فرجام یک پرواز/ چمدانی که پیش چشمان مخاطب متلاشی می‌شود

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، «یادمان جانباختگان هواپیمای اوکراینی» بخش ویژه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که در ابتدای ورود به گالری های موسسه فرهنگی و هنری صبا خودنمایی می کند و حس کنجکاوی مخاطبان را بر می انگیزد.

این اثر «فرجام» نام دارد و مخاطبان برای دیدن این اثر لازم است تا در نقطه معینی که هنرمند مشخص کرده است، بایستند و از همان زاویه به اثر ارایه شده درون گالری نگاه کنند تا در یک زاویه مشخص، چمدانی که به عنوان نمادی از سفر انتخاب شده را ببینند. چمدان بر اساس خطای دید ظاهر می شود که به محض حرکت از آن نقطه و ورود به سالن، شروع به متلاشی شدن می کند و به تکه های آهن پاره هواپیما شبیه می شود.

روی دیوارهای این گالری نیز اسامی همه سرنشینان این هواپیما در ساختاری مطابق با صندلی های هواپیما به چشم می خورد که یادآور سانحه هواپیمای اوکراینی است.

کریم اله خانی هنرمند خالق این اثر که بیشتر در زمینه هنر معاصر فعالیت دارد، درباره چگونگی خلق این اثر توضیح داد: وقتی اتفاقی در جامعه رخ می دهد، بخشی از ذهن هنرمند نیز درگیر این موضوعات می شود و سانحه هواپیمای اوکراینی نیز یکی از این اتفاقات بود.

وی درباره رویکردش در خلق این اثر توضیح داد: رویکرد من در این اثر این بود که از طریق هنر نوشتار و چیدمان بتوانم مخاطبم را به دیدن دوباره و یادبود این عزیزان دعوت کنم. چيدمان در شکل آنامورفيك می تواند يكي از بهترين تكنيك ها در هم نوایی کامل فرم، محتوا، عوامل محیط و حتی به لحاظ بصری برای تعامل میان مخاطب و اثر باشد و به همین دلیل این شیوه اجرایی را برای بیان این ایده انتخاب کردم چرا که چالش ایجاد شده در ادراك اثر می تواند فرايند دريافت را تداوم مي بخشد.

این هنرمند همچنین یادآور شد: اگر چه هدفم این نیست که صرفا نگرش خودم را به مخاطب منتقل کنم اما وقتی در یک سالن با مجموعه ای از اسامی روبرو می شوید که با موسیقی خاصی هم تلفیق شده، طبیعی است که هر کدام از ما با دیدن این اسامی تلاش کنیم تصور ذهنی از این آدمها را که ممکن است تا آن لحظه هیچ شناختی از آنها نداریم، با طرح سوال هایی از قبیل:  چند سال داشته ؟ اهل کجا بوده و با چه نیت و انگیزه ای سفرش را انتخاب کرده و چه آمال و آرزویی همراه این آدم بوده است ؟ و … در ذهن مان بسازیم. همه این سوالات ممکن است در ذهن مخاطب با دیدن این اسامی روی دیوار شکل بگیرد.

اله خانی تصریح کرد: در بخشی از کار که چیدمان است، چمدان به عنوان نمادی از سفر انتخاب شده است و با شیوه «آنامورفیک» این کار انجام شده است و بخشی از آن نیز نوشتاری است که بر دیواری به رنگ خاکستری و خنثی کار شده است.

این هنرمند درباره چگونگی حضورش در این جشنواره بیان کرد: من برای جشنواره امسال در بخش فراخوان اثری ارایه نکرده بودم اما بعد از بروز این اتفاق، دغدغه ساخت اثری با این موضوع را داشتم که خیلی اتفاقی از طرف جشنواره هنرهای تجسمی فجر از من دعوت شد تا اثری با این مضمون کار کنم.

وی درباره بازخوردهای مخاطبان با دیدن این اثر اظهار کرد: من به عنوان یک انسان گمان می کنم به وظیفه خود در قبال یک موضوع اجتماعی ادای دین کردم و مخاطبان با دیدن این اثر ابراز احساسات می کنند و  از من بابت پرداختن به این موضوع تشکر می کنند و این نشان می دهد که مخاطبان به خوبی با این اثر ارتباط برقرار می کنند و بنابراین  فکر می کنم که درست کار کرده ام چون اثر من باید در تعامل با مخاطبش کامل می شد که این اتفاق افتاده است.

اله خانی درباره مناسب بودن فضای گالری برای ارایه اثر چیدمان خود بیان کرد: این گالری را خودم با توجه به این که باید فضای بسته ای را در اختیار داشته باشد، انتخاب کردم و از این جهت برای ارایه اثر من بسیار مناسب است.

این هنرمند درباره آثار ارایه شده در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت:  آثار این دوره بسیار ضعیف تر از سال های قبل است به این دلیل که حضور استادان شناخته شده و متخصص در جشنواره کمرنگ بود. بسیاری از استادان می توانستند با حضورشان به این جشنواره قوام ببخشند و جایگاه بالاتری به یک جریان هنری کشور بدهند.

کریم اله خانی دانش آموخته رشته نقاشی و مدرس دانشگاه هنر کرمان است و بیشتر در زمینه هنر معاصر به ویژه در حوزه آثار چیدمان و هنر محیطی فعالیت می کند.

این هنرمند تاکنون نمایشگاه های بسیاری را در ایران و در دیگر کشورهای دنیا برپا کرده است و برای اجرای آثارش به کره جنوبی، رومانی، هلند و … دعوت شده است و قرار است ماه آینده نیز برای اجرای اثری راهی هند شود.

فاطمه حامدی خواه

انتهای  پیام/