«زیسته» منتشر شد/ آهنگسازی با مقامات تنبور و موسیقی هورامی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۱

«زیسته» منتشر شد/ آهنگسازی با مقامات تنبور و موسیقی هورامی

آلبوم «زیسته» به آهنگسازی و خوانندگی امیرحسین تفرشی‌پور با محوریت ساز تنبور در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری صبا، آلبوم «زیسته» به آهنگسازی و خوانندگی امیرحسین تفرشی‌پور که با محوریت ساز تنبور توسط نشر تلسک تولید شده است، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

«زیسته» دومین اثر تفرشی‌پور پس از «این همانی‌» است که ۴ سال پیش منتشر شد.

این آلبوم بر اساس مقامات تنبور و موسیقی هورامی آهنگسازی شده است ولی تمام اشعار (ترانه‌ها) به زبان فارسی است. تفرشی‌پور در دومین آلبومش خلاف «این همانی» به سراغ کلام فارسی رفته و بر اساس نغمه‌ها و موتیف‌های موسیقی تنبور اشعاری به زبان فارسی برای همراهی با «تنبورِ تهران» سروده است.

آلبوم حاوی ۹ قطعه با نام‌های «روی»، «از درون»، «بی‌گاه»، «تا عدم»، «پُرسه»، «واقع»، «کشف»، «شکافت» و «مرگی چنین» است.

در این آلبوم علی رحیمی نوازنده سازهای کوبه‌ای (با نواختن بندیر،دهل، کوزه، دمام، دف،هند درام) و یاسر گرجی، نوازنده سازهای بادی (با نواختن کلارینت، نرمه‌نای و دودک باس) تفرشی‌پور را همراهی کرده‌اند و پیام سوری ضبط، میکس و مسترینگ آلبوم را در استودیو «آوای دلنواز هنر» انجام داده است.

از عوامل دیگر پروژه می‌توان به ارژنگ آقاجری مدیر تولید، امیر بهاری مشاروه هنری و حمید فتح‌الله‌زاده مدیر اجرایی اشاره کرد. طراحی گرافیک نیز محصول کار «استودیو مرکزی» است.

از ویژگی‌های مهم این آلبوم شکل آهنگسازی برای تنبور است که فرم نواختن خاص خود را می‌طلبد که این شکل و فرم را «تنبورِ تهران» نامیده‌اند.

تفرشی‌پور اینگونه توضیح می‌دهد: «تنبور تهران سازی برگرفته از تنبور رایج یارسان با تغییراتی در کوک و سیم‌هاست که با هدف بزرگنمایی چندصدایی‌های اصیل تنبور -با اندک تخلص در هارمونی و تکنیک‌های کهن- طراحی شده است.»

امیرحسین تفرشی پور متولد ۱۳۵۵ از سال ۱۳۶۸ آموزش موسیقی را با آموختن سنتور نزد فرزانه زند آغاز کرد. بعدتر سه تار را با استاد جلال ذوالفنون و مسعود شعاری ادامه داد و تنبور گوران را با استاد علی اکبر مرادی آموخت. وی چند سال نیز به فراگیری دوتار شمال خراسان نزد استاد سعید طهرانی زاده پرداخت.

از فعالیت‌های او می توان به اجراهای متعدد با گروه موسیقی «لاوچ» به سرپرستی و آهنگسازی علی اکبر مرادی، کنسرت های متعدد با ارکستر زهی «کامه راتا» به عنوان سولیست، به رهبری و آهنگسازی کیوان میرهادی زاده، نوازندگی در آلبوم «دوواله» به آهنگسازی علی اکبر مرادی. نوازندگی و خوانندگی در آلبوم «کهنه هواران؛ کنسرتو تنبور» به آهنگسازی کیوان میرهادی زاده اشاره کرد.

«زیسته» به آهنگسازی،خوانندگی، نوازندگی و تنظیم امیرحسین تفرشی‌پور از امروز به شکل نسخه فیزیکی و مجازی در دسترس علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است