گالری‌ها از بحران کرونا رودست نخوردند/ آماده بودن برای فعالیت‌های آنلاین | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۷

گالری‌ها از بحران کرونا رودست نخوردند/ آماده بودن برای فعالیت‌های آنلاین

گالری ها از جمله معدود کسب و کارهایی است که توانستند با آسیب کمتر در شرایط شیوع ویروس کرونا همچنان فعال باشند.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا  تا پیش از شیوع ویروس کرونا در دنیا، هیچ کس گمان نمی کرد نوروز امسال را در چنین شرایط باورنکردنی ای سپری کنیم به طوری که همه خانواده ها در خانه هایشان ناچار به قرنطینه خانگی باشند و از حضور در اجتماعات کوچک و بزرگ پرهیز کنند.

هیچ کس گمان نمی کرد که ویروسی این اندازه ریز بتواند همه برنامه های بزرگ کسب و کارهای دنیا را مختل کند، با این همه ورود این مهمان ناخوانده به دنیا و البته به کشور ما دردسرهای بسیاری را برای همه کسب و کارها به همراه داشت و به دنبال آن برای پرهیز از همه گیر شدن بیماری ناشی از شیوع ویروس کرونا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همه برنامه های فرهنگی و هنری کشور را در اطلاعیه هایی به مرور تا پایان سال ۹۸ تعطیل اعلام کرد.

در میان فعالیت های فرهنگی و هنری تعطیل شده، تنها صنفی که توانست گلیم خودش را از میانه این بحران بیرون بکشد و خودش را با شرایط موجود وفق بدهد، گالری داران بودند که با بهره گیری از ابزارهای نوین ارتباطی راهی برای ادامه فعالیت های پایان سال خود یافتند.

اگر چه بهره مندی از این ابزارهای نوین ارتباطی پیش از این ها، بخشی از فعالیت های اقتصادی و هنری گالری ها را تشکیل می داد اما برخی دیگر که هنوز وارد این عرصه نشده بودند، در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در دنیا به وجود آورد، تنها راه ادامه فعالیت در این روزها را حضور در شبکه های ارتباطی مجازی دیدند و دست به کار شدند.

در ادامه به برخی از این گالری ها و نمایشگاه هایی که این روزها به صورت آنلاین برگزار شده و به فروش آثار می پردازند، اشاره می کنیم:

 گالری آرتیبیشن

گالری آرتیبیشن از جمله گالری هایی است که از همان ابتدای تأسیس با رویکرد حضور توامان در فضای فیزیکی گالری آرتیبیشن و همچنین حضور در فضای مجازی و نمایش و فروش آثار به شکل آنلاین فعالیت می کند و بنابرابراین به نظر می رسد که شیوع ویروس کرونا کمترین آسیب را به فعالیت های هنری و اقتصادی این گالری وارد کرده است.

آرتیبیشن در شرایط شیوع ویروس کرونا نیز همچون گذشته نمایشگاه فروش آثار خود را با عنوان «دومین مزایده آنلاین آرتیبیشن» به شکل آنلاین برگزار کرد و در سه نوبت آثاری از هنرمندان مختلف را به فروش گذاشت.

این نمایشگاه از روز جمعه ۱۶ اسفندماه آغاز شد.

بخش اول آن که به آثار منوچهر نیازی، پروانه اعتمادی،عبدی اسبقی، بهزاد شیشه گران و مهدی سحابی اختصاص داشت، روزهای ۱۶ و ۱۷ اسفندماه برگزار شد. ۱۸ اسفندماه نیز مزایده آنلاین بخش دوم آثار برگزار شد که شامل آثار ناصر اویسی، پرویز تناولی، ژازه تباتبایی، فریدون آو، گیزلا وارگا سینایی، کامبیز درمبخش و علیرضا آدمبکان بود.

در روزهای ۲۲ و ۲۳ اسفندماه نیز بخش پایانی این مزایده برگزار شد که به آثارمرتضی گودرزی، صادق تبریزی، قاسم حاجی زاده، حسین چراغچی، اردشیر محصص، حسینعلی ذابحی، فرشید ملکی و مهدی حسینی اختصاص داشت.

این گالری نمایشگاه دیگری را نیز با عنوان «هنر برای هدیه» به شکل آنلاین در حال برگزاری دارد که امسال سومین دوره آن است و هدف از آن ترویج خرید آثار هنری به عنوان هدیه اعلام شده است.

در این نمایشگاه ۱۵۰ اثر از ۷۰ هنرمند به نمایش گذاشته شده است که فروش این آثار تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد.

گالری ویستا

گالری ویستا نیز با نمایشگاه «قاب بهار» در ردیف گالری های فعال در فضای مجازی و فروش آنلاین آثار هنری قرار دارد.

