«کاغذ پاره‌ها» صدای زنانی است که تصویر ندارند/ مستندی در قالب انیمیشن | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۶
بهزاد نعلبندی در گفتگو با صبا:

«کاغذ پاره‌ها» صدای زنانی است که تصویر ندارند/ مستندی در قالب انیمیشن

بهزاد نعلبندی از مراحل ساخت مستند–انیمیشن «کاغذ پاره ها» گفت.

بهزاد نعلبندی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره مستند «کاغذ پاره ها» که چندی پیش آن را ساخته و در جشنواره های مختلفی نیز حضور داشته است، گفت: یک سال پس از ساخت فیلم «پرو» به پیشنهاد یکی از دوستان مددکارم تصمیم گرفتم به محل نگهداری زنان کارتن خواب بروم. در آن زمان تهران میزبان اجلاس بین المللی بود و به همین دلیل افراد کارتن خواب را جمع آوری و در محلی نگهداری می کردند.

وی افزود: دوست مددکارم برایم توضیح داد که مردها پس از مدتی از محل نگهداری آزاد می شوند ولی زن ها به قیمومیت بهزیستی درمی آیند. در ابتدا آن ها را به مراکز ترک اعتیاد می برند و پس از چند ماه آن ها را به مراکز نیمه خصوصی ارجاع می دهند که این مراکز دور از شهر است.

به گفته وی، آماری از زنان و نحوه نگهداری آن ها ارایه نمی شود.

این کارگردان با اشاره به اینکه شرط حضور در محل نگهداری زنان کارتن خواب همراه نداشتن دوربین فیلمبرداری و عکاسی بود، بیان کرد: به همین دلیل با اجازه خود مددجویان فقط صدای آن ها را ضبط کردم و زمانی که با آن ها صحبت کردم متوجه شدم که خودشان خبر ندارند قرار است تا پایان عمر در آنجا بمانند.

وی درباره سرنوشت صداهایی که ضبط کرده بود، خاطرنشان کرد: زمانی که صداها را برای اولین بار گوش کردم تصمیم گرفتم با صداها فیلم بسازم ولی نمی دانستم قرار است به چه شیوه ای این فیلم را بسازم. حدود سه سال طول کشید که پیش تولید را شروع کنم و حتی در یک مقطع زمانی کاملا ناامید شدم تا اینکه یک تیزر برای یک نمایش تئاتر ساختم و متوجه شدم تکنیک آن بازخورد خوبی داشته است به همین دلیل از همان تکنیک برای ساخت این مستند–انیمیشن استفاده کردم.

کارگردان فیلم «پرو» در پایان گفت: حدود دو سال تولید مستند «کاغذ پاره ها» طول کشید و روند به این گونه بود که در ابتدا صداها را ادیت کردم و بعد تصویرسازی و انیمیشن آن را انجام دادم که حدود ۶۱ دقیقه شد. تنها هدف من از ساخت این مستند رساندن صدای زنان دردمندی است که گویا در حبس دائمی به سر می برند. خوشبختانه این مستند با استقبال مواجه شده و قرار است به زودی در جشنواره فیلم های آسیایی وزول فرانسه در بخش رقابتی نمایش داده شود.

پخش جهانی این فیلم به عهده شرکت مستقل های ایرانی با مدیریت محمد اطبایی است.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است