طرح دولت برای جبران ضرر سینماها کارآمد نیست/ انتقاد از ترکیب کارگروه کرونا | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰
رییس انجمن سینماداران به صبا گفت:

طرح دولت برای جبران ضرر سینماها کارآمد نیست/ انتقاد از ترکیب کارگروه کرونا

رییس انجمن سینماداران با انتقاد از تسهیلات سازمان سینمایی برای سینماها در دوران شیوع کرونا، نسبت به بیکاری عده ای زیاد هشدار داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، در هفته های گذشته کارگروهی با نام «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» با حضور رییس سازمان سینمایی تشکیل شد و برخی حمایت‌های دولتی را برای گذر از دوران شیوع ویروس کرونا تعیین کرد. بخشی از جلسه دوم این کارگروه، جزئیات اعطای تسهیلات بانکی به سینماها را که کلیات آن در جلسه نخست به تصویب رسیده بود، مشخص کرده است.

اما مصوبات این جلسه با انتقاد رییس انجمن سینماداران روبه‌رو شده است. محمد قاصداشرفی مدیر سینما ماندانا در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا در این باره گفت: اعلام شده که هر سالن می‌تواند به صورت شش‌ماهه با کارمزد ۴ درصد، ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرد که برای همین میزان کمک هم باید فهرست کارکنان را فرستاد و یک بروکراسی پیچیده نیز برای دریافت این کمک‌ها وجود دارد. این کمک مورد قبول ما نیست و ما برای سینمای خودمان اعلام کردیم که این پول را نخواهیم گرفت.

وی ادامه داد: در انتهای هر سال، بار زیادی از نظر پرداخت حقوق، عیدی و پاداش و سنوات خدمت پرسنل روی دوش سینماداران هست. در سینما ماندانا کارمندانی با ۲۵ سال سابقه کار داریم که ۴-۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. این تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی، عملا حقوق ۲ کارمند سینما است. کمک دولتی برای مراکز فرهنگی که هزینه‌های جاری‌شان بسیار سرسام‌آور است، نباید اینگونه باشد.

مدیر سینما ماندانا افزود: سینماداران دیگر هم در تماس‌هایی با انجمن اعلام کرده‌اند که هیچگونه تمایلی به دریافت این کمک ندارند و این موضوع برایشان بسیار ناراحت‌کننده بوده است.

قاصداشرفی تاکید کرد: از انجمن سینماداران برای شرکت در این کارگروه دعوت نشده و غیبت نماینده سینماداران باعث شده که تصمیم نادرستی اخذ شود. متأسفانه این مصوبات نشان می‌دهد که در این کارگروه، شناختی از وضعیت سینماها وجود نداشته است.

رییس انجمن سینماداران درباره مستثنی شدن سینماهای بخش دولتی از فهرست حمایت‌ها بیان کرد: سینماهای حوزه هنری یا شهرداری از نظر اقتصادی مستقل هستند و سینمادار بودجه ویژه‌ای دریافت نمی‌کند بنابراین باید سینما را از درآمد خود سینما بچرخاند. اگر کمکی قرار است انجام شود، باید مشمول همه سینماها شود.

این سینمادار اظهار کرد: تعطیلی سینماها به آمار بیکاران کشور هم اضافه می‌کند بنابراین در اینگونه حمایت‌های دولتی، حتی اگر به سالن سینما به عنوان یه جایگاه فرهنگی هم نگاه نشود، به عنوان یک محل اشتغال‌زایی باید توجه شود. اگر دولت به مراکز فرهنگی توجه مالی ویژه‌ای نکند همه سینماهای کشور تعطیل شده و کارکنان آن به آمار بیکاران کشور اضافه می‌شوند. این خود از طرف دیگر به باری برای دولت تبدیل می‌شود.

وی در پایان با قدردانی از کادرهای پزشکی و درمانی گفت: من به نوبه خودم از همه پزشکان، پرستاران، بهیاران، کارکنان خدماتی و همه افرادی که در مهار ویروس کرونا دخیل هستند، تشکر و قدردانی می‌کنم. به عنوان یک شهروند، فکر می‌کنم دولت باید در تقویم کشور، روزی را برای تشکر از کادر پزشکی و درمانی اختصاص دهد که جان خود را در کف گرفته‌اند و شبانه‌روز به مردم خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است