«دختری با گوشواره مروارید»؛ داستانی الهام‌گرفته از تابلوی نقاشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۷
نوروز در خانه-4

«دختری با گوشواره مروارید»؛ داستانی الهام‌گرفته از تابلوی نقاشی

امروز برایتان پیشنهاد مطالعه رمان «دختری با گوشواره مروارید» را داریم که ارتباطی هم با مساله قرنطینه دارد.

خبرگزاری صبا-پویا نبی: پیشنهاد رمان «دختری با گوشواره مروارید» نوشته تریسی شوالیه از یک حیث پیشنهاد پیچیده ای است زیرا این رمان ما به ازای به شدت مشهوری در دو مدیوم هنری نقاشی و سینما هم دارد که از قضا بسیار هم مورد توجه و تحلیل علاقمندان این دو حوزه قرار گرفته است.

رمان «دختری با گوشواره مروارید نوشته تریسی شوالیه، روایتگر چگونگی خلق تابلوی نقاشی به همین نام توسط نقاش قرن ۱۶ کشور هلند یعنی یوهانس ورمیر است.

داستان از جایی آغاز می شود که دختر جوان یک مرد کاشی ساز با نام گرتا به قصد تامین مخارج خانواده فقیر خود به عنوان کلفت به خانه نقاش کمال گرا و کم حرفی به اسم ورمیر می رود، اما به مرور رابطه عاشقانه ای بین این نقاش و کلفت جوان شکل می گیرد و گرتا بدل به مدل یکی از نقاشی های وی می شود.

در حقیقت نقاش منزوی و سرد داستان کم کم عاشق سوژه خود می شود این اتفاقات در حالی رخ می دهد که گرتا با جوان قصابی هم عهد بسته و توامان ورمیر هم زن و چهار فرزند دارد که همه اینها مناسبات داستانی پیچیده و پر کششی را خلق می کند که در یک بازه زمانی دو ساله روایت می شود.

نویسنده در خلق فضای دوران قرن شانزدهم بسیار موفق عمل کرده و این رابطه تدریجی سوژه و نقاش به خوبی از کار در آمده است. از نکات قابل توجه در این رمان وجود یک فصل تقریبا مهم در اواسط داستان است که گرتا متوجه می شود طاعون به شهر آمده و خانواده او مشکوک به طاعون هستند و باید چند روزی را در قرنطینه سپری کنند که ترسیم نگرانی های گرتا نسبت به خانواده اش که از او دور هستند شباهت های آشکاری با حال روز ما در این ایام دارد که نگران خانواده و دوستان خود در شهرهای دیگر هستیم.

بیشتر بخوانید

«وداع»؛ اثری در ستایش انسانیت

«ورونیکا تصمیم می گیرد بمیرد»؛ یک عاشقانه فلسفی

«داستان اسباب بازی ۴»؛ انیمیشنی برای تمام اعضای خانواده

این رمان برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در انگلستان منتشر شد و خیلی زود به عنوان پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز بدل گردید. برگردان فارسی این رمان کار مترجم حاذق و صاحب نام سرکار خانم گلی امامی است که چند ماه قبل هم به سفارش انتشارات رادیو گوشه با صدای خودشان این رمان را به کتاب صوتی تبدیل کردند.

همچنین پیشنهاد می کنم اگر از خواندن این رمان لذت بردید تماشای نسخه سینمایی این رمان را با بازی اسکارلت جوهانسون و کالین فرث به کارگردانی پیتر ویر و محصول ۲۰۰۳ هم از دست ندهید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است