همه آثار جشنواره تجسمی فجر را زیر یک سقف آوردیم/ استانداردسازیِ چیدمان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۵
هادی مظفری در حاشیه افتتاح جشنواره هنرهای تجسمی فجر:

همه آثار جشنواره تجسمی فجر را زیر یک سقف آوردیم/ استانداردسازیِ چیدمان

مدیر کل هنرهای تجسمی در حاشیه افتتاح دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با خبرنگاران به گفتگو نشست.

هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه گذشته ۲۹ بهمن ماه در حاشیه مراسم افتتاح دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران قرار گرفت و به پرسش های آنها پاسخ داد.

مظفری درباره کم فروغی این دوره از جشنواره گفت: این جشنواره به باور من و بسیاری از استادان و هنرمندان تفاوت بسیاری با دوره های قبل دارد و بهتر است آثار جشنواره را در زمانی خلوت تر و با دقت و حوصله بیشتر دید و بعد قضاوت کرد.

دلیل کم شدن زمان برپایی جشنواره

وی درباره مدت زمان برگزاری این جشنواره که به یک هفته کاهش یافته است، بیان کرد: بر اساس تجربه سال گذشته، جشنواره هنرهای تجسمی فجر اولین جشنواره فجر بود که شروع شد و آخرین جشنواره ای بود که خاتمه یافت و این دوره طولانی برگزاری جشنواره باعث فرسایشی شدن آن شده بود. بنابراین با توجه به این که  استاندارد برگزاری نمایشگاه ها یک هفته است سعی کردیم جشنواره را به این استاندارد نزدیک کنیم و برنامه ها و رویدادهای مختلف را در آن بگنجانیم.

رییس جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: امروز نشست های گفتگوی هنرها با حضور استادان برگزار می شود و طی روزهای جشنواره ادامه دارد. بخش مفاخر هم در روز اختامیه برگزار می شود بنابراین امسال اختتامیه متفاوتی را در هنرهای تجسمی مشاهده خواهید کرد.

مظفری درباره فاصله برگزاری مراسم اختتامیه و پایان نمایشگاه این جشنواره هم توضیح داد: زمانی که برای مراسم اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر با تالار وحدت هماهنگ شده بود، ۹ اسفند بود و همچنین لازم است کتاب جشنواره را هم چاب کنیم و این چند روز فرصتی است که برای چاپ و انتشار کتاب جشنواره در اختیار داریم.

شیوه داوری آثار چیست؟

مظفری درباره شیوه داوری آثار اظهار کرد: در هر بخش شورای هنری با حضور داروان و دبیران تشکیل شده است که آثار را داوری کردند و به آثار برگزیده جوایزی اهدا می شود و آثاری را که شایسته خرید ارزیابی کنند نیز خریداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: در بین رشته های ده گانه بین یک تا سه اثر شایسته اهدای جایزه و یا شایسته خرید خواهیم داشت که آثار شایسته خرید از میان آثار برگزیده انتخاب می شود.

امسال دو بخش ویژه داریم

مدیر کل هنرهای تجسمی درباره بخش ویژه این جشنواره هم توضیح داد: امسال دو بخش ویژه داریم که یک گالری به آثار مرتبط با بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی  و گالری دیگری نیز به آثاری با موضوع جانباختگان هواپیمای اوکراینی اختصاص یافته است. در بخش یادبود جانباختگان دو اثر ارایه شده است. یکی از این آثار در ورودی گالری های موسسه صبا به نمایش درآمده است و اثر دیگر هم یک تابلو نقاشی است که محسن حیدری با موضوع جانباختگان هواپیمای اوکراینی خلق کرده است. در بخش شهید سلیمانی هم آقای گنجی روی پرتره  نقاشی و آقای لوائی روی سردیس این شهید کار می کنند که تا پایان نمایشگاه  اجرا این دو اثر به پایان می رسد و در اختتامیه رونمایی می شود همچنین از اثر حسن روح الامینی برای بزرگداشت قاسم سلیمانی هم رونمایی می شود.

مظفری درباره بخش نشست های تخصصی و برگزاری کارگاه آموزشی این جشنواره هم توضیح داد: کارگاه آموزشی نداریم اما نشست های تخصصی هم ممکن است به سمت ورک شاپ حرکت کند چراکه با حضور استاد و شاگرد گفتگوها صورت می گیرد.

مجموعه صبا در چهار طبقه کامل به جشنواره اختصاص یافت

مدیر کل هنرهای تجسمی درباره تغییر مکان جشنواره اظهار کرد: جشنواره هنرهای تجسمی اگر در زمان مقرر خود و همزمان با دیگر نمایشگاه های مرتبط برگزار می شد، می توانست امکان گفتگو با دیگر بخش ها از جمله بخش موسیقی و صنعت گردشگری  و … را ایجاد کند اما وقتی این شرایط محقق نشد، برگزاری جشنواره تجسمی به تنهایی در فضای نمایشگاه بین المللی تصمیم درستی نبود. اگر شرایطی که از قبل برنامه ریزی کرده بودیم فراهم بود، نمایشگاه بین المللی بهترین انتخاب بود و زمانی که خارج از برنامه های نمایشگاه بین المللی، قرار بگیرید، دیده نمی شوید و به همین دلیل جشنواره را به موسسه صبا منتقل کردیم و برای اولین بار مجموعه صبا در چهار طبقه کامل به جشنواره اختصاص یافت.

