گشتی در «چارسوی هنر» جشنواره هنرهای تجسمی فجر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۲

گشتی در «چارسوی هنر» جشنواره هنرهای تجسمی فجر

بخش «چارسوی هنر» دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر میزبان آثار هنرمندان پیشکسوت و جوان برای فروش آثار از جانب گالری‌ها است.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، «چارسوی هنر» بخش ویژه گالری‌ها در نمایشگاه آثار دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است و برای دومین سال پیاپی در این جشنواره برگزار می‌شود و در این دوره گالری های تهرانی و شهرستانی آثار هنرمندان خود را در صورت تمایل برای فروش عرضه کرده‌اند.

البته در این میان گالری‌هایی هم هستند که تنها برای حضور و نمایش آثار آمده‌اند مثل گالری تم که با ۵ تابلوی عکس از مجموعه «همه قصه‌های طبیعت» متعلق به علی قلمسیاه و ۴ تابلوی عکس از پروژه «بوسنی» محسن راستانی به «فجر» آمده است. گالری تم که برای معرفی خود در این نمایشگاه حضور یافته، خودش را مختص به هنرهای تجسمی می‌داند و تمرکزش را بر هنر تجربی و معاصر گذاشته است و از آثار هنرمندان خلاق بدون توجه به رزومه و سابقه‌شان استقبال می‌کند.

یکی از آثاری که در بخش «چارسوی هنر» توجه جلب می‌کند، مجسمه بدون عنوان عارف رودباری شهمیری است که از طرف گالری باروک در نمایشگاه «فجر» عرضه شده است. این مجسمه عارف رودباری سال گذشته در نمایشگاه انفرادی‌اش در گالری کاما به فروش رفت. علاوه بر این مجسمه که از مجموعه «شاخ بازی» این هنرمند است و نمادی از تقابل انسان و گاو است، ۱۱ تابلوی نقاشی و عکس از این گالری در فجر دوازدهم حاضر است.

گران‌ترین اثری که از سوی گالری باروک در نمایشگاه «فجر» عرضه شده، اثر دو لتی میکس مدیای علیرضا آسانلو با عنوان جعبه سیاه است.

یکی از گالری‌های شهرستانی که نمایشگاه «فجر ۱۲» حضور دارد، گالری هونره از شهر اصفهان است که از فعالیتش تنها یک سال می‌گذرد و گلناز رامین‌فر مدیر جوان آن نیز اهل هنر و نقاش است. به گفته رامین‌فر، تاکید گالری هونره بر حمایت از هنرمندان نقاش جوانی است که یا کمتر دیده می‌شوند یا اصلا دیده نشده‌اند و این گالری درصدد معرفی آنها به جامعه هنری است.

در این گالری، ۱۰ تابلوی نقاشی از ۵ هنرمند که گران‌ترین تابلوی این گالری تابلوی نقاشی «آفرینش» اثر گلناز رامین‌فر است. تکنیک اکثر کارهای عرضه شده در این گالری، رنگ و روغن است و نکته قابل توجه رنگ‌های شاد بسیاری است که در آثار دیده می‌شود.

موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر نیز در بخش «چارسوی هنر» با عنوان گالری صبا حضور دارد. در فضای اختصاص داده شده به این گالری ۲۲ اثر برای نمایش و فروش عرضه شده است. همچنین شاهد آثاری متفاوت از بزرگان هنرهای تجسمی هستیم که برای فروش عرضه شده‌اند و از آن جمله می‌‎توان به آثاری از محمد احصایی، صداقت جباری، نصراله افجه‌ای، ناصر اویسی، محمود زنده‌رودی، ناصر پلنگی، جلال شباهنگی، حسین محجوبی، منوچهر نیازی، رضا بانگیز و بهرام دبیری اشاره کرد. در کنار این آثار، ۳ مجسمه نیز به چشم می‌خورد.

گران‌ترین اثری که در این گالری روی دیوار رفته، تابلوی نقاشی محمد احصایی است. این اثر با رنگ صورتی و آبی در ابتدای ورودی بخش «چارسوی هنر» جانمایی شده و رنگ متفاوت آن از ویژگی‌های اثر است.

یکی از نکات جالب در بخش «چارسوی هنر»، حضور گالری نقش و خط است که در فضای آن، ۱۸ تابلوی خوشنویسی، نقاشی خط و نقاشی از جواد بختیاری برای فروش عرضه شده است. پیشتر جواد بختیاری را به عنوان هنرمند خوشنویس می‌شناختیم اما در چند تابلوی نقاشی رنگ و روغن وی که در این بخش ارائه شده است، نشان می‌دهد او نقاش قابلی نیز هست. تابلوی نقاشی «شجریان و همنوازان» او یکی از آثاری است که از دور مخاطبان را با توجه به شرایط جسمانی استاد شجریان در این روزها، جذب می‌کند. این تابلو، گران‌ترین اثر گالری نقش و خط است که در نمایشگاه «فجر ۱۲» ارائه شده است.

تابلوی خوشنویسی «کلک خیال‌انگیز» ، تابلوی نقاشی با عنوان «صبور»، تابلوی خوشنویسی مزین به تذهیب گل و مرغ، تابلوی نقاشی خط «باد صبا» که با تکنیک رنگ روغن کار شده  و تابلوی نقاشی رنگ و روغن با عنوان «شجریان و همنوازان» ارائه شده است.

انتهای پیام/

 

 

 

یک نظر