یادی از هنرمندان فقید جامعه تجسمی در سال ۹۸

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، سال 98 مثل همه سال های دیگر، سالی پر از اتفاقات تلخ و شیرین بود با این تفاوت که امسال هر چه به ماه های آخر سال نزدیک تر شدیم با وقوع حوادث و اتفاقات دردناک پیاپی، تلخکامی های بیشتر و عمیق تری بر جان ملت ایران نشست و مردم کشورمان را در غم از دست دادن بسیاری از هموطنانمان غصه دار کرد و در این میان از دست رفتن تعدادی از هنرمندان کشورمان در طول سال 98 نیز بخشی از این تلخکامی ها بود.

جامعه هنرهای تجسمی ایران هم تعدادی از هنرمندانش را در این سال از دست داد؛ هنرمندانس که فقدان هر یک از آنها به واسطه تأثیرگذاری شان بر هنر ایران، ضایعه ای جبران نشدنی محسوب می شود.

همزمان با آخرین روزهای سال 98 برای گرامیداشت این هنرمندان فقید از آنها یاد می کنیم:

منیر شاهرودی فرمانفرماییان بانوی نقاش و از پیشگامان هنر مدرن ایران، نخستین هنرمندی بود که خبر درگذشت او در سال 98 منتشر شد. منیر شاهرودی فرمانفرماییان  ۳۱ فرودین ماه در سن 97 سالگی و به دلیل کهولت سن در منزل شخصی خود درگذشت.

زنده‌یاد فرمانفرماییان که در سال ۱۳۰۱ خورشیدی در شهر قزوین متولد شده بود، از هنرمندان تأثیرگذار عرصه هنرهای تجسمی بود و آثار هنری ماندگاری را در دوران حیات، از خود به جای گذاشت و آثارش در بازارها و حراج های بین المللی و داخلی با استقبال بسیاری روبرو بوده و هست.

مسعود عربشاهی، نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی یکی دیگر از هنرمندان تاثیرگذار در عرصه هنرهای تجسمی ایران بود که شهریورماه در سن ۸۴ سالگی بر اثر عارضه قلبی – ریوی دار فانی را وداع گفت.

او یکی از نقاشان پیشرو و از شاخص‌ترین هنرمندان مفهومی ایران بود و  با داشتن دهه‌ها تجربه کار در زمینهٔ نقش برجسته و کارهای اجرایی بر نمای ساختمان‌ها، همراه با تکنیک منحصر به‌فرد خود در اجرای سالن‌های کنفرانس که شهرت جهانی دارد، در ایران و سایر کشورها کارهای اجرایی بزرگی را انجام داده‌ است.

منوچهر یکتایی نیز از دیگر هنرمندانی بود که پاییز سال 98 از دنیا رفت. این هنرمند نقاش برجسته سبک اکسپرسیونیسم، از پیشگامان نقاشی معاصر ایران و فعال در مکتب نقاشان نیویورک، بامداد ۲۸ آبان ماه در آمریکا درگذشت.

یکتایی متولد ۱۳۰۱ بود و در ایران، پاریس و امریکا تحصیل کرده‌ است. یکتایی با نمایش آثارش در نیویورک به شهرت رسید و امروز به عنوان یکی از پیشگامان هنر مدرن ایران شناخته می‌شود و آثارش در بازارهای بین‌المللی حضوری پررنگ داشتند.

مهین عظما هنرمند پیشکسوت نقاش نیز ۱۸ تیر ماه پس از تحمل دوره‌ای بیماری درگذشت. او متولد آذر ۱۳۰۸ ، دوازدهمین زن دانشجوی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانش آموخته نقاشی بود.

ریما اسلام مسلک مجسمه ساز و استاد دانشگاه تهران پنجشنبه ۲۴ مرداد به علت بیماری سرطان درگذشت.

ریما اسلام مسلک از استادان رشته نقاشی و مجسمه دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود مع داوری بسیاری از جشنواره ها و سمپوزیوم های مجسمه سازی در کشور را برعهده داشت.

ناصر هوشمندوزیری، مجسمه‌ساز و مدیر باغ موزه وزیری نیز مردادماه امسال در سن ۷۳ سالگی بر اثر بیماری قلبی از دنیا رفت.

 او نخستین مجسمه‌ساز ایرانی بود که در سال ۱۳۴۵ از طرف یک مهندس ایتالیایی – ایرانی با فایبرگلاس آشنا شد و مجسمه‌های بسیاری با فایبرگلاس ساخت. از وی بیش از ۳۰۰ مجسمه به جا مانده که ۵۰ مجسمه آن در پارک جمشیدیه تهران نصب شده ‌است.

