تحلیلی بر گیشه سینما در سال ۹۸/ بار فروش بر دوش کُمدی‌ها بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۵
سالی استثنایی برای سینما؛

تحلیلی بر گیشه سینما در سال ۹۸/ بار فروش بر دوش کُمدی‌ها بود

297 میلیارد تومان و 26 میلیون قطعه بلیت، آمار کلی گیشه سینمای ایران در سال 98 را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، بر اساس آمار رسمی سامانه فروش سینمای ایران، مجموع فروش گیشه در سال ۹۸، رقم ۲۹۷ میلیارد و ۳۹۶ میلیون تومان بوده است که رشدی ۲۱ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. در مقابل در این سال تعداد ۲۵ میلیون و ۹۹۸ هزار قطعه بلیت فروخته شده که نمایان‌گر ۷٫۵ درصد کاهش به نسبت سال ۹۷ است.

اما این آمار در حالی اعلام شده است که در ۲۷ روز پایانی سال ۹۸، با وجود فروش مناسب «خوب، بد، جلف: ارتش سری» سینماها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شد بنابراین می‌توان گفت فروش سال ۹۸ سینمای ایران در حدود ۱۱ ماه اتفاق افتاده و اسفند ماه تقریباً سینماها تعطیل بوده است.

کاهش تعداد بلیت فروش رفته در ۱۱ ماه سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷

قیاس میان فروش ۱۱ ماه نخست سینماها در سال‌های ۹۸ و ۹۷ نیز کاهش مخاطبان سینما را نشان می‌دهد چراکه ۱۱ ماه نخست سال ۹۷، شاهد فروش ۲۷ میلیون و ۱۸۸ هزار قطعه بلیت بود، ولی این رقم در مدت مشابه سال ۹۸، به ۲۵ میلیون و ۹۹۸ هزار قطعه بلیت کاهش یافت.

سینمای ایران در سال ۹۸، محل نمایش عمومی ۷۴ فیلم بود که از این میان، ۲ فیلم «رحمان ۱۴۰۰» و «خانه پدری» در میانه راه از ادامه اکران بازماندند. در سال ۹۷ اما، در مجموع ۷۷ فیلم به اکران عمومی رسید که فروش ۲۴۶ میلیارد تومانی و مخاطب ۲۸ میلیون نفری را رقم زد.

بار گیشه به دوش کمدی ها بود

در سالی که گذشت، ۹ فیلم شامل ۶ فیلم کمدی و ۳ فیلم غیرکمدی توانستند از مرز فروش ۱۰ میلیارد تومانی عبور کنند. ۱۸۲ میلیارد و ۸۵ میلیون تومان، مجموع فروش این آثار بود که معادل ۶۱ درصد گیشه کل سینمای ایران است. اگرچه به طور قطع نمی‌توان این آثار را سودده دانست، اما دست‌کم می‌توان گفت استقبال مناسبی از این ۹ فیلم شده است.

۳۶ فیلم زیر یک میلیارد فروختند

در این سال ۹ فیلم نیز فروشی بین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان داشتند. سهم ۳۶ فیلم از گیشه سینمای سال ۹۸، کمتر از یک میلیارد تومان بود که رقمی نازل است و به ندرت ممکن است در این میان، فیلمی از لحاظ اقتصادی به سوددهی رسیده باشد.

در سال ۹۷ اما، شمار آثاری که توانستند گیشه خود را از ۱۰ میلیارد تومان عبور دهند، ۶ عنوان بود که سهم ژانر کمدی نیمی از آثار بود. مجموع فروش این ۶ فیلم، ۱۰۸ میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان، معادل ۴۴ درصد کل فروش سینماها در این سال بود. از میان آثار نمایش‌داده‌شده در سال ۹۷، همچنین ۸ فیلم فروشی بین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان را تجربه کردند و ۳۳ فیلم به یک میلیارد تومان نرسیدند.

با تقسیم میزان فروش بر شمار مخاطبان سالانه سینما، می‌توان به میانگین قیمت بلیت دست یافت که به دلیل وجود روزهای نیم‌بها، کمی از قیمت بلیت مصوب، کمتر است. با این شیوه، می‌توان دریافت در سال ۹۸ متوسط قیمت بلیت سینما ۱۱ هزار و ۴۳۹ تومان و در سال قبل ۸ هزار و ۷۵۳ بوده است.

به هر ترتیب با وجود ادامه تعطیلی و بلاتکلیفی سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا به نظر می رسد این وضعیت در سال ۹۹ بدتر از دو سال قبل خواهد بود حال باید دید سیاستگذاری مسئولان چگونه خواهد بود و چگونه شرایط را مدیریت می کنند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است