«پایتخت» از ملال روزهای خانه‌نشینی می کاهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۷

«پایتخت» از ملال روزهای خانه‌نشینی می کاهد

رضا صائمی معتقدست «پایتخت» هم به عنوان یک مجموعه نمایشی طنز مخاطب را می خنداند هم با سرگرم کردن آن‌ها از ملال این روزهای خانه نشینی می کاهد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی به بررسی سریال «پایتخت» که این شب‌ها فصل ششم آن از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود، پرداخته است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«پایتخت ۶ در موقعیتی تولید شد که فقدان یکی از مهمترین ارکان آن یعنی خشایار الوند به عنوان نویسنده، جای خالی بزرگی برای این سریال بود. از این رو در سری ششم دیگر نه گروه نویسندگان که «آرش عباسی» به عنوان نویسنده جایگزین الوند شد. از سوی دیگر پایتخت تنها سریال تاریخچه تلویزیون است که به سری ششم رسیده و این یعنی مخاطب از آن انتظار بیشتری نسبت به سریال‌های دیگر دارد. ضمن اینکه با شخصیت‌ها و خصلت‌های آن‌ها آشناست و از قبل نسبت به آن‌ها سمپاتی لازم را دارد.

این مولفه گرچه یک امتیاز برای سازندگان محسوب می‌شود اما از سوی دیگر کار را سخت تر می‌کند. اینکه رضایت مخاطبی که رضایت او از کلیت مجموعه موجب شده که این سریال حالا به قسمت ششم برسد بسیار دشوارتر از یک سریال ناآشنا و چه بسا آشنایی زدایی از شخصیت ها و کاراکترهای قصه که به محبویت عمومی رسیده‌اند ممکن است با خطر سرخوردگی مخاطب همراه شود و به اصطلاح توی ذوقشان بزند. در واقع اگر سریال های دیگر دغدغه مخاطب پذیری دارند، پایتخت با مساله مخاطب پسندی هم مواجه است تا مخاطبان همیشگی و پروپا قرص خود را حفظ و صیانت کند.

از سوی دیگر روزهای پایانی تولید این سریال با بحران کرونا همراه شد که بالطبع چالش‌های بیرونی را هم بر دشوارهای تولید افزود. ضمن اینکه از منظر درون متنی نیز دست کم با دو تغییر بزرگ در این سری مواجه بود یکی مرگ بابا پنجعلی که حالا بعد از ۵ قسمت از این مجموعه حذف شده و فقدان آن نیازمند ترمیم دراماتیکی جبرانی بود و بازگشت بهبود که پیش از این با تصور اینکه مرده است در قصه حضور نداشت. همچنین بزرگ شدن بهروز فرزند کوچک بهبود نیز، کاراکتر تازه ای را به قصه وارد کرد.

این جابه جایی های نقش‌ها و شخصیت‌های درون متنی، فضای تازه‌ای را برای سری ششم پایتخت فراهم کرد تا دست به یک دگردیسی دراماتیکی بزند. ضمن اینکه با تغییرات تازه‌ای در موقعیت‌های شغلی و اجتماعی شخصیت‌های اصلی هم مواجه هستیم. راننده نماینده مجلس شدن نقی، زندانی شدن ارسطو و آزادی او با شمایل متفاوت در ظاهرش، گوینده خبر شدن هما، دروازه بان شدن بهتاش و تحولاتی در زندگی فهیمه و ظاهرش همچنین در زندگی و ظاهر رحمت.

این تغییر موقعیت‌های اجتماعی، ظرفیت تازه‌ای برای قصه پردازی ایجاد کرده و حتی بستری برای ورود برخی چهره‌های شاخص از حوزه‌های غیر سینمایی مثلا حضور محمدرضا حیاتی گوینده پیشکسوت خبر در یکی ازقسمت‌های برنامه و استفاده دراماتیک و طنازانه از موقعیت گویندگی و خبرخوانی که جذابیت‌های داستانی و بصری تازه ای برای مخاطب داشت یا حضور بهنام بانی خواننده معروف پاپ در یکی از قسمت‌های برنامه که به تحرک بیشتر صحنه و پویایی و دینامیک بیشتر قصه کمک کرد.