هوشمندوزیری به همت خود در منطقه لواسانات موزه‌ای را ایجاد کرد که اولین غار موزه خصوصی در ایران است. آثار طراحی شده در این باغ موزه از داستان‌های شاهنامه فردوسی و فولکلور ایران و فرهنگ اصیل و سنتی ایرانی برگرفته شده است.

از جامعه هنرمندان کارتونیست نیز شهرام رضایی، مرداد ماه بر اثر یک سانحه تصادف و در سن ۴۱ سالگی درگذشت.

او طراح، نقاش و کارتونیست اهل اردبیل متولد ۱۳۵۷ بود. رضایی در دوران زندگی حرفه‌ای خود بیش از ۱۰۰ جایزه ملی و بین‌المللی را دریافت کرده بود. رضایی معلم آموزش و پروش بود و در دانشگاه نیز رشته طراحی و تصویرسازی را تدریس می‌کرد. او سال ۹۶، جایزه دوم جشنواره بی‌المللی «آیدین دوغان» را به دست آورد.

مسعود دشتبان، هنرمند طراح گرافیک نیز از جمله هنرمندانی بود که خردادماه امسال در سن ۷۲ سالگی بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

دشتبان، متولد ۱۳۲۶ همدان، فارغ‌التحصیل دانشگاه هنرهای زیبا بود که تجربه طراحی فیلم‌های سینمایی و پویانمایی کوتاه و بلند و برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

یکی از  تلخ ترین خبرهای درگذشت هنرمندان جامعه تجسمی، خبر درگذشت مهدیه پازوکی هنرمند مجسمه ساز جوان بود که 31 تیرماه همزمان با آخرین روز برپایی نمایشگاه آثارش در گالری آران، بر اثر بیماری سرطان از دنیا رفت.

مهدیه پازوکی متولد ۱۳۵۸ در تهران و دانش آموخته رشته طراحی فرش از دانشگاه هنر تهران بود. این هنرمند آثارش را با الهام از تزئینات هندسه سنتی در معماری ایرانی به وجود می‌آورد.

آخرین نمایشگاه آثار این هنرمند ۱۴  تا ۳۱ تیرماه سال جاری در یک نمایشگاه گروهی در گالری پروژه های «آران» به نمایش درآمده بود.

کاوه یاری هنرمند نقاشی که به خلق آثار چقاشی شهرت داشت، آذر ماه امسال درگذشت.

زنده‌یاد کاوه‌ یاری بیشتر در خلق نقش برجسته‌هایی تمرکز داشت که یادآور فضاهای اساطیری بودند. فلز و به‌ویژه مس بوم‌های این هنرمند بودند که اغلب به صورت‌ها تبدیل می‌شدند.

اسماعیل شیشه گران هنرمند نقاش و طراح گرافیک را نیز بهمن ماه سال جاری از دست دادیم. شیشه گران سال ۱۳۳۴ در تهران متولد شد. او دیپلم نقاشی را از هنرستان هنرهای زیبای تهران گرفت و دوره کارشناسی را در رشته گرافیک در دانشگاه هنر پشت سر گذاشت.

ابراهیم معمارزاده مجسمه‌ساز و نقاش نیز آذرماه امسال به علت کهولت سن در سن ۸۷ سالگی درگذشت. این هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز متولد سال ۱۳۱۱ و دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا و مجسمه‌سازی از دانشگاه بروکسل بلژیک بود.

رامین مهدی نژاد هنرمند نقاش نیز بهمن‌ماه سال جاری پس از تحمل دوره‌ای بیماری درگذشت. او از نقاشان معاصر ایران و یکی از اعضای هیات مدیره انجمن نقاشان ایران و مدرس دانشکده هنر و معماری بود که بر اثر بیماری از دنیا رفت.

 اسماعیل نظری مینیاتوریست و نقاش نیز پس از تحمل دوره‌ای بیماری آبان ماه امسال در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

زنده‌یاد اسماعیل نظری متولد ۱۳۲۴ در تهران بود که از کودکی در مدرسه صنایع قدیمه نخستین کانون آموزش هنرهای ملی و سنتی رشد کرد و هنر آموخت. این هنرمند فقید با بهره‌گیری از محضر استادانی همچون محمدعلی زاویه،محمد تجویدی و استاد عبدالله باقری و… مینیاتور و تذهیب معاصر را آموخت.

خبرگزاری صبا برای همه مردم ایران روزهای بهتری را در سال 99 آرزومند است.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/