فضای سالم مجازی برای بچه‌ها ایجاد کردیم/ در شرایط کرونایی هوای هنرمندان را داریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۱
امیر مشهدی‌عباس در گفتگو با صبا:

فضای سالم مجازی برای بچه‌ها ایجاد کردیم/ در شرایط کرونایی هوای هنرمندان را داریم

مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری درباره فعالیت‌های این نهاد برای کودکان و نوجوانان در دوران قرنطینه به دلیل شیوع بیماری کرونا توضیح داد.

امیر مشهدی‌عباس مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره فعالیت‌های کانون در شرایط فعلی قرنطینه خانگی مردم و اجرای طرح نمایش آنلاین فیلم‌ها و تئاترهای کانون که از ابتدای تعطیلات اجرایی شد، توضیح داد: کانون متشکل از دو‌ بخش معاونت تولید و معاونت فرهنگی است که در معاونت فرهنگی برنامه‌ای به نام «پیک امید» وجود دارد که فعالیت‌هایی مانند اهدای کتاب، آموزش، اجرای برنامه‌های سرگرم کننده و نمایش‌های خلاق را در اختیار کودکان مناطق محروم قرار می‌دهند و در دو سال گذشته در مناطق سیل زده و زلزله زده درحال انجام وظیفه بوده اند.

وی افزود: متاسفانه الان به دلیل شیوع بیماری کرونا ما توانایی سرگرم کردن کودکان و نوجوانان را به شکل حضوری نداریم به همین دلیل «پیک امید» در بخش فضای مجازی یک فضایی را ایجاد کرده است که به شکل گذشته فعالیت‌هایی را داشته باشد و بتواند یک بخشی از اوقات مخاطبان کودک و نوجوان خود را پر کند.

کارگردان و نویسنده نمایش «منِ عجیب» درباره تداوم این شکل از ارایه تئاترها و فیلم‌ها به مخاطبان خود پس از پایان بیماری کرونا عنوان کرد: درحال حاضر فقط‌ برای این دوره زمانی این تصمیم گرفته شده است زیرا کانون به شکل حضوری با یک گروه تقریبا صدنفری در مناطق مختلف حاضر می‌شود و در زمینه اجرای تئاتر، اکران فیلم، بازی و سرگرمی و آموزش برای کودکان و نوجوانان این مناطق فعالیت می‌کند مانند لرستان و گلستان که درگیر سیل شده بودند و مناطق زلزله‌زده‌ای مثل کرمانشاه و خراسان که از شرایط عادی زندگی محروم بودند.

وی افزود: الان در تمام کشور انجمن های ما در بخش فرهنگی مانند انجمن‌ نمایش، فیلم، انیمیشن، عکاسان، خوش‌نویسان و نقاشان فعال شده‌اند و آثارشان را تولید می‌کنند و به شکل رایگان در «پیک امید» مجازی قرار می‌دهند و هدف تمام کسانی که در بخش فضای مجازی فعالیت و تلاش می‌کنند استفاده کودکان از یک فضای درست و سالم است تا کانون به درستی از پس مسئولیت اجتماعی خود برآید.

تاثیر کرونا بر روند فعالیت‌های کانون

کارگردان نمایش عروسکی «مترسک خودت باش» درباره تاثیر بیماری کرونا روی برنامه‌های کانون پیش از سال جدید و همچنین در سال ۹۹ بیان کرد: قطعا این بیماری تاثیر بسیار زیادی‌ روی فعالیت‌های کانون گذاشته زیرا ما هنرمندانی داریم که محل درآمد آن‌ها کانون است یا تئاتر کار می‌کنند، یا فیلمساز و بازیگر هستند و یا در زمینه نویسندگی و کارگردانی فعالیت دارند و اینکه فعالیت‌ها و آثار این هنرمندان به تاخیر و به تعویق افتاده یعنی‌ درآمدزایی آن‌ها متوقف شده است.

وی افزود: تقریبا از یک ماه پیش مراکز تئاتر و سینماها تا حدود یک ماه بعد تعطیل است و امیدواریم که شرایط به درستی جلو رود که بتوانیم با امنیت کامل سالن‌های سینما و تئاتر را باز کنیم و دوماه وقفه‌ای که بوجود آمده در فعالیت‌های هنرمندان که در صف بودند تا کار خود را در اسفند و فروردین‌ماه شروع کنند جبران کنیم زیرا این بی‌نظمی تمام فعالیت‌های کانون را به تاخیر انداخته است و هرچه این زمان طولانی‌تر شود قطعا ضرر بیشتری شامل حال اهالی کانون می‌شود.

خسارت گروه ها پرداخت می شود

به گفته مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون، نمایش‌هایی که اجرای آن‌ها پیش از شیوع بیماری کرونا شروع شده‌ و وسط اجراها به دلیل این بیماری مجبور به توقف اجراهای خود شده‌اند تمام هزینه‌ها را به آن‌ها می‌پردازد تا در این شرایط بد فعلی که گریبان همه را گرفته است گروه تئاتر متضرر نشود.

به فرزندان خود فرصت خاطره‌سازی بدهیم!

کارگردان فیلم سینمایی «دوچ» با اشاره به اینکه با رعایت مردم و ماندن در خانه خیلی زودتر مبارزه با بیماری کرونا به نتیجه می‌رسد، درباره حفظ روحیه فرزندان در این ایام به پدر و مادرها گفت: نکته خیلی مهمی که وجود دارد این است که کودکان همیشه فقر حضور پدر و مادر خود را دارند یعنی اینکه یا پدر را در خانه کنار خود دارند و یا مادر را و خیلی به ندرت پیش می‌آید که هر دو را کنار خود داشته باشند زیرا در این روزگار همه افراد چند شغل داشته و ممکن است پدر و مادر هر دو شاغل و همیشه سرکار باشند.

وی افزود: با وجود اذیت کننده بودن شرایط فعلی اما این نعمتی است که خدا در اختیار ما قرار داده که می‌توانیم این خلاء را برای فرزندان خود پر کنیم و جریان و حس زندگی را متوقف نکنیم.

مشهدی‌عباس در پایان با یادآوری دوران جنگ که در کنار هم بودن تنها دلگرمی بچه‌ها در آن شرایط موشک باران بود، درباره تبدیل این دوران قرنطینه به یک فرصت توضیح داد: توصیه من به پدر و مادرها این است که فرصت بازی کردن بچه‌ها با آن‌ها را از فرزندان خود نگیرند و اجازه دهند فرزندانشان از حضور پدر و مادر لذت ببرند. بچه‌ها در حقیقت قدر این فرصت را می‌دانند زیرا آن‌ها کنار هم بودن را به هر شکلی که باشد دوست دارند و پدر و مادرها باید بدانند که هر اتفاقی که درحال رخ دادن است خاطره‌ای می‌شود برای بچه‌ها پس به خلق این فضای لذت بخش برای آن‌ها اهمیت دهند.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است