آماده ادامه دادن «بریم بسازیم» هستیم/ تولید در ۱۰ فصل | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۴
مهرداد صالح در گفتگو با صبا:

آماده ادامه دادن «بریم بسازیم» هستیم/ تولید در ۱۰ فصل

مجری طرح رئالیتی‌شوی «بریم بسازیم» درباره ویژگی‌های ساخت این مجموعه توضیحاتی را ارایه داد.

مهرداد صالح مجری طرح و مدیر برنامه‌ریزی رئالیتی شو «بریم بسازیم» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره ایده شکل‌گیری این برنامه که در نوروز ۹۹ از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود، توضیح داد: «بریم بسازیم» جزو معدود مستندهایی است که به صورت غیررقابتی شکل گرفته و خانه مستند و استودیو نوبین کار تهیه آن را انجام داده است. این رئالیتی شو حکایت چهار جوان است که وارد یک روستایی می‌شوند که یکسری کمبودها در آن دیده می‌شود. این چهار جوان می‌روند و این کمبودها یا مشکلات را کشف، بررسی و آنالیز می‌کنند و این ماجرا را در ۱۰ قسمت پیش می‌برند و درنهایا به بهترین شکل ممکن از کار خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه قرار بود «بریم بسازیم» یک کار جهادی باشد اما نشد، عنوان کرد: قصه اولیه این برنامه یک کار جهادی از مجید عزیزی بود که آن را به روز کردیم و زمانی که با این ایده جلو رفتیم، متوجه شدیم که در حال حاضر متاسفانه آن شکل ایده‌آل جهادی اولیه خیلی جوابگو نیست. در این برنامه تصمیم گرفتیم به جای ماهی دادن به دست افراد، ماهیگیری به آن‌ها یاد بدهیم. در «بریم بسازیم» از خود اهالی روستا کمک گرفتیم و در برنامه می‌بینیم که گاهی حتی خود اهالی از چهار جوان ما به لحاظ فنی و فکری اساسی‌تر و جلوتر هستند.

مجری طرح «بریم بسازیم» ادامه داد: کار را به گونه ای در نظر گرفتیم که اهالی فکر نکنند ما آمدیم همه مشکلات و کمبودها را برطرف کنیم و برویم. بلکه هدفمان این بود که یک تفکری در آن‌ها ایجاد کنیم و یا جرقه‌ای در ذهنشان بزنیم که اهالی بتوانند بدون گروه «بریم بسازیم» نیز کار خود را پیش ببرند و بدانند اگر بخواهیم به سمت آبادانی و سازندگی حرکت کنیم باید مشکلات را برطرف کنیم.

صالح تاکید کرد: فصل اول «بریم بسازیم» در روستای خاوه شهرستان ورامین اتفاق افتاد. روستای خاوه جزو روستاهای گردشگری است یعنی ما عمدا وارد روستاهایی می شویم که آباد هستند و ابدا برای سیاه نشان دادن روستا ورود نمی‌کنیم بلکه به دنبال آن هستیم که بگوییم روستای خیلی خوب و درجه یکی است. در این روستا مهاجرت معکوس نیز اتفاق افتاده است. حتی می‌خواهیم نشان دهیم افرادی که در حاشیه زندگی می‌کنند و کارهای سیاه مانند دست فروشی اینها انجام می دهند، بهتر است به مشاغل روستایی بازگشته و درآمدزایی منطقی داشته باشند.

وی درباره نحوه انتخاب چهار جوان شخصیت اصلی این رئالیتی شو بیان کرد: برای انتخاب این ۴ نفر ما فراخوان دادیم و علاقه‌مندان ثبت نام کرده و آمدند. با نفرات زیادی گفتگو کردیم اما چالش ما این بود که این افراد باید ۳۰ تا ۴۰ روز با ما می‌بودند و به این دلیل افراد زیادی فیلتر شدند چرا که عمدتا نمی‌توانستند کار خود را رها کنند و سنگ محکی برای افرادی بود که ادعا می‌کردند که می‌خواهند کار خودخواسته و جهادی انجام بدهند. در نهایت به این ۴ نفر رسیدیم.

مجری طرح «بریم بسازیم» درباره کارهای انجام گرفته در روستا خاوه شهرستان ورامین گفت: ساخت‌وساز، کارآفرینی، کمک به اشتغال زایی، ضمانت برای وام و… از کارهای ما در این روستا بود. همچنین با توجه به هدف گردشگری بودن این روستا کمک‌ها و بازسازی‌هایی در زمینه مناطق گردشگری تا حد امکان صورت گرفت. کمک به احیای خانواده ها و ساخت و ساز انسانی از دیگر فعالیت‌های «بریم بسازیم» در این منطقه بود.

صالح با اشاره به اینکه تصویربرداری هر قسمت از این مجموعه سه روز طول کشید، گفت: «بریم بسازیم» یکی از سخت‌ترین کارهای صحنه‌ای بود که من در سابقه کاری خود داشتم. دوستان صحنه شبانه روزی تلاش می‌کردند. وقتی کار قرار است در هر ژانری غیر از ژانری که ما تجربه کردیم، تولید شود گروه صحنه کار را انجام می‌دهند و بعد از آن گروه فیلمبرداری برای کار می‌روند اما اینجا همان زمان که کار صحنه انجام می‌شد فیلمبرداری می‌کردیم و برای همین کار بسیار سخت بود.

وی درباره همکاری مردم آن منطقه با گروه «بریم بسازیم» نیز مطرح کرد: در روستایی که ورود کردیم تیم دهیاری به ما کمک کردند و من از آن‌ها تشکر می‌کنم. به هر حال ریلیتی‌شو یک کار چالشی و واقعی است و این امکان وجود داشت که افراد همکاری نکنند و جلوی دوربین نیاید. ممکن بود کار به هر دلیلی کنسل شود و هزینه ای را به ما تحمیل کند اما کفه ترازوی کمک کردن اهالی آن منطقه سنگین تر بود.

مجری طرح «بریم بسازیم» با بیان اینکه دورخیز این مجموعه ساخت ۱۰ فصل ۱۰۰ اپیزودی است، گفت: تصمیم داریم پس از پایان فصل اول نظرهای مخاطبان را جمع آوری کنیم و از افرادی که تمایل دارند در روستای آن‌ها حضور داشته باشیم، نظرسنجی کنیم و بگوییم که چگونه می‌توانیم در خدمت آن‌ها باشیم. قصد داشتیم پیش تولید فصل جدید را آغازکنیم اما کرونا ما را متوقف کرد. به دلیل نزدیک شدن به فصل گرما قرار بود سمت غرب و شمال غرب برویم و از لوکیشن‌ها دیدن کنیم که راه ها بسته شد و ما نیز متوقف شدیم.

صالح در پایان گفت: امیدوارم «بریم بسازیم» مورد پسند عموم واقع شود و این خیزی که برای تولید ۱۰ فصل برداشته‌ایم، بتوانیم ادامه دهیم. همچنین افراد نیز بتوانند روستاهایی که نیاز به کاروان «بریم بسازیم» دارند به ما معرفی کنند تا بتوانیم در آنجا حضور پیدا کنیم.

فصل اول مجموعه «بریم بسازیم» در ۱۰ قسمت به کارگردانی مهدی ماهان و مجید عزیزی و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی محصول مشترک سازمان هنری رسانه ای اوج و مرکز بسیج سازمان صداوسیما است که نوروز ۹۹ از شبکه سه سیما روی آنتن رفته است.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است