پایتخت ۶ تا اینجای کار بر اساس تغییرات درونی در موقعیت‌های شخصیت‌های اصلی‌اش از حیث اجتماعی، فضای تازه‌ای برای قصه‌گویی و تمایزش از قسمت‌های قبل ایجاد کرده و با حذف و اضافه شدن کاراکترهای قبلی اش، امکان بازتولید از ظرفیت‌ها و ظرافت‌های کمیک موجود را افزایش داده و تا اینجای کار در این اوضاع کرونایی و قرنطینه خانگی که با ملال و کرختی مردم همراه شده توانسته کارکردی مضاعف پیدا کند. هم به عنوان یک مجموعه نمایشی طنز، مخاطب را بخنداند هم با سرگرم کردن آن‌ها، از ملال این روزهای خانه نشینی بکاهد.

در این چند قسمت اول البته شاهد مقدمه چینی و فراهم کردن چیدمان آن برای برداشت‌های پرحاصل تر در قسمت‌های بعدی هستیم. از جمله ویژگی‌های بارز و مهم سری ششم پایتخت را باید ارجاع آن به مسایل و دغدغه‌های عمومی مردم دانست و شوخی یا طنازی انتقادی با برخی از آن‌ها که همدلی بیشتر مخاطب را با خود به همراه داشته. مثلا شوخی با گران شدن قیمت بنزین یا شوخی با برخی موقعیت‌ها و شخصیت‌های سیاسی.

حضور یک نماینده مجلس در این قسمت، قصه را برای طرح و بازنمایی طنازانه با برخی واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی بیشتر و با مسایل و مشکلات روز مردم و جامعه مماس کرده. همین هم باعث شده تا شاهد ظهور یک کاراکتر جدید در پایتخت ۶ باشیم به اسم آقای مالکی که نماینده مجلس است. امیر سیدزاده که او را به عنوان تهیه کننده می‌شناختیم انتخاب هوشمندانه ای برای ایفای این نقش بوده و او در نخستین تجربه بازیگری اش با درک درست از نقش، توانسته این کاراکتر را به درستی بازی کند. کاراکتری که به تیپ بدل نشده و به عنوان شخصیت یک نماینده مجلس قابل باور است.

همجواری او به عنوان یک شخصیت جدی در کنار نقی معمولی، پارادوکس و تضادی طنازانه را شکل داده و پتانسیل تازه ای از سویه های کمیک قصه فراهم کرده است. پارادوکسی که به عنوان مثال می توان در جشن نفس و حرف‌های نقی معمولی در پشت تریبون یا کل کل هایی که بین آن‌ها در داخل لیموزینگ درباره مسایل مختلف صورت می‌گیرد، قابل ردیابی است. به این موارد تغییراتی در موسیقی متن سریال را هم باید اضافه کرد که هم در تیتراژ و خوانندگی متن آن صورت گرفته و هم در موسیقی درونی سریال که با عناصر و مولفه‌های شادتری همراه شده که هم ضرب آهنگ تندی دارد و هم می تواند هیجانات برساخته از فراز و نشیب های قصه را در صورت صوتی و موسیقیایی، صورت بندی کند.

تا اینجای کار البته شاهد برخی نوسانات در وزن طنز قسمت های مختلف هستیم که در برخی از قسمت ها بیشتر و در برخی دیگر کمرنگ تر می‌شود با این حال پایتخت ۶ همچنان در سری ششم خود از ظرفیت، پویایی و خلاقیت های لازم برای جلب و رضایت مخاطب برخوردار است و همچنان بیش از سریال های نوروزی دیگر در جذب مخاطب موفق‌تر است چنانکه طبق آماری که مخابرات اعلام کرده مصرف اینترنت در زمان پخش سریال کمتر می‌شود.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است