جشنواره کتاب‌خوانی رضوی برگزار می‌شود/ مشارکتی مجازی با جوایز حقیقی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۱

جشنواره کتاب‌خوانی رضوی برگزار می‌شود/ مشارکتی مجازی با جوایز حقیقی

فراخوان دهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با دعوت از مخاطبان برای حضور مجازی در این رویداد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دهمین دوره «جشنواره کتاب‌خوانی رضوی» با معرفی ۱۲ عنوان کتاب، خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و گروه‌های مختلف سنی را در فراغت ناخوانده این روزها به حضور مجازی در این برنامه کتاب‌خوانی دعوت کرد.

در فراخوان دهمین دوره جشنواره کتاب خوانی رضوی آمده است:

«دهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام، به‌ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام و افزوده شدن منابع مرتبط با سیره حضرت امام هادی علیه‌السلام به عنوان بخش ویژه دهمین دوره، همزمان با ایام فرخنده دهه‌ کرامت، برگزار می‌شود.

دهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی علی‌رغم تعطیلی کتابخانه‌های عمومی، نخستین گام‌های خود را با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برداشته و با توجه به تعطیلی مراکز پیش‌دبستانی، مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور، امکان مشارکت در بخش‌های مختلف خود را در این بستر فراهم کرده است. خانواده‌ها و علاقه‌مندان گروه‌های مختلف سنی می‌توانند در این ایام با حضور در این جشنواره کتاب‌خوانی، ضمن پر کردن بهینه اوقات فراغت، از این فرصت بهترین استفاده را برای ارتقای سطح کیفی و کمی مطالعات مذهبی و آشنایی با سیره حضرت امام رضا(ع)، حضرت امام هادی(ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) ببرند. کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به محض بازگشایی آماده پذیرایی به صورت حضوری برای معرفی و فراهم کردن شرایط حضور در این جشنواره خواهند بود.

بر طبق روال دوره‌های گذشته، منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین(ع) به کتاب‌های هر دوره این جشنواره اضافه شده که بر این اساس منابع مرتبط با حضرت معصومه سلام‌ الله علیها در هفتمین دوره، منابع مرتبط با حضرت احمدبن موسی شاهچراغ علیه‌ السلام در هشتمین دوره، منابع مرتبط با حضرت ابن‌الرضا امام جواد علیه‌ السلام در نهمین دوره و کتاب‌هایی با موضوع حضرت امام هادی علیه‌السلام به عنوان بخش ویژه دهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در نظر گرفته شده است.

منابع شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

۱۲ کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» به عنوان منابع این جشنواره معرفی شده که در رده «کودک» (۴ تا ۱۲ سال) کتاب‌های «گنبد خورشید» نوشته معصومه مهری از انتشارات بنیاد امام رضا علیه‌السلام، «زندگی حضرت معصومه سلام‌الله علیها» نوشته سیدمحمد مهاجرانی از انتشارات کتابک و همچنین در بخش ویژه این رده سنی، کتاب «ده قصه از امام هادی علیه‌السلام برای بچه‌ها» نوشته جعفر ابراهیمی از انتشارات قدیانی برای این رده سنی معرفی شده است.

در رده سنی «نوجوان» (۱۳ تا ۱۷ سال) نیز آثاری با عناوین «ستاره من: چهل قصه از زندگی امام رضا علیه‌السلام» نوشته ناصر نادری از انتشارات به‌نشر، «نشانه‌ها: قصه‌هایی از زندگی امام رضا علیه‌السلام» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی از انتشارات به‌نشر و همچنین در بخش ویژه این رده سنی کتاب «مژده گل: داستان‌هایی از زندگی امام هادی علیه‌السلام» نوشته محمود پوروهاب از انتشارات کتاب جمکران به عنوان منابع جشنواره معرفی شده است.

همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» (۱۸ سال به بالا) شش کتاب «امام رضا علیه‌السلام (تاریخ و سیره)» نوشته محمدباقر پورامینی از انتشارات معارف، «امام رضا علیه‌السلام و ایران» نوشته سیدحسین حر از انتشارات معارف، «برمدار آفتاب: ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی» نوشته محمدحسین پورامینی از انتشارات معارف، «شاهچراغ علیه السلام» نوشته جلیل عرفان‌منش ازدفتر پژوهش‌های فرهنگی و در بخش ویژه این رده سنی نیز کتاب‌های «خورشید رهنمای: پژوهشی در زندگانی و سیره امام هادی علیه‌السلام» نوشته ابوالفضل هادی‌منش از انتشارات بهار دل‌ها و «حکمت‌های نقوی: ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه‌السلام» نوشته جواد محدثی از انتشارات به‌نشر معرفی شده است.

بخش‌های مختلف جشنواره رضوی

این جشنواره در سه بخش «فردی»، «گروهی»، «خانوادگی» و در دو بستر مکتوب و الکترونیک برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط با این بخش، به صورت فردی، گروهی یا خانوادگی، در دو شیوه مکتوب و الکترونیکی در جشنواره شرکت کنند. علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در بخش الکترونیک به سایت سامانه مسابقات الکترونیک کتاب‌خوانی www.samakpl.ir و یا سایت جشنواره رضوی www.razavi.iranpl.ir مراجعه کنند.

در بخش «فردی» افراد علاقه‌مند می‌توانند متناسب با رده سنی خود و مطالعه کتاب‌ها در رشته‌های مختلف جشنواره از طریق یکی از دو شیوه مکتوب و یا الکترونیکی شرکت کنند. در بخش «گروهی» نیز افراد علاقه‌مند بایستی در هنگام مراجعه به سایت جشنواره، ضمن انتخاب بخش گروهی با انتخاب منابع معرفی‌شده و نوع فعالیت مورد نظر در مسابقه شرکت کنند؛ شرکت در این بخش فقط به صورت الکترونیکی است. همچنین اعضای خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به بخش خانوادگی سایت جشنواره، با انتخاب منابع معرفی‌شده در مسابقه شرکت کنند. شرکت در این بخش نیز تنها به صورت الکترونیکی میسر است.

شرایط شرکت در این جشنواره

در بخش «شرایط و مقررات» این فراخوان آمده، شرکت در این جشنواره برای عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی میسر است و کاربران برای شرکت در مسابقه باید یکی از قالب‌های فردی، گروهی و خانوادگی را انتخاب کنند. علاقه‌مندان می‌توانند هم در بخش فردی و هم گروهی البته با دو کتاب متفاوت در مسابقه شرکت کنند. ضمن این‌که شرکت همزمان در بخش الکترونیک و مکتوب از یک کتاب امکان‌پذیر نیست. همچنین شرکت برای عموم کتابداران علاقه‌مند، تنها در بخش الکترونیک امکان‌پذیر است.

راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش کودک (۴ تا ۱۲ سال/ متولدین ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴)

در این بخش کودکان عزیز می‌توانند در سه قالب نقاشی، فعالیت گروهی، پویش کتابخوان با توجه به شرایط زیر شرکت کنند. کودکان عزیز برای شرکت در قالب «نقاشی» می‌توانند تصویر نقاشی خود در سایت جشنواره بارگذاری کنند و یا برگه‌های نقاشی را از طریق مراجعه به یکی از کتابخانه‌های عمومی دریافت و پس از تکمیل به کتابخانه تحویل دهند. مسابقه‌ نقاشی در رده سنی کودک منوط به خواندن کتاب و ارائه تصویر متناسب با مفاهیم موجود در کتاب با ذکر صفحه مورد نظر است. همچنین کودکان در ترسیم نقاشی از تمامی ابزار نقاشی (مدادرنگی، آبرنگ، مداد شمعی و گواش) می توانند استفاده کنند.

