حالا دیگر منتظر دستور چه کسی هستید؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۶
یادداشتی به قلم محمدرضا لطفی؛

حالا دیگر منتظر دستور چه کسی هستید؟

محمدرضا لطفی در یادداشتی به وضعیت پروژه های در حال فیلمبرداری و دستورها و درخواست ها برای تعطیلی آنها نوشت.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، محمدرضا لطفی کارگردان و منتقد سینما در یادداشتی به مساله تعطیل شدن پروژه های تصویری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تامین سلامت عوامل و خانواده هایشان و به دنبال آن همه مردم کشورمان نوشت.

متن یادداشت وی بدین شرح است: «در این چند روز فکر نمی کنم نهاد و صنف و کارگروه و زیر گروهی باقی مانده باشد که خواستار تعطیلی پروژه های در حال فیلمبرداری سینما و تلویزیون به دلیل شیوع ویروس کرونا نباشد؛ موضوعی که خیلی ها درباره آن یادداشت نوشته اند و حداقل شخص من این سومین یادداشتی است که در رسانه ها می نویسم چراکه بی هیچ اغماض و کوتاهی جان عزیزان و همکاران و هنرمندان ما در خطر است.

خانه سینما توصیه نامه می دهد، می گویند الزام اجرایی ندارد. کارگروهی تشکیل می شود به نام کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما که در بررسی هایشان مشخص می شود بیست و چهار فیلم و سریال درحال فیلمبرداری هستند و چند فقره از این پروژه ها هم در وضعیت بهداشتی بسیار بدی هم هستند اما باز اعلام می شود این هشدار و نه دیگر توصیه! هم الزام اجرایی ندارد.

تمام صنوف سینمایی نامه می زنند که لطفا فیلمبرداری ها را تعطیل کنید، اما باز کسی گوش نمی دهد. کانون کارگردانان سینما با لحنی تندتر خواستار پایان دادن به فیلمبرداری های تلویزیون و سینما می شود و باز هم اتفاقی رخ نمی دهد.

اما در این بین نوک پیکان متوجه وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و رییس سازمان صدا و سیما می شود که آنها باید این دستور صریح را ابلاغ کنند تا تهیه کننده هم دچار آشفتگی و سردرگمی نشود. از جمله حامیان این موضوع خود من بودم که یکی _دو یادداشت دیگر هم نوشتم که در شرایط فعلی فضای فیلمسازی به گونه ای است که تهیه کننده می داند بدون حمایت ارشاد و صدا و سیما تعطیلی پروژه اش معادل نابودی آن است و بعدتر او می ماند و کوهی از پاسخگویی به ارگان ها و سرمایه گذارها، اما در پاسخ به این نکته، اینگونه مطرح شد که در قانون و شرح وظایف رییس سازمان سینمایی و حتی وزیر ارشاد چنین اختیاری به او داده نشده است که بتواند با دستوری لازم الاجرا جلوی کار فیلمبرداری هایی که خودشان پروانه یا مجوزشان را صادر کرده اند بدهد، چون سفارش دهنده این پروژه ها ارشاد و سازمان سینمایی نیستند و این مهم زمانی می تواند رخ بدهد که ستاد مبارزه با کرونا مشخصا این دستور را به وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما ابلاغ کند حال بماند که حتی اگر این بهانه برای آثار سینمایی و نمایش خانگی پذیرفتنی باشد، برای سریال های تلویزیون که خود سازمان صداوسیما سفارش دهنده و سرمایه گذار آنها است به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

اما با این حال بالاخره دکتر علیرضا زالی رییس ستاد مقابله با کرونا و فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران شخصا و راسا برای وزیر ارشاد و رییس سازمان صدا و سیما نامه ای صریح نوشت و از آنها خواست تا فیلمبرداری های سینمایی و تلویزیونی متوقف شوند.

حالا دیگر فکر نمی کنم هیچ بهانه ای برای منع صدور چنین قانونی وجود داشته باشد و باید تا دیر نشده برای حفظ جان همکارانمان اقدام کنیم.

اما نتیجه نامه و دستور صریح عالی رتبه ترین مقام اجرایی ستاد بحران کرونا به وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما چه بود؟

وزارت ارشاد و سازمان سینمایی: تا این لحظه سکوت کامل و محض.

رییس سازمان صدا و سیما: مصاحبه تند و آتشی مبنی بر مخالفت تعطیل کردن فیلمبرداری های سریال ها و اینکه بیست سریال در دست تولید است و نمی توانیم کشور را تعطیل کنیم.

عجب! حیرت آور است…

بعض می کنم، اما از سوی دیگر خشنودم که نقشه این عزیزان که می خواستند خود را کنار بکشند و همه توجه ها و تقصیرها را معطوف تهیه کننده و کارگردان بیچاره کنند نقش بر آب گردید و برملا شد. خدا آن روز را نیاورد، اما حال اگر در این روزها خبری فاجعه آمیز از یکی از پروژهای سینمایی یا تلویزیونی به گوش رسید بدانید و آگاه باشید که مقصر آن همین لجبازی ها و سکوت هایی است که حتی در برابر یک نامه و دستور صریح مقاومت می کنند.»

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000