هنر ایران را باید به جایگاه از دست رفته‌اش در خاورمیانه بازگردانیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۲
مدیر گالری هما به صبا گفت:

هنر ایران را باید به جایگاه از دست رفته‌اش در خاورمیانه بازگردانیم

مدیر گالری هما مهمترین هدف جامعه هنرهای تجسمی در سال جدید را تلاش برای بازگشتن به جایگاه از دست رفته آن در خاورمیانه ذکر کرد.

شهروز نظری مدیر گالری هما در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره برنامه های این گالری در سال جدید بیان کرد: با اوضاعی که شیوع ویروس کرونا به وجود آورده است باید ببینیم که این وضعیت تا کی ادامه دارد و بعد برای آینده برنامه ریزی کرد.

وی در پاسخ به این که با احتمال کنترل شدن شیوع ویروس کرونا در کشور تا اوایل تابستان سال ۹۹ و بازگشتن شرایط کشور به حالت عادی برنامه های گالری هما چگونه پیش خواهد رفت، توضیح داد: از هر زمانی که شرایط به حالت عادی بازگردد برنامه های گالری هما طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد و جابجایی صورت نخواهد گرفت.

نظری درباره سرنوشت نمایشگاه های لغو شده به دلیل همزمان شدن با شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: هنوز برنامه مشخصی برای نمایشگاه های لغو شده در نظر نگرفته ایم ولی باید راهی برای آنها هم پیدا کنیم. به هر حال این موضوعی است که با سلامت و جان آدم ها در ارتباط است و سلامت انسان ها از برگزاری نمایشگاه ها مهمتر است.

نظری با اشاره به فشارهای اقتصادی وارد شده به جامعه تجسمی کشور با شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: شرایط کنونی فشارهای اقتصادی بسیاری را به بدنه فرهنگی کشور و به ویژه جامعه تجسمی وارد کرده که با توجه به بدنه ضعیف جامعه تجسمی کشور، تحمل این فشارها برای بسیاری از هنرمندان سخت شده است.

مدیر گالری هما اضافه کرد: گالری هما نمایشگاهی با عنوان «نسل نو» دارد که برای ما مثل رادار عمل می کند به این معنی که تغییر و تحولات هنری را به ما نشان می دهد و باید به نسبت این تغییرات، برنامه ریزی کرد.

وی افزود: قبل از آن که کرونا همه دنیا را درگیر خودش کند، در منطقه خاورمیانه ما دچار بحران های بزرگتری بودیم که در مجموع جایگاه فرهنگی ایران را متزلزل کرده است.

این مدیر گالری با بیان این که در طول سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ بخش فرهنگ و هنر منطقه خاورمیانه به دست ایرانی ها اداره می شد، یادآور شد: در طول کمتر از ۱۰ سال جایگاه هنر ایران در منطقه حاشیه خلیج فارس را از دست دادیم. علت این اتفاق هم به هنرمندان ارتباط ندارد و بیشتر ناشی از رویدادهای سیاسی در منطقه خاورمیانه اعم از تحریم ها، جنگ های نیابتی و … است که باعث شده است منطقه حاشیه خلیج فارس از هنر ایران پاکسازی شود بنابراین فکر می کنم مهمترین هدفی که می توان در عرصه هنر تجسمی دنبال کرد، بازگرداندن این جایگاه از دست رفته هنر ایران در منطقه حاشیه خلیج فارس است.

نظری تاکید کرد: در حال حاضر برنامه توسعه ای برای پیشبرد هنرهای تجسمی ایران نمی توان داشت و بیشتر باید به فکر ادامه حیات آن بود.

مدیر گالری هما در پایان گفت: مجموع این اتفاقات که حوزه هنر کشور را تحت تاثیر قرار داده است، ما را مجبور به بازتعریف خودمان می کند که امیدوارم این بازتعریف در حوزه سیاسی کشور هم رخ دهد. همان طور که علت شیوع ویروس کرونا در کشورمان، بخشی به تعلل دولتی مرتبط بود اما بخشی از آن هم به بی خیالی ملی مرتبط است و فکر می کنم دلیل آن هم واکسینه شدن ما نسبت به حوادث و اتفاقات در کشور است که باعث شده است، واکنش هایمان نسبت به این حوادث کند باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500