قالب «فعالیت‌های گروهی» از این جشنواره، ویژه کودکان ۹ تا ۱۲سال (متولدین ۱۳۸۶تا ۱۳۸۹) است که علاقه‌مندان به فعالیت‌های گروهی شامل نمایش نامه ‌خوانی (بازخوانی محتوای کتاب بر اساس شخصیت های داستان توسط افراد گروه)، جمع‌خوانی (خوانش گروهی کتاب)، اجرای نمایش (اجرای نمایش یا تئاتر بر اساس محتوای کتاب) و روزنامه کتاب (طراحی و ساخت روزنامه دیواری از محتوای کتاب) تنها می‌توانند به صورت الکترونیک و با ضبط و ارسال فیلم از فعالیت خود که بیانگر محتوای کار باشد، در مسابقه شرکت کنند. گروه‌های علاقه‌مند در بخش فعالیت‌های گروهی باید بین ۲ تا ۵ نفر باشند و تصاویر ویدئویی حداکثر در ۷ دقیقه و حجم ۱۰۰ مگابایت، همراه با معرفی کامل اعضاء در سایت و درج نوع فعالیت ضبط و ارسال گردد. (تمامی موضوعات بخش گروهی باید مرتبط با موضوع جشنواره باشد.)

همچنین کودکان در بخش «پویش کتابخوان» نیز می‌توانند فیلم‌های معرفی، بازگوئی قصه یا خوانش بخش‌های جذاب کتاب را، در قالب پویش کتابخوان و بصورت فردی ارسال کنند. شرکت کنندگان باید توجه داشته باشند هنگام ضبط فایل‌های ویدئویی خود را معرفی کرده و نام کتاب و داستان یا صفحه مربوطه را ذکر کنند و فیلم‌ها در این قالب ترجیحاً به صورت عمودی ضبط و حداکثر در ۵ دقیقه و حجم۷۰ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری و ارسال شود.

راهنمای شرکت در جشنواره برای نوجوانان (۱۳ تا ۱۷ سال)

علاقه‌مندان در بخش «نوجوان» نیز می‌توانند به چهار شیوه ترسیم «نقاشی»، «چهار گزینه‌ای»، «فعالیت‌های گروهی» و «پویش کتابخوان» در این جشنواره شرکت کنند. نوجوانان علاقه‌مند به بخش «نقاشی» می توانند از تمامی وسایل نقاشی (مداد رنگی، آبرنگ، مداد شمعی و گواش) استفاده کنند. مسابقه‌ نقاشی در رده نوجوان منوط به خواندن کتاب و ارائه تصویر متناسب با مفاهیم موجود در کتاب به همراه ذکر صفحه مورد نظر است. نوجوانان برای شرکت در این بخش می‌توانند یا تصویر نقاشی خود را در سایت بارگذاری کنند و یا برگه‌های نقاشی را از طریق مراجعه به یکی از کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور دریافت و پس از ترسیم به کتابخانه تحویل دهند. لازم به ذکر است در انتخاب آثار برتر در این بخش اولویت با تصاویری است که مشابه تصاویر کتاب نباشد.

در بخش «چهار گزینه‌ای» نیز نوجوانان عزیز می‌توانند با انتخاب یکی از منابع جشنواره در هریک از بخش های فردی یا خانوادگی مطابق ضوابط شرکت کنند. علاقه‌مندان برای شرکت در این بخش باید جهت دریافت پاسخنامه بصورت مکتوب به یکی از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه و فرم مربوطه را دریافت و یا در صورت تمایل به شرکت بصورت الکترونیک، به سایت جشنواره به آدرس www.razavi.iranpl.ir مراجعه کنند.

نوجوانان علاقه‌مندان به فعالیت‌های گروهی شامل نمایش نامه ‌خوانی (بازخوانی محتوای کتاب بر اساس شخصیت های داستان توسط افراد گروه)، جمع‌خوانی (خوانش گروهی کتاب)، اجرای نمایش (اجرای نمایش یا تئاتر بر اساس محتوای کتاب) و روزنامه کتاب (طراحی و ساخت روزنامه دیواری از محتوای کتاب) نیز می‌توانند در بخش «گروهی» و تنها به صورت الکترونیک و با ضبط فیلم از فعالیت خود در مسابقه شرکت کنند.

در آماده سازی روزنامه دیواری از مطالبی مانند خلاصه و معرفی کتاب، نظر بزرگان در مورد کتاب، توضیحاتی از کتاب، معرفی نویسنده، مشخصات کتاب و … می توانید استفاده کنند. گروه‌های علاقه‌مند در بخش فعالیت های گروهی باید بین ۲ تا ۵ نفر باشند و تصاویر ویدئویی حداکثر در ۷ دقیقه و حجم ۱۰۰ مگابایت، همراه با معرفی کامل اعضاء در سایت و درج نوع فعالیت ضبط و ارسال گردد (تمامی موضوعات بخش گروهی باید مرتبط با موضوع جشنواره باشد.)

