تلویزیون برای سینما بازیگرساز بوده است/ سریالی برای آشتی مجدد با رسانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۷
علیرضا بذرافشان در گفتگو با صبا:

تلویزیون برای سینما بازیگرساز بوده است/ سریالی برای آشتی مجدد با رسانه

کارگردان فصل دوم «از سرنوشت» یکی از اهداف این مجموعه را برقراری آشتی مجدد مخاطبان با رسانه ذکر کرد.

علیرضا بذرافشان کارگردان و فیلمنامه نویس در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره پذیرفتن پیشنهاد فصل دوم سریال «از سرنوشت» که از شبکه دو سیما روی آنتن رفت، توضیح داد: در ابتدا پیشنهاد کارگردانی فصل دوم «از سرنوشت» از سوی سارا خسرو آبادی یکی از نویسندگان این سریال به من داده شد. پس از برگزاری جلساتی با اکبر تحویلیان تهیه کننده و خواندن طرح این مجموعه پیشنهاد کارگردانی را پذیرفتم.

وی درباره دلایل خود برای پذیرفتن کارگردانی فصل دوم این مجموعه بیان کرد: در ابتدا قصه را برای من تعریف کردند و زمانی که فیلمنامه را خواندم، متوجه شدم که می شود یک کار پر مخاطب و جوان پسندی که جوان‌ها در آن عاشق می‌شوند، کارهای خطرناک می‌کنند و….ساخت و این ویژگی بود که من را جذب کرد که یک کار پر مخاطب این چنینی بسازم و دیگران را تشویق کنم که اینگونه کار کنند.

کارگردان فصل دوم «از سرنوشت» ادامه داد: از آنجا که جوان‌ها با آن چیزی که رسانه‌ها از آن‌ها می‌گویند و در جامعه القا می‌شود، متفاوت تر هستند بنابراین سعی کرده ایم عوامل پشت و جلوی دوربین را به گونه ای انتخاب کنیم که این قصه با نشاط و جوانانه را به گونه‌ای جلو ببرند که برای این سن جذاب باشد و این حس به آن‌ها القا شود که این کار چه قدر به زندگی و دغدغه آن‌ها شبیه و نزدیک است. همچنین به دنبال آن بودیم که با ساخت «از سرنوشت» یک آشتی مجددی با رسانه شکل بگیرد.

بذرافشان درباره تجربه کارگردانی فصل دوم این مجموعه گفت: اینکه قرار باشد کارگردان‌های مختلف فصل‌های مختلف را بسازند، کار ساده ای نیست چون در ایران تجربه آن را نداریم و فرمول‌هایش را نیز نمی‌دانیم. «از سرنوشت» جزو معدود کارهایی بود که کارگردان‌های مختلف فصل‌های مختلف را ساختند حتی قرار بود کارگردان فصل سوم نیز فرد دیگری باشد.

وی افزود: از آنجا که من و محمدرضا خردمندان همزمان با هم پیش تولید فصل اول و دوم را انجام می‌دادیم درباره نقاط مشترک کار، کاراکترها و فضای کاری با هم صحبت می‌کردیم و در انتخاب عوامل و بازیگران نیز با هم تبادل نظر داشتیم. از این رو باعث شد ذهنیت هایمان به هم نزدیک شود و بتوانیم کار را جلو ببریم.

کارگردان فصل دوم «از سرنوشت» درباره ترکیب بازیگران این مجموعه نیز اظهار کرد: اغلب بازیگرانی که در فصل دوم حضور داشتند به جز مائده طهماسبی و علیرضا آرا کار اول آن‌ها است. حدود دو ماه طول کشید تا بازیگران نقش «سهراب»، «هاشم»، «نغمه»، «مجید» و… را پیدا کنیم. از همه بازیگران جوان و جدید تست گرفتیم و حتی برخی مواقع گزینه‌های قطعی  را تغییر دادیم و در نهایت به گزینه های مورد نظر رسیدیم.

بذرافشان ادامه داد: من تجربه کار با بازیگران جوان و کار اولی را دارم و معتقدم باید به استعدادها توجه کنم تا خوراندن نقش به افراد یا استفاده از بازیگران چهره. بیشتر علاقه دارم از کسی که هوش کافی دارد، استفاده کنم و این فرمول نیز جواب داده است.

کارگردان «نابرده رنج» با بیان اینکه چیزی به عنوان بازیگر تلویزیون وجود ندارد، گفت: تلویزیون بازیگر ندارد و ما بازیگران را به تلویزیون می‌آوریم و آن‌ها را نشان می‌دهیم. تجربه من این را می‌گوید که تلویزیون برای سینما بازیگرسازی کرده است. به عنوان مثال محمدرضا فروتن، کامبیز دیرباز، سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حمید گودرزی، شهرام حقیقت دوست، شهاب حسینی و… همه از تلویزیون به سینما رفته اند.

بذرافشان افزود: ما چون سینمای نحیف، دست و پا بسته و ناتوانی داریم پس تلویزیون خوراک سینما را تامین می‌کند در حالی که هیچ جای دنیا اینگونه نیست و باید این تقسیم بندی جدا شود. یعنی بازیگر تلویزیون برای تلویزیون، بازیگر سینما برای سینما و بازیگر تئاتر برای تئاتر. در حالی که در کشور ما اصلا این اتفاق نمی افتد و همه این مسیر را برای رسیدن به سینما طی می‌کنند و سینما به تنهایی به جز چند مورد قادر به ستاره‌سازی نیست. اکثر ستاره ها در دوران اوج خود از تلویزیون به سینما رفته اند و در واقع این تلویزیون است که بازیگر می سازد.

وی درباره نگاه طنازانه فصل دوم «از سرنوشت» نیز عنوان کرد: معتقدم که کار تلخ اگر در کنار خود یک چاشنی نداشته باشد تاثیر بسیار منفی می‌گذارد. معمولا علاقه‌مندم که تلخی ها را با چاشنی قابل هضم‌تر کنم. ضمن آنکه اعتقاد دارم رسالت یک رسانه مانند تلویزیون و سینما این است که امید را به مخاطب القا کند نه اینکه او را ناامید کند. چیزی که امروزه زیاد شده است ساختن کار اجتماعی است. ما یک ژانری داریم با نام ژانر اجتماعی که فقط در ایران است و در هیچ کجای دنیا نیست.

کارگردان «گسل» ادامه داد: کار در ژانر اجتماعی یعنی ساختن کارهای خیلی تلخ و مطرح کردن دغدغه های اجتماعی. البته مطرح کردن این دغدغه ها درست است اما به شکل خیلی تلخ مخاطب را نابود می‌کند. ما در «از سرنوشت» سعی کرده ایم دغدغه‌های اجتماعی و بسیاری از مسایل مهمی را که در جامعه وجود دارد، به گونه ای امید بخش مطرح کنیم. در واقع این شیرینی در کنار طرح مسایل تلخ اجتماعی می تواند پیش رونده باشد و یک قدم مثبت به حساب آید.

بذرافشان در پایان درباره استقبال مخاطبان از این مجموعه تلویزیونی مطرح کرد: بر اساس آمارهای قابل استناد از سایت هایی مانند تلوبیون، نظرسنجی تلویزیون و… فصل ۲ «از سرنوشت» پر بیننده ترین برنامه نمایشی است که از تلویزیون پخش می شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

یک نظر