کمبود آثار چیدمان و مجسمه‌ در جشنواره/ وقایع تلخ اخیر به درستی درک شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۳
کامبیز صبری به صبا گفت:

کمبود آثار چیدمان و مجسمه‌ در جشنواره/ وقایع تلخ اخیر به درستی درک شد

عضو شورای هنری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کمبود آثار چیدمان و مجسمه را در این دوره از جشنواره به دلیل پرهزینه بودن آنها دانست.

کامبیز صبری عضو شورای هنری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره اندک بودن ارایه آثار چیدمان و مجسمه سازی در این دوره بیان کرد: به نظر من در مجموع کیفیت آثار ارایه شده در این دوره خوب بود اما مدیاهایی که کمی ساخت آنها پرهزینه و سخت تر است مثل مجسمه سازی و چیدمان را کمتر داشتیم و به طور عمده این بخش از هنرمندان کمتر شرکت کرده بودند اما در بخش  نقاشی، پوستر وعکس تفاوت عمده ای با سال های گذشته ندیدم و به نظرم کارهای خوبی هم در این دوره ارایه شده است.

این هنرمند مجسمه ساز درباره برگزاری این جشنواره که رویکرد هنر معاصر  دارد ولی هنرمندان در بخش هنرهای معاصر پرهزینه از جمله چیدمان و … قادر به مشارکت در این جشنواره نیستند و نیاز به اتخاذ تدابیر لازم در این راستا از سوی  جشنواره اظهار کرد: این یک مشکل ریشه ای است و لازم است که برای برنامه های هنری برنامه ریزی های درازمدت کرد. برنامه هایی که از پیش به خوبی مطالعه شده باشد و برای حمایت و تشویق هنرمندان نیز برنامه هایی داشته باشد. برنامه هایی که از پیش در دنیا تجربه شده باشد و اگر قرار است که برنامه جدیدی به یک رویداد اضافه شود، تیم تخصصی آن از دو سال قبل جلسات تخصصی را در این زمینه آغاز کنند و  تا یک سال مانده به برگزاری یک رویداد، همه سیاست گذاری ها و رویکردهای آن مشخص شده باشد که متاسفانه چنین برنامه ریزی هایی را به طور کلی در فضای فرهنگی کم داریم.

این هنرمند درباره تاثیر حواشی اتفاقات تلخ ماه های اخیر بر جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: باید واقع بین باشیم و اگر حاشیه ای برای رویدادی به وجود می آید باید بتوان همه مسائل را کنار هم ببینیم. از یک طرف اتفاقات تلخ درماه های اخیر رمق مردم کشورمان را برای شرکت در هر رویدادی از بین برده بود و این فقط مربوط به هنر نبود. هنرمندان هم در کنار همه مردم به عنوان عضو مهمی از این جامعه، تصمیم جمعی داشتند که ما هم  به  عنوان دست اندرکاران جشنواره با آنها همسو شدیم که جشنواره را به تعویق بیاندازیم و یا این که اصلا برگزار نشود.

وی در ادامه گفت: بروز این اتفاقات تلخ در ماه های اخیر مربوط به سیستم هنری نبود اما هنرمندان می خواستند هماهنگ با مردم و این جریان باشند که به نظرم این اتفاقات به درستی از سوی مسئولان جشنواره درک شد و در همین راستا زمان برگزاری جشنواره به تعویق افتاد و سیستم داوری و نوع برگزاری آن هم تغییر کرد که البته خیری هم در این قضیه بود چرا که هزینه برگزاری جشن به کمک های موثری به سیل زدگان سیستان و بلوچستان اختصاص یافت که همه کارهای درستی بود.

عضو شورای هنری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به تعداد بالای شرکت کنندگان در این جشنواره یادآور شد: واقعیتی وجود دارد که باید به این واقعیت ها چند سویه نگاه کرد. واقعیت این است که بالغ بر سه تا چهار هزار نفر آثارشان را برای این جشنواره ارسال کرده بودند و اینها نود درصد موجودیت هنرمندان جوان کشورمان هستند که باید در نظر گرفت وقتی این جمعیت برای کاری اقدام می کنند ما به عنوان کسانی که داوری و سیاست گذاری این رویداد را بر عهده داریم، نمی توانیم کنارشان نباشیم. بنابراین لازم است در شرایطی که این سه هزار نفر حضور دارند، ما در کنارشان حضور داشته باشیم و بنابراین بایستی از برخوردهای تندروانه پرهیز کرد.

صبری درباره اثرگذاری این وقایع تلخ ماه های اخیر کشور بر کیفیت برگزاری نمایشگاه از  جمله تغییر مکان جشنواره، چیدمان آثار در کمترین زمان ممکن، نورپردازی نامناسب و … بیان کرد: فضای نمایشگاهی موسسه فرهنگی و هنری صبا فضای ارزشمندی است که برای خیلی از رویدادهای هنری ایجاد شده و می تواند پاسخگوی این نیازها باشد اما مسلم است که رنگ کف، چیدمان دیوارها، نورپردازی و …   در جای صد در صد درست خودشان قرار ندارند. تابلوها، مجسمه ها و … نیاز به پروژکتور مخصوص خود دارند، طراحی دیوار و شدت و ضعف نور باید برای آثار تعریف شود، نوع نصب آثار و ارتفاع سقف و .. از جمله مواردی است که نیاز به برنامه ریزی دارد و  لازم است که برای هر نمایشگاه از شش ماه قبل برنامه ریزی نمایشگاهی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: به هر حال عناصر اضافه ای از نظر بصری در  فضای نمایشگاهی موسسه صبا وجود دارد که به اصلاح کلی نیاز دارد تا یکدست تر و مناسبتر  برای برگزاری نمایشگاه باشد و برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این موسسه نیز که فقط مدت کوتاهی برای چیدمان آثار و نورپردازی در اختیار بوده است، نمی تواند چندان به ایده آل ها نزدیک باشد.

این هنرمند مجسمه ساز در پایان گفت: با این حال موسسه صبا همیشه همه امکاناتی را که دارد، در اختیار نمایشگاه ها می گذارد و در حال حاضر هم بازار هنر آن قدر گرم نیست که بگوییم با امکانات فراوان می توانند در خدمت نمایشگاه ها باشند.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000