مدیریت این گالری نمایشگاه «قاب بهار» را قرار بود طبق برنامه فروش سالانه خود،  ۲۳ اسفندماه به شکل معمول و فیزیکی در فضای گالری برگزار کند و اکنون برای محافظت از سلامت همه مخاطبان و اعضای گالری تصمیم به برگزاری این نمایشگاه در فضای مجازی و از طریق شبکه های اجتماعی این گالری گرفته است.

در این نمایشگاه آثار ۵۷ هنرمند در صفحه اینستاگرام این گالری به نمایش و فروش گذاشته شده است و قیمت آثار نیز برای سهولت خرید بیشتر مخاطبان و علاقه مندان آثار هنری بین ۳۵۰ هزار تومان  تا چهار و نیم میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

گالری ویستا به گفته مدیر آن پریسا پهلوان، فعالیت در فضای مجازی را در برنامه های خود داشته است و شیوع ویروس کرونا فرصت غنیمتی را برای پرداختن به این مهم برای آنها به وجود آورد و اکنون فعالیت در بخش نمایش و فروش آنلاین از جمله برنامه های ثابت این گالری در آینده خواهد بود.

نمایشگاه آنلاین «از قاب بهار» تا ۲۲ فروردین به صورت مجازی در صفحه اینستاگرام گالری ویستا (vistaartgallery) دایر خواهد بود.

گالری شمیده

ورود این مهمان ناخوانده به کشور باعث لغو نمایشگاه های بسیاری از گالری های کشور شد. لغو برنامه نمایشگاهی گالری ها در حالی صورت گرفته است که برای برخی از آنها  امکان به تعویق انداختن زمان این نمایشگاه های لغو شده نیز فراهم نیست به این دلیل که برنامه نمایشگاهی سال آینده و گاه دو سال آینده آنها از قبل بسته شده است. بنابراین برخی از گالری ها چاره کار را در برگزاری آن با افتتاحیه ها و فروش آنلاین آثارشان یافتند و گالری شمیده یکی از این گالری هاست تصمیم گرفت نمایشگاه گروهی خود را با عنوان «کادوآرت» به شکل مجازی به نمایش و فروش بگذارد.

این نمایشگاه از ۸ اسفندماه در گالری شمیده به شکل مجازی افتتاح شد و امکان فروش آثار به شکل آنلاین نیز فراهم شده است.

در این نمایشگاه آثار ۸۰ هنرمند با قیمت گذاری  ۱۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به نمایش و فروش گذاشته است.

این نمایشگاه تا ۲۲ قروردین ماه ادامه دارد.

گالری اکنون

گالری اکنون که در شهر اصفهان فعالیت می کند از دیگر گالری هایی است که فرصت را برای حضور در فضای مجازی غنیمت یافت و نمایشگاه فروش آخر سال این گالری نیز به شکل مجازی برگزار می شود.

مدیر این گالری الناز رجبیان ابتدا تصمیم به لغو این نمایشگاه سالانه داشت اما بعد فرصت را برای حضور در فضای مجازی مناسب یافت و اقدام به برگزاری این نمایشگاه به شکل آنلاین کرد.

در این نمایشگاه که تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد، آثار هنرمندان بین ۲۰۰ هزار تومان یا یک میلیون تومان قیمتگذاری شده است.

هفدهمین نمایشگاه تصویر سال

هفدهمین نمایشگاه تصویر سال نیز از جمله رویدادهای بسیار مهم در بخش هنرهای تجسمی بود که با شیوع ویروس کرونا ادامه فعالیت آن با مشکل مواجه شد. این نمایشگاه دو روز بعد از افتتاح با اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور محافظت از سلامت مخاطبان به مرور تا پایان سال تعطیل اعلام شد و سیف الله صمدیان دبیر این رویداد در گفتگویی که با خبرگزاری صبا داشت، از نمایش عکس های بخش ویژه «ایران ما» به صورت مالتی مدیای ۱۵ دقیقه ای در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این رویداد خبر داد و آن را هدیه نوروزی تصویر سال به ملت ایران ذکر کرد.

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران نیز که مدت هاست به منظور مرمت بخش های مختلف آن تعطیل است در روزهای شیوع ویروس کرونا فرصت را برای نمایش آثار گنجینه از طریق فضای مجازی غنیمت یافت و نمایشگاهی مجازی را با عنوان «نو به نو» در صفحه اینستاگرام این موزه برنامه ریزی کرده است و آثار گنجینه را به انتخاب مخاطبان در طول ۴۱ شب به نمایش می گذارد و به معرفی آنها می پردازد.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    116/456/613/000
  • بی‌بدن
    29/124/595/500
  • سال گربه
    22/990/893/000
  • آپاراتچی
    4/487/940/000
  • مست عشق
    4/412/845/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/740/683/000
  • پرویزخان
    3/334/649/500
  • نوروز
    3/241/621/000
  • آسمان غرب
    3/219/361/000