نمایش فیلم دیده نشده از کیارستمی در ایران/ تصاویر ۴۰ ساله تهران مرور می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۲
جزییات هفدهمین جشن تصویر سال تشریح شد؛

نمایش فیلم دیده نشده از کیارستمی در ایران/ تصاویر ۴۰ ساله تهران مرور می‌شود

نشست خبری هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر صبح امروز 29 بهمن ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، هفدهمین دوره‌ نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از دوم تا بیست‌‌وسوم اسفندماه ۱۳۹۸ همچون دوره‌های گذشته در رشته‌های عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم، در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و نشست خبری هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر صبح امروز سه‌شنبه ٢٩بهمن‌ماه در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

رویدادی به دور از سیاست زدگی/ برگزاری هفدهمین دوره تصویر سال در روزهای تلخ

در آغاز این نشست، سیف الله صمدیان دبیر این رویداد در سخنانی گفت: شروع این جشن برای ما شیرین بود زیرا جایی برای گردهمایی جوانان به دور از سیاست زدگی بوده و است تا آرامش فکری را تجربه کنند و امروز که به عدد ۱۷ رسیده زمان زیادی طی شده و در این سال ها شرایط خاصی هم داشته است.

وی افزود: امسال هم شرایط خاصی داشتیم؛ سال تلخی که اصلا معمولی نبود ولی این دوره را به دلایل مشخص خودمان در زمان خودش برگزار می کنیم.

صمدیان گفت: این رویداد از ۲ تا ۲۳ اسفند در خانه همیشگی تصویر سال یعنی خانه هنرمندان برگزار می شود و مراسم افتتاحیه ساعت ۱۷ دوم اسفندماه در بخش آزاد و بخش مسابقه جوانان زیر ۲۵ سال برگزار می شود.

«۴۰ سال تهران» بخش ویژه هفدهمین جشن تصویر سال

این هنرمند عکاس بخش ویژه این دوره را بخش «۴۰ سال تهران» ذکر کرد و گفت: این بخش با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می شود که شامل بخش های عکس، پوستر، کارتون و کاریکاتور و فیلم است و بهترین تصاویر از اولین روزهای انقلاب تا امروز را دربرمی گیرد که بخش آثار تجسمی در «خانه اتحادیه» که قرار است ۱۵ اسفندماه افتتاح شود، به نمایش درمی آید و بخش فیلم های آن نیز در خانه هنرمندان ایران روی پرده می رود.

وی افزود: این آثار شامل همه تصاویری است که درباره تهران و رویدادهای مرتبط با این شهر تاکنون کار شده است و بخش فیلم آن نیز شامل همه فیلم های مستندی است که درباره تهران و یا به خاطر تهران ساخته شده است که این فیلم ها شامل «جستجوی یک» امیر نادری درباره قربانیان روزهای انقلاب تا فیلم کیانوش عیاری و فیلم «طرح ترافیک» عباس کیارستمی و همچنین فیلم های «بهارستان» و «خانه ملت» و … می شود که بسیاری از این فیلم ها نیز صاحب جوایزی در سطح ملی و بین المللی شده اند.

اولین نمایش جهانی فیلم کیارستمی در جشنواره فیلم تصویر سال

دبیر جشن تصویر سال شگفتانه امسال جشن تصویر سال را نمایش فیلمی از عباس کیارستمی معرفی کرد و گفت: فیلم «سوهانک» فیلمی است که عباس کیارستمی به عنوان بازیگر همه نقش های فیلم طعم گیلاس را بازی کرده و بهمن کیارستمی هم فیلمبرداری کرده است. این فیلم در مدت زمان ۷۰ دقیقه و به صورت راش و بدون تدوین است که دارای جذابیت های خاص خودش است و اولین نمایش جهانی این فیلم در جشنواره تصویر سال خواهد بود چرا که قرار است این فیلم به مناسبت بزرگداشت عباس کیارستمی در بهار سال ۲۰۲۰ در ژرژپمپیدو پاریس نیز به نمایش گذاشته شود.

صمدیان درباره زمان نمایش این فیلم گفت: این فیلم بدون اعلام قبلی و در یکی از روزهای برگزاری جشنواره تصویر سال در خانه هنرمندان ایران به نمایش درخواهد آمد.

این عکاس با سابقه درباره بخش های دیگر رویداد جشن تصویر سال توضیح داد: امسال بخش ایران را شامل تصاویری از ایران به صورت مالتی مدیا همراه با موسیقی که فردین خلعتبری با پیانو و بر اساس ملودی هایی درباره ایران اجرا کرده است، به نمایش خواهیم گذاشت و بخش تصاویر موبایلی نیز حالا دیگر از جرقه گذشته و به انفجار هنری عکاسانه تبدیل شده است که در این بخش بالای ۳۰۰ اثر منتخب را به نمایش می گذاریم.

نمایش ۶ پروژه عکاسی/ «کره شمالی از نگاه یک عکاس ایرانی» روایت می شود

سیف الله صمدیان در ادامه این نشست درباره پروژه های منتخب سال اظهار کرد: پروژه های منتخب سال را که از چهار سال پیش شروع کرده ایم، هر دوره بیش از سه هزار هنرمند آثارشان را به این بخش ارسال می کنند و امسال این آثار به صورت مالتی مدیا ارایه می شود که شامل ۶ پروژه است که عبارتند از: پروژه «کره شمالی از نگاه یک عکاس ایرانی» اثر مجتبی دعایی که کره شمالی امروز را از معماری گرفته تا روابط میان مردم به نمایش می گذارد، پروژه «دریاچه ارومیه؛ دیروز و امروز» کاری از جواد پورصمد که دریاچه ارومیه را از دهه ۵۰ تا امروز که در حال احیاست، به تصویر کشیده است. پروژه بعدی «از نگاه یک خلبان» است که کار کاپیتان امیرحسن غروی است که از هواپیمایی که هدایت می کند (در حال اتوپایلوت) تصاویری را از زوایای مختلف گرفته است که بسیار جذاب است. پروژه بعدی مربوط به «پاریس از نگاه یک عکاس ایرانی» است که کاری از زهره خالقی است و فضای اجتماعی، معماری و … پاریس را به نمایش می گذارد.

وی در ادامه گفت: پروژه «پدرانه» کاری از مونا علیخواه هنرمند مقیم هلند است که از دستهای پدرش عکاسی کرده و زندگی خودش را به عنوان یک بازنشسته فرهنگی مرور می کند و آخرین پروژه نیز پروژه عکاسی مینی مال است که نیلوفر شریفی عکاس مقیم هلند کار کرده است و بهترین آثارش را در این پروژه گردآوری کرده ایم.

نمایش فیلم «آتای بای» در جشنواره فیلم تصویر سال

صمدیان در ادامه درباره برنامه های بخش افتتاحیه بیان کرد: مراسم افتتاحیه بدون هیچ برنامه خاصی سات ۱۷ روز ۲ اسفندماه شروع می شود و ساعت ۱۹ فیلم ویژه منتخب این دوره را از فیلم های جشنواره سی و هشتم فیلم فجر به نمایش خواهیم گذاشت که این فیلم «آتای بای» ساخته نیکی کریمی است که قرار است کارگردان و دیگر عوامل فیلم هم در این مراسم حضور داشته باشند.

معرفی داوران هفدهمین دوره

دبیر جشنواره فیلم تصویر سال درباره داوری آثار این دوره اظهار کرد: مثل همیشه داوران ثابتی در این رویداد داریم که برای داوری آثار در بخش ۴۰ سال تهران، دو داور دیگر نیز اضافه می شوند. داوران بخش پوستر هر سال از سوی انجمن طراحان گرافیک معرفی می شوند که امسال رضا عابدینی، مسعود سپهر و فرزاد ادیبی داوری آثار بخش پوستر را بر عهده دارند و فاطمه کرکه آبادی و نوشین ناظمان دو داوری هستند که به این ترکیب اضافه می شوند و آثار نمایشگاهی را در بخش ۴۰ سال تهران داوری می کنند.

وی درباره داوران بخش عکس هم گفت: در بخش عکس مجتبی آقایی، کیارنگ علایی و آرش خاموشی داوری آثار را بر عهده دارند و در بخش جایزه وحید ابد (عکاس ایسنا که زودهنگام از دنیا رفت و این جایزه با همکاری خانواده این عکاس از سه سال پیش به این رویداد اضافه شده است)، جایزه بهترین عکس خبری سال که شامل تندیس و مبلغ ۳ میلیون تومان وجه نقد است، اهدا می شود و در بخش عکس های ۴۰ سال تهران نیز مجید ناگهی و مجتبی موسوی (کارشناس سازمان زیباسازی) به جمع داوران اضافه می شوند.

صمدیان درباره داوران بخش کاریکاتور بیان کرد: کامبیز درم بخش، کیارش زندی و مسعود شجاعی طباطبایی داوری آثار را بر عهده دارند و جواد علیزاده و آرین نیز در بخش داوری آثار کاریکاتور ۴۰ سال تهران به جمع داوران افزوده می شوند.

دبیر جشنواره تصویر سال داوران بخش فیلم این رویداد را نیز شامل رخشان بنی اعتماد، مرتضی پورصمدی و مهرداد اسکویی برشمرد و گفت: در بخش فیلم های ۴۰ سال تهران نیز احمد محیط طباطبایی و علیرضا قاسم خان به جمع داوران اضافه می شوند. هیات انتخاب فیلم ها را نیز پیروز کلانتری، ساعد نیک ذات، فائزه عزیزخانی تشکیل می دهند.

این عکاس و فیلمساز همچنین یادآور شد: در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران آثار بخش آزاد و بخش جوانان زیر ۲۵ سال در  جشنواره فیلم تصویر به نمایش می درمی آید و در سالن ناصری این مجموعه نیز آثار بخش ۴۰ سال تهران و بخش جشنواره