هنرمندان استانها را به تهران آوردیم/ تلاش برای تمرکززدایی از پایتخت | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از جشنواره تجسمی فجر:

هنرمندان استانها را به تهران آوردیم/ تلاش برای تمرکززدایی از پایتخت

وزیر و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز 30 بهمن ماه از جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز ۳۰ بهمن ماه با حضور در موسسه فرهنگی و هنری صبا از دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازدید کرد و پس از آن با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

سیدعباس صالحی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط حال و هوای جامعه و مردم با جشنواره های فجر بیان کرد:  هنرایرانی همیشه با روح و مسائل مردم ایران سر و کار داشته است و در دو ماه اخیر و حتی در سال اخیر شاهد اتفاقات مختلفی بودیم ولی همیشه مردم ارتباط نزدیکی با جشنواره های فجر داشته اند و جشنواره ها نیز همگام و همراه با مردم بوده اند.

وی افزود: در جشنواره هنرهای تجسمی نیز آثاری را شاهد بودیم که نشان می داد هنرمندان به اتفاقات مختلف سال ۹۸ از سیل لرستان گرفته تا حوادث اخیر توجه کردند. از جمله مسائلی که هنرمندان به آن توجه کردند پرداختن به حادثه شهادت سردار قاسم سلیمانی و حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بود که این موضوعات در جشنواره‌های مختلف فجر از فیلم و تئاتر گرفته تا هنرهای تجسمی مورد توجه هنرمندان قرار گرفت.

صالحی ادامه داد: پرداختن به این مسایل نشان دهنده این مسئله‌ است که هنرمندان کاملاً همسو با جامعه خود و در یک ارتباط تنگاتنگ با آنها قرار دارند و این مسیر حرکت، نگاه درستی را ایجاد می‌کند که هنر همراه با زندگی ایرانی جاری است.

وی یادآور شد: طبیعی است برخی اتفاقات ممکن است تلخکامی هایی را ایجاد کند اما تلخکامی ها نباید به این معنا باشد که از خلاقیت و حضور استعدادها فاصله بگیریم.

وزیر ارشاد در پاسخ به خبرنگار صبا درباره محدودیت برگزاری جشنواره تجسمی فجر به تهران توضیح داد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر جشنواره جوانی نسبت به دیگر جشنواره‌های فجر است و طبیعی است که با توجه به این جوانی جشنواره باید به آن فضا و زمینه بدهیم تا بتواند همراهی کند و در این زمینه یکی از اتفاقات خوبی که در جشنواره هنرهای تجسمی شاهد آن هستیم این است که به نحوی فضای ملی را حداقل در پایتخت شاهدیم یعنی حضور گالری های مختلف از استان‌ها و شهرستان‌ها در فضای جشنواره تجسمی فجر نشان دهنده این همراهی است و بنابراین حداقل اگر به شهرستان ها نمی رویم اما از نقاط مختلف کشور هنرمندان برای نمایش آثارشان به تهران می‌آیند.

وی همچنین تاکید کرد: حتما دوستان ما در دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر هر اتفاقی را که کمک کند تا مانند جشنواره فیلم فجر و موسیقی فجر این جشنواره نیز به شکل وسیع‌تری هر سال برگزار شود، تدارک خواهند دید تا جشنواره تجسمی فجر همچون جشنواره های فیلم و تئاتر فجر در گستره بیشتری برگزار شود و بنابراین لازم است که این جشنواره نیز به این سمت حرکت کند. مهم این است که ما خط اتصال تهران به استان ها را تقویت کنیم و علاوه بر ایام جشنواره این موضوع را در طول سال مد نظر قرار دهیم.

صالحی تاکید کرد: یکسری اتفاقات داخل کشور پدید آمد که این اتفاقات نیز طبیعی بود و تحت تاثیر شرایطی پدید آمد و دیگرانی هستند که شاید بخواهند شرایط طبیعی را به شرایط غیرطبیعی تغییر دهند و از آن سوء استفاده کنند. اما خوشبختانه شاهد این موضوع بودیم که هنرمندان در مجموعه های مختلف یعنی سینما، تئاتر موسیقی و هنرهای تجسمی به گونه ای رفتار کردند که این مصادره ها را منتفی کردند و رویای آنها را که بتوانن شرایط را به سمت فضای ایزوله ببرند یا فضای دوقطبی و جنگ های داخلی بین هنرمندان درست کنند، نقش بر آب کردند و تلاش کردند هنرمندان که در فضای داخلی خودشان به گونه ای عمل کنند که با وجود اختلاف سلایقی که وجود دارد، زمینه را برای مصادره های بیرونی پیش نیاورند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مهجوریت جشنواره هنرهای تجسمی فجر و پیشنهاد محلی ثابت برای برگزاری این جشنواره نیز گفت: نحوه افتتاحیه جشنواره های فجر هرکدام متفاوت بوده است و حضور نیافتن من در افتتاحیه نیز به دلیل کم اهمیت بودن جشنواره تجسمی فجر نبود.

وی ادامه داد: موسسه صبا ممکن است به صورت مستقیم به جشنواره مربوط نباشد اما فضای این محل کاملاً مرتبط با موضوع هنر های تجسمی است و خوشبختانه امسال نیز همه طبقات و فضاهای موسسه صبا در اختیار جشنواره فجر قرار گرفته است. همچنین نوع چیدمان آثار این دوره نیز به شکل نمایشگاهی بیشتر نزدیک بود که تاثیر خودش را در بازدید کننده خواهد داشت.

صالحی تصریح کرد: این محیطی است که تناسب خوبی با جشنواره تجسمی فجر دارد همچنان که در جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت نیز به صورت مستقیم با دبیرخانه سروکار ندارد، جشنواره تجسمی فجر نیز در مکانی برگزار می شود که مرتبط به هنرهای تجسمی است.

وی در پایان درباره برگزاری این جشنواره در موسسه صبا در سالهای آینده گفت: اینکه سال بعد کجا برگزار می شود فعلا مشخص نیست اما یا اینجا در موسسه صبا برگزار خواهد شد یا جایی بهتر از اینجا خواهد بود ولی بدتر از اینجا نخواهد بود.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است