وی درباره چیدمان آثار در این موسسه در مقایسه با سال قبل این جشنواره بیان کرد: کارهای سال های قبل فشرده تر چیدمان شده بود و از استاندارد خارج بود و به همین دلیل سال قبل از چیدمان آثار راضی نبودیم به این دلیل که قابلیت خوانش و بازدید مناسب را نداشت اما امسال حساب شده تر با کارشناسی و صرف وقت بیشتری کارها چیدمان شده و بخش های مختلف جشنواره به شکل جداگانه در نظر گرفته شده و بخش ویژه نیز آثارش از هم تفکیک شده است.

مظفری در پاسخ به خبرنگار صبا درباره پایداری سیاست های این دوره از جشنواره در دوره های آتی بیان کرد: ما سه سیاست جدی داشتیم که با وجود همه سختی ها تلاش کردیم پای آن بایستیم. نکته اول این بود که هنرهای تجسمی زیر یک سقف قرار بگیرد و بنابراین از زمانی که فراخوان منتشر شد، این شعار را شاهد بودید. سال گذشته که ما بخش های مختلف جشنواره را تفکیک کرده بودیم و بخش پژوهش به موزه امام علی رفته بود و بخش سینما در خانه هنرمندان و …  مشکلاتی را به لحاظ مدیریتی داشتیم. با توجه به این که امروزه مرز میان هنرها برداشته است، ما ناگزیریم که در فضای عمومی تری که قابلیت ارایه همه آثار وجود داشته باشد آثار را به نمایش بگذاریم.

وی افزود: سال قبل هم تلاش کردیم که همه حوزه ها را یک جا ارایه کنیم اما یکی از گالری های موسسه صبا در اختیار آثار یکی از بانک ها بود و امسال ما بالاخره موفق شدیم این فضا را نیز در اختیار داشته باشیم. با ارایه آثار در یک مکان واحد، امکان بازدید سریع تر و راحت تری را برای مخاطب فراهم می کند. امکان گفتگوی راحت تر و بهتر میان گالری دارها و بخش مسابقه ایجاد می شود و ارتباط این دو بخش گالری که آثار هنرمندان را معرفی می کند با خود جوانان که به عنوان استعداد از آنها یاد می شود فراهم تر است. سال قبل تلاش کردیم که بخش گالری ها و بخش مسابقه به همدیگر نزدیک بشوند ولی به دلیل دوری مسافت اتفاق نیفتاد و امسال همه این بخش ها زیر یک سقف قرار گرفته اند.

مظفری تصریح کرد: اصرار داریم که رابطه بین هنرهای تجسمی و بازار ایجاد کنیم. مادامی که فقط عرصه نمایش هنرهای تجسمی در حیطه مدیریت قرار بگیرد و درباره آن فکر و برنامه ریزی شود با خلا جدی ۵۰ درصدی مواجه می شوید. ۵۰ درصد این اتفاق، استعدادیابی، معرفی هنرمند و امکان سنجی است و ۵۰ درصد دیگر این است که امکان ورودش به جریان آزاد بازار هنر فراهم شود. این سیاست جدی ماست و بخش دیگر سیاست ما نیز پژوهش محور بودن جشنواره است که سال گذشته هم این سیاست را دنبال کردیم و امسال هم دنبال می کنیم و اعتقاد داریم از بزنگاه برگزاری جشنواره ما باید ماحصل علمی و پژوهشی به یادگار داشته باشیم.

مدیر کل هنرهای تجسمی درباره تعداد اندک گالری های حاضر در این جشنواره گفت: تعداد گالری ها ۳۸ گالری است که به نسبت دوره قبل که ۳۵ گالری حضور داشتند، افزایش داشته اند ضمن این که بسیاری از گالری های ایران در زمره گالری های فعال کشور قرار ندارند و مجموع گالری های فعال در سراسر کشور به عدد صد نمی رسد و بسیاری از گالری ها ممکن است یکی دو نمایشگاه در طول سال برگزار کنند و این متفاوت از گالری های فعالی است که هر جمعه افتتاحیه دارند.

مظفری در پایان یادآور شد: مدیریت گالری های شرکت کننده در این جشنواره برخی مایل بودند که با یک اثر حضور داشته باشند و برخی هم چندین اثر را به جشنواره آورده اند. به طور مثال یکی از گالری ها مجموعه آثار رضا مافی به همراه لوازم شخصی او را به نمایش گذاشته است که تاکنون در هیچ گالری دیگری این آثار به نمایش درنیامده است و در برخی از گالری ها نیز شاهد آثاری از استادان برجسته مثل صادق تبریزی، محمد احصایی، ترقی جاه و … هستید که دوره قبل از این هنرمندان کمتر اثری ارایه می شد.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۵ اسفندماه در موسسه فرهنگی و هنری صبا دایر است.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000