«حیوانات پیکاسو» به دنیای کتاب آمدند/ نقاشی که عاشق جانوران بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۵

«حیوانات پیکاسو» به دنیای کتاب آمدند/ نقاشی که عاشق جانوران بود

کتاب «حیوانات پیکاسو» که نگاهی به حیوان دوستی پیکاسو مهمترین نقاش سده 20 میلادی دارد به زودی از سوی نشر چشمه منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار  ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «حیوانات پیکاسو» نوشته بوریس فریدوالد با ترجمه فریده فرنودفر به زودی از سوی انتشارات چشمه منتشر و روانه بازار کتاب خواهد شد.

پیکاسو نه تنها مهم ترین هنرمند سده پیشین است بلکه حیوان دوست ترین آنهاست. این در حالی است که از زمان حیاتش تا به امروز به رغم نمایشگاه ها، کتاب ها و مقالات بی شماری که به جنبه های متعدد و جذاب آثار او اختصاص یافته اند، بُعد حیوان دوستی او به ندرت در مرکز توجه قرار گرفت است.

بوریس فریدوالد در کتاب «حیوانات پیکاسو» که شامل ۹ فصل است و هر فصل آن به یکی از حیوانات مورد علاقه پیکاسو اختصاص دارد، درصدد جبران این نقیصه برآمده است. او در این کتاب با زبانی روشن و شاعرانه در لابه لای بیان حکایاتی از زندگی شخصی و عاطفی پیکاسو با خانواده اش، به توصیف رابطه عمیق او با طیف وسیعی از حیوانات و همچنین بازنمایی آنها در طراحی ها، نقاشی ها، مجسمه ها و سرامیک های پیکاسو پرداخته و نشان داده چگونه این رابطه عمیق وجودی به خلق آثار خلاقانه و مبدعانه ای در کارنامه هنری او منتهی شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «برای شخص پیکاسو که در سال ۱۹۴۴ میلادی عضو حزب کمونیست فرانسه شده بود، کبوتر می توانست هر معنایی داشته باشد جز نماد صلح. او گفت: این تصور که کبوترها موجودات ظریفی هستند متعلق به افسانه هاست. من هولناک تر از این حیوان ندیده ام. به شخصه تعدادی از این کبوترها در آتلیه ام داشتم. یک روز آنها کبوتر کوچکی را تنها به این دلیل که دوستش نداشتند، کُشتند، چشم هایش را از کاسه درآوردند و بدنش را قطعه قطعه کردند. چه طور کبوتر می تواند نماد صلح باشد؟ فارغ از عقیده  پیکاسو در خصوص کبوترها، نقاشی کبوتر سفید او به نماد جهانی صلح در قرن بیستم مبدل شد.»

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است