تولید نمایش در ژانر وحشت را کلید زدیم/ برنامه‌ریزی برای مسابقه استعدادیابی

حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش و مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره برنامه‌های جدید این شبکه رادیویی در سال 99 عنوان کرد: برای سال 99 برنامه‌ریزی‌هایی شده است ولی رویکرد شبکه با تغییرات گسترده‌ای همراه نخواهد بود و همچنان با رویکرد سال گذشه پیش خواهیم رفت. تلاش می‌کنیم فضای شاد و امیدوارکننده ای را برای مخاطبان رادیو فراهم کرده و نگاه تخصصی خود را حفظ و در حوزه نمایش برنامه‌سازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در روند کار شبکه کمی تغییر ایجاد شده است، گفت: از نیمه زمستان سال 98 برای تولید نمایش‌ها دورخیز مناسبی داشتیم و توانستیم آن را انجام دهیم. ما در بخش اداره کل هنرهای نمایشی تولیدکننده نمایش برای شبکه‌های دیگر هستیم و یک تعداد نمایش نیز برای خودمان تولید می‌کنیم.

مدیر رادیو نمایش ادامه داد: در تعامل ایجاد شده با دیگر شبکه‌های رادیویی این شبکه‌ها نمایندگانی را معرفی کردند و شورای نمایش معاونت صدا با حضور چند کارشناس تشکیل شد. حال روند کاری بدین گونه شد که شبکه‌های مصرف‌کننده که متقاضی نمایش هستند چهار تا پنج ماه قبل از زمان پخش سفارش می‌دهند و در مرحله بعد سفارش‌ها تحلیل و تبدیل به فراخوان می‌شود.

افتخاری تاکید کرد: پس از آن کارگردان به همراه نویسنده‌ها ایده اولیه را ارایه می‌دهند سپس ایده اولیه در شورای نمایش معاونت و شبکه تصویب و تبدیل به سیناپس و متن می‌شود. در مرحله بعد متن ارزیابی کیفی می‌شود و اگر نمره بیاورد، تولید می‎شود. این کار باعث شد فرآیند تولید فرایند اصلاح شده‌ای شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فراخوان اردیبهشت و خرداد به پایان رسیده است، اظهار کرد: طرح‌ها به تصویب رسیده است و در این زمان مشغول برنامه‌ریزی برای تیر هستیم. این موضوع را شاید بتوان یک گام موثر برای سال 99 دانست که ما با دورخیز و نگاه برنامه محور نمایش‌ها را برای هر شبکه‌ به صورت مجزا تولید می‌کنیم.

بیشتر بخوانید

جزییات برنامه‌های نوروز ۹۹ رادیو ایران/ برنامه ما ارتقای کیفی آثارست

استراتژی رادیو فرهنگ در سال ۹۹/ مستند مفاخر فرهنگی ایران ساخته می شود

مدیر رادیو نمایش درباره دیگر برنامه‌های این شبکه توضیح داد: در حوزه نمایش روی تک نمایش‌هایی در ژانر وحشت کار می‌کنیم که قبلا در رادیو کار نشده بود. همچنین به دنیال ساخت نمایش‌هایی به فرم‌های نو هستیم و برای سال 99 در حال طراحی یک مسابقه استعدادیابی هستیم اما هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم.

افتخاری با اشاره به اینکه سال جدید چهارمین جشنواره «نوایش» برگزار می‌ شود، توضیح داد: قرار بود فراخوان آن پیش از شروع سال 99 اعلام شود اما با توجه به شیوع ویروس کرونا اعلام فراخوان به تعویق افتاد و احتمالا زمان برگزاری این جشنواره نیز به بعد از ماه محرم و صفر موکول می‌شود. همچنین در برنامه عصرگاهی «استودیو هشت» قصد داریم تغییرات عمده ای ایجاد کنیم و به سمت برنامه‌ای تعاملی‌تر پیش ببریم.

وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر از تمام نیروهای موجود متناسب با نیاز نمایشی در رادیو نمایش استفاده می‌شود، گفت: برای استفاده از پیشکسوتان رادیو در نمایش در واقع باید نقشی برای آن‌ها باشد که انتخاب شوند. همچنین برای حضور جوانان در رادیو نمایش نیز قرار است از خروجی مسابقه استعدادیابی که قرار است برگزار کنیم برای حضور در کارهای نمایشی بهره ببریم.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/