افراد جوان با ورود به رادیو رنگ تازه‌ای به آن می‌دهند/ ۲ پیشنهاد برای نویسندگان | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۳
مهبد قناعت پیشه در گفتگو با صبا:

افراد جوان با ورود به رادیو رنگ تازه‌ای به آن می‌دهند/ ۲ پیشنهاد برای نویسندگان

مهبد قناعت پیشه گوینده و مجری برنامه های رادیویی که این روزها اجرای برنامه هایی در رادیو صبا را برعهده دارد، درباره ویژگی های اجرا و دیگر فعالیت های خود توضیحاتی ارائه داد.

مهبد قناعت پیشه گوینده و مجری برنامه های رادیویی، دوبلور و بازیگر تئاتر در گفتگو با خبرنگار صبا درباره شروع فعالیت خود در رادیو صبا بیان کرد: همکاری من با رادیو صبا از سال ۹۴ شروع شد و اولین برنامه ای که در آن کار کردم «طنز و منز» به تهیه کنندگی مریم بابایی بود. در این برنامه یک نفر راوی داستان های طنز ایرانی و خارجی بود و به جای همه کاراکترها صحبت می کرد.

وی افزود: هم چنین اجرای برنامه های «مثلخند» و «سمسارستان» به تهیه کنندگی نسیم السادات صباغان، برنامه صبحگاهی «چهل تیکه» به تهیه کنندگی سحر جولایی و برنامه «حرف تو حرف» به تهیه کنندگی ساریا چهری در گذشته بر عهده من بوده است و در حال حاضر نیز گاهی در این برنامه ها به عنوان مجری حضور دارم.

گوینده و مجری رادیو با بیان اینکه در حال حاضر یک هفته در میان اجرای برنامه زنده صبحگاهی «صبح صبا» به تهیه کنندگی سجاد کلبادی نژاد را برعهده دارد، مطرح کرد: «صبح صبا» یک برنامه مشارکتی و تعاملی با مخاطبان و جزو برنامه های پرشنونده رادیو صبا است. هم چنین در برنامه «صباهنگ» نیز حضور دارم که یک هفته درمیان با اجرای من با موضوع شعر و موسیقی روی آنتن می رود.

قناعت پیشه در پاسخ به این پرسش که چرا رادیو صبا را در سال های اخیر برای اجرا انتخاب کرده است، گفت: از سالی که وارد رادیو شدم با رادیوهای دیگر مانند جوان، ایران و… همکاری داشته ام ولی در کنار افراد باتجربه قرار گرفتن و شادکردن و امید دادن به مردم از دلایل حضور من در این چند سال اخیر در رادیو صبا است.

وی افزود: رویکرد رادیو صبا نپرداختن به بدی ها است. شاید در چند سال اخیر به دلیل شرایط جامعه به افرادی بهانه‌گیر تبدیل شده ایم و مشکلات را بزرگتر از آنگونه که هست، نشان می دهیم و فراموش می کنیم گاهی اوقات نیاز به شاد بودن داریم و این دست خود ما است. اگر امید و شادی را فراموش کنیم جنبه های مثبت اتفاقات را نمی بینیم پس ما به ساخت چنین برنامه هایی نیاز داریم.

شادی را از خانه خود شروع کنیم

گوینده و مجری رادیو درباره اینکه رادیو صبا به دنبال شادی در زندگی مردم است، مطرح کرد: یکی از شعار های رادیو صبا آن است که شادی را از خانه خودمان آغاز کنیم. ما در رادیو صبا تلاش می کنیم به مردم بگوییم اگر محیط اطراف خود را شاد نگه دارید، این شادی به محیط های بزرگ تر و در نهایت به جامعه نیز سرایت می کند. بازخورد آن را نیز از مردم گرفته ایم.