بخش «پویش کتابخوان» نیز از دیگر بخش‌های پیش‌بینی شده برای رده سنی نوجوان است که نوجوانان برای شرکت در این بخش می توانند معرفی کتاب را به دو صورت فردی و یا معرفی کتاب در قالب نشست کتاب‌خوان ترجیحاً به صورت افقی و در یک جمع (دوستانه، خانوادگی، همکاری و…) حداکثر در ۵ دقیقه و حجم ۷۰ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری و ارسال کنند. ارسال فیلم موبایلی فقط از منابع رده سنی نوجوان جشنواره مقدور و شرکت کنندگان توجه داشته باشند که هنگام ضبط فایل‌های ویدئویی خود را معرفی کرده و نام کتاب و داستان یا صفحه مربوطه را ذکر کنند.

راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش جوان و بزرگسال (۱۸ سال به بالا)

بر اساس فراخوان منتشرشده علاقه‌مندان به شرکت در بخش «جوان و بزرگسال» می‌توانند از سه شیوه‌ مختلف در دهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی شرکت کنند. علاقه‌مندان به شرکت در قالب «چهارگزینه‌ای» می‌توانند با انتخاب یکی از منابع جشنواره در هریک از بخش‌های فردی یا خانوادگی مطابق ضوابط شرکت کنند. این افراد باید برای دریافت پاسخ‌نامه به‌صورت مکتوب به یکی از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه و فرم مربوطه را دریافت کنند و یا در صورت تمایل شرکت به‌صورت الکترونیک به سایت جشنواره مراجعه کنند. تناسب اثر با محتوای کتاب، کیفیت رنگ‌آمیزی، هنر تصویرگری، خلاقیت و کپی نبودن از آثار کتاب، از موارد مهم در بالا بردن سطح کیفی آثار در این بخش است.

همچنین در قالب «پویش کتاب‌خوان» علاقه‌مندان شرکت باید فیلم‌های معرفی کتاب را در یک جمع (دوستانه، خانوادگی، همکاری و…) ضبط و ارسال کنند. فیلم‌های قالب پویش کتاب‌خوان ترجیحاً به صورت افقی ضبط و حداکثر ۵ دقیقه و حجم ۷۰ مگابایت ضبط و در سایت جشنواره بارگذاری و ارسال شود. شرکت‌کنندگان در این قالب توجه داشته باشند که ارسال فیلم موبایلی فقط از منابع رده سنی جوان و بزرگسال جشنواره مقدور است و هنگام ضبط فایل‌های ویدئویی خود را معرفی کنند. فعالیت‌های گروهی و پویش (کتاب خوان و کتابخوان) نظیر نحوه معرفی، خلاقیت، بیان و کیفیت تصویر و صدا از موارد مهم در بالا بردن سطح کیفی آثار در این قالب است.

«داستانک‌نویسی» قالب دیگری از شیوه شرکت گروه سنی جوان و بزرگسال در این جشنواره است که طی آن علاقه‌مندان باید با توجه به منابع جشنواره (احادیث، آیات و سایر محتوای کتاب‌ها) به نگارش داستانی کوتاه (داستانک حداکثر تا ۵۰۰ کلمه) پرداخته و داستان خود را در قسمت مربوط به این قالب وارد کنند. همچنین داستان‌های ارائه‌شده نباید الگوبرداری‌شده از منابع اینترنتی یا غیراینترنتی باشد. زبان ساده و دور از اغراق، تاثیرگذار، جذاب و دارای یک اتفاق (طرح) از موارد مهم در بالا بردن سطح کیفی آثار در این قالب است.

تقدیر از برگزیدگان در بخش ملی

برگزیدگان دهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در دو سطح «ملی» و «شهرستانی» معرفی می‌شوند و با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی از آن‌ها تجلیل خواهد شد.

در این سطح ضمن تقبل هزینه ایاب و ذهاب و اسکان افراد برگزیده برای شرکت در جلسه اختتامیه و دریافت لوح، از ۸ نفر برگزیده در هر رشته (جمعاً ۸۸ نفر) تقدیر می‌شود که به ترتیب در رده سنی «کودک» ۸ برگزیده در بخش نقاشی و ۸ برگزیده در بخش پویش مجازی (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال) و ۸ برگزیده در بخش گروهی (با اهدای ۶ میلیون ریال)، تجلیل می‌شود. در رده سنی «نوجوان» ۸ برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، ۸ برگزیده در بخش پویش کتاب‌خوان (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، ۸ برگزیده در بخش روزنامه کتاب (با اهدای ۳ میلیون ریال)، ۸ برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای ۳ میلیون ریال) و ۸ برگزیده در بخش فعالیت‌های گروهی (با اهدای ۷ میلیون ریال)، معرفی و تقدیر می‌شوند.

همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» ۸ برگزیده در بخش مکتوب و ۸ برگزیده در بخش پویش کتاب‌خوان (با اهدای ۳ میلیون ریال)، و ۸ برگزیده در بخش داستانک پویش کتاب‌خوان (با اهدای ۳.۵ میلیون ریال) تجلیل می‌شوند. جوایز بخش گروهی به تعداد اعضای گروه ارتباطی ندارد.

همچنین در این جشنواره از هشت خانواده برتر با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و مبالغ نقدی تجلیل می‌شود که بر این اساس از دو خانواده ۲نفره (با اهدای ۷ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۱۰ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۱۳ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۱۶ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد.

تقدیر از برگزیدگان در بخش شهرستانی

این جشنواره در سطح شهرستانی نیز از ۱۱ نفر برگزیده (به ازای هر رشته یک نفر) به تعداد کتابخانه‌های شهرستان با توجه به میزان شرکت‌کننده (به ازای هر ۱۰۰ شرکت‌کننده دارای نمره بالای ۱۵ یک جایزه) تقدیر خواهد کرد که بر این اساس در رده سنی «کودک» یک برگزیده در بخش نقاشی و یک برگزیده در بخش پویش مجازی (با اهدای ۵۰۰ هزار ریال) و یک برگزیده در بخش کار گروهی (با اهدای یک میلیون ریال) تقدیر می‌شوند. در رده سنی «نوجوان» یک برگزیده در بخش مکتوب و یک برگزیده در بخش پویش کتاب‌خوان (با اهدای ۵۰۰ هزار ریال) و یک برگزیده در بخش نقاشی و یک برگزیده در بخش روزنامه کتاب (با اهدای ۷۵۰ هزار ریال) و یک برگزیده در بخش کار گروهی (با اهدای یک میلیون ریال) مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» یک برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای یک میلیون ریال)، یک برگزیده در بخش داستانک (با اهدای ۲ میلیون ریال) و یک برگزیده در بخش پویش کتاب‌خوان(با اهدای ۱,۵ میلیون ریال)، معرفی و تجلیل می‌شوند. جوایز بخش گروهی به تعداد اعضای گروه ارتباطی ندارد.

همچنین در این بخش از دو خانواده برتر در هر شهرستان (فارغ از تعداد نفرات) با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و مبالغ نقدی تقدیر می‌شود که بر این اساس، از دو خانواده ۲نفره (با اهدای ۲ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۳ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۴ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۵ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد.

مهلت شرکت در جشنواره

علاقه‌مندان به شرکت در دهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی تا ۹ خرداد ۱۳۹۹ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس‌های www.samakpl.ir یا www.razavi.iranpl.ir برای دریافت فایل کتاب‌ها اقدام و یا برای دریافت امانی کتاب‌های جشنواره به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند. از تمامی افراد و خانواده‌های برگزیده در سطح ملی برای شرکت در آیین پایانی جشنواره دعوت می‌شود.

نشانی دبیرخانه

تهران، بلوار کشاورز، تقاطع فلسطین، خیابان شهید کبکانیان، خیابان شهید طباطبایی‌ رفیعی، نبش کوچه شهید نوری (کامبیز)، پلاک ۱۸، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی، اداره‌ کل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی.

رایانامه: razavi@iranpl.ir

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۹۵۱۴۹۳

درگاه الکترونیکی: www.razavi.iranpl.ir

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است