ایران دارای عشق‌نامه شد/ قصه‌هایی از سراسر کشور | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۰

ایران دارای عشق‌نامه شد/ قصه‌هایی از سراسر کشور

مجموعه داستان تازه ای از کیهان خانجانی به زودی از سوی نشر چشمه منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، مجموعه داستان «عشق نامه ایرانی» نوشته کیهان خانجانی است که به زودی از سوی نشر چشمه منتشر و روانه بازار کتاب می شود.

در معرفی این کتاب چنین آمده است: «هنگامی که از ایران سخن می گوییم اشاره ما به سرزمین پهناوری است که از گوشه گوشه اش قصه و افسانه می جوشد. سرزمینی که محدود به جغرافیای شهرهای بزرگ و کوچک نیست و تا به دریا و کوه و  جنگ و دره نرسد به پیش می رود. مکانی که از دیرباز پرقصه بوده است و نخستین روایات در آن زاده شده است. این گنجینه راویان را قوت بخشیده است تا گه گاه در آن غور کنند. دست خالی بازنگردند.

مجموعه داستان عشق نامه ایرانی نیز مجمع روایاتی است از جای جای ایران. همین خصیصه این مجموعه را تنوعی چون گوناگونی اقلیم ایران بخشیده است. این تنوع، قصه های این مجموعه را دچار غرائب کرده است. راویان این مجموعه جز در خاک پدری شان روایت نمی کنند. روایت راوی، چه پیردختر باشد و چه سرباز، زندانی یا  گنج یاب، چه روح و چه عریضه نویس دادگاه، همواره از متن جا می ماند یا آن را دور می زند یا از آن پیشی می گیرد. زیرا به هیچ دستی عادت نکرده و  جز به زبانی که با آن سخن می گوید نیندیشیده است. این دو ویژگی، تنوع و اصالت عشق نامه ایرانی را مبدل به روایت واحدی کرده است. اگر راوی را فردی بدانیم که در سرزمین ایران دوره افتاده است و از سرگذشت ملتی می گوید و با ویژگی های راویان مختلف و گوناگون همراه می شود.»

رمان «بند محکومین» از دیگر آثار کیهان خانجانی است که پیش از این از سوی نشر چشمه منتشر شده و در دومین جایزه­ ادبی احمد محمود به عنوان برگزیده نهایی بخش رمان معرفی شد.

«سپیدرود زیر سی وسه پل»، «کاتبانِ روایتِ چندم» و «درس گفتارهای داستان از جمله دیگر آثار منتشر شده این نویسنده است.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است