قناعت پیشه درباره اینکه آیا تا به حال به فکر ساخت برنامه در رادیو بوده است، عنوان کرد: از آنجایی که هرکاری به تخصص نیاز دارد و تهیه کنندگان رادیو سال ها مطالعه و پژوهش انجام داده اند و تجربه کسب کرده اند تا برنامه ای در رادیو بسازند، سعی کرده ام به حوزه آنها ورود نکنم و اگر طرحی هم به ذهنم می رسید با خود تهیه کنندگان صحبت می کردم تا برنامه بهتری ساخته شود.

وی تاکید کرد: در این سال ها تلاش کرده ام که در حوزه اجرا، روز به روز خودم را تقویت کنم.

خودم را به روز نگه می دارم

گوینده و مجری رادیو درباره ویژگی های اجرا در رادیو مطرح کرد: افراد برای تقویت خودشان نیاز دارند هر روز مطالعه کنند و به روز باشند تا بتوانند نقاط قوت خود را حفظ و نقاط ضعف خود را تقویت کنند و حوزه اجرا نیز از این قاعده مستثنی نیست. من سعی می کنم برنامه های مختلف رادیو را گوش کنم و از ویژگی های مثبت اجرای افراد برای اجرای برنامه هایم وام بگیرم.

قناعت پیشه با بیان اینکه تجربه و علم باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند، تصریح کرد: حضور افراد جوانی که قصد دارند وارد حوزه اجرا در رادیو شوند اتفاق مثبتی است چراکه به روزتر هستند و فکرهای تازه ای دارند که رنگ و روح تازه ای را وارد رادیو می کند، البته جوانان باید از افراد باتجربه ها یاد بگیرند و کمی صبور باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات رادیو کمبود نویسنده است، گفت: حجم کار نویسندگان برنامه های رادیویی بالا است و در واقع کار سختی در رادیو دارند. آنها علاوه بر تلاش برای پیدا کردن سوژه های غیرتکراری باید نگاه تازه و طنزی به آن داشته باشند که من برای این اتفاق دو راهکار می توانم پیشنهاد کنم؛ اول آنکه عوامل برنامه های رادیویی مانند نویسنده، تهیه کننده و مجری با یکدیگر تعامل و همفکری بیشتری داشته باشند. دوم استفاده از افراد جوانی که به فعالیت در حوزه های مختلف رادیویی علاقه مند هستند چراکه آنها فکر های تازه ای دارند و شاید برای کسب تجربه توقع مالی پایین تری نیز داشته باشند.

گوینده و مجری رادیو ابراز امیدواری کرد که رادیو صبا بتواند سراسری شود تا دیگر مخاطب نیز بتوانند از برنامه های شاد این رادیو بهره مند شوند.

وی که سابقه دوبله در شبکه های نمایش خانگی را دارد، درباره آن بخش کارش نیز توضیح داد: از سال ۹۰ به صورت جدی کار دوبله را خارج از رادیو و قانونی دنبال کردم و بیشتر در شبکه های نمایش خانگی فعالیت می کنم.

قناعت پیشه درباره جدیدترین فعالیت خود در حوزه بازیگری اظهار کرد: «لباس احمدشاه» به کارگردانی لادن نازی عنوان موقت تئاتری است که من در آن بازی می کنم. این تئاتر قرار بود در نیمه اول سال در تئاتر سنگلج روی صحنه برود اما به دلایلی اجرای آن به نیمه دوم سال موکول شد. متن «لباس احمدشاه» تاریخی و با نگاهی طنز به این موضوع پرداخته شده است.

وی ادامه داد: در نمایشنامه خوانی «پزشک نازنین» به کارگردانی مریم باقری که قرار است ۲۶ مردادماه اجرا شود نیز حضور دارم.

قناعت پیشه درایان این گفتگو تاکید کرد بازیگری در تئاتر به اجرای او در رادیو از نظر بداهه پردازی کمک کرده است و همچنین حوزه اجرا از بازیگری جدا نیست و نمی توان آن ها را از هم تفکیک کرد.

سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است