تعداد و مبلغ جوایز جشنواره تجسمی فجر کافی نیست/ کاهش میزان مشارکت هنرمندان | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵
یدالله کابلی عضو شورای هنری دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر در گفتگو با صبا:

تعداد و مبلغ جوایز جشنواره تجسمی فجر کافی نیست/ کاهش میزان مشارکت هنرمندان

کابلی عضو شورای هنری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معتقد است کافی نبودن تعداد و مبلغ جوایز این جشنواره کاهش میزان مشارکت هنرمندان صاحب نام را در پی داشته است.

یدالله کابلی عضو شورای هنری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره کیفیت آثار ارایه شده در بخش خوشنویسی و ارزیابی خود از بضاعت این هنر که در این رویداد ارایه شده است، گفت: با توجه به شرایط بسیار خوب هنرمندان معاصر خوشنویس و درخشش چهره های صاحب نام خوشنویسی، بایستی در هر جشنواره شاهد بروز و ظهور اتفاقات بزرگ و ارزشمندی در زمینه ارایه آثار خوشنویسی باشیم، همان طور که در بسیاری از جشنواره ها شاهدیم. اما در جشنواره هنرهای تجسمی فجر با وجود سابقه دیرینه ای که به همراه دارد و سابقه خوبی از لحاظ ایجاد انگیزه در نسل جوان داشته است، اما در این دوره به دلایل مختلفی این اتفاق از نظر کمی و کیفی نیفتاد.

وی با اشاره به محدودیت میزان جوایز این جشنواره و اثرگذاری آن در میزان مشارکت هنرمندان خوشنویس بیان کرد: در این جشنواره کمترین میزان جوایز را برای برگزیدگان در نظر گرفتند و علاقه مندی و ایجاد انگیزه در این هنرمندان مورد توجه قرار نگرفت و به همین دلیل هر دوره شاهد ریزش شرکت کنندگان و مشارکت نکردن خوشنویسانی هستیم که در رویدادهای هنری منطقه از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس با اختصاص بودجه و جوایز کلان برای برگزیدگان، آثار درخشانی را ارایه می کنند و گاه رتبه های برتر را کسب می کنند. بنابراین تا زمانی که در جشنواره هنرهای تجسمی فجر این مسایل نادیده گرفته شود، گمان نمی کنم روند بهبود از نظر کمی و کیفی در آثار خوشنویسی این جشنواره را شاهد باشیم.

این استاد خوشنویس یادآور شد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر از جمله رویدادهای رسمی و آیینی جمهوری اسلامی ایران است و انتظارات از آن بالاتر است. بارها اهمیت این موضوع را به مسئولان جشنواره یادآور شده ایم اما مورد توجه قرار نگرفته است و چاره کار تنها تامین منابع مالی بیشتر و توجه به رهنمودهای کارشناسان است و تا این رهنمودها اعمال نشود، در همچنان روی همان پاشنه می چرخد.

عضو شورای هنری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تأکید کرد: جوانی که با وجود هزاران گرفتاری و مشکلات روزمره دست به کار خلق اثر هنری می شود به این امید است که اثرش کنار هنرمندان صاحب نام دیده شود و در کنار علاقه مندی به شهرت و دیده شدن، از نظر مالی هم عوایدی برایش داشته باشد.

یدالله کابلی همچنین با بیان این که تعداد و مبلغ جوایز این جشنواره بسیار اندک است، یادآور شد: یکی از اشکالات عمده تخصیص این جوایز این است که تعداد آنها در رشته های مختلف کافی نیست. یعنی وقتی سه گرایش در خوشنویسی هست نمی توان فقط یک گرایش را به عنوان برگزیده معرفی کرد. من در بخش خط شکسته نستعلیق اثر برگزیده را انتخاب می کنم و دیگران هم در بخش نستعلیق و نسخ و ثلث اثر برگزیده خود را معرفی می کنند و چگونه باید بین سه گرایش مختلف تنها یک اثر را برگزید؟ در حالی که هر رشته نیاز به سه برگزیده اول تا سوم دارد. مبلغ جوایز نیز بسیار ناچیز است آن هم از سوی بخش دولتی که انتظار می رود نسبت به بخش خصوصی جوایز بهتری را اختصاص دهد اما با این حال شاهدیم که به طور مثال در یکی از همین رویدادهای بخش خصوصی مبلغ صد میلیون تومان برای رتبه های برتر اختصاص داده می شود ولی چگونه است که بخش دولتی و بودجه های آن وقتی به بخش هنری می رسد این اندازه کاهش می یابد و از عنایت و کرامت مسئولان نیز به بخش هنری کاسته می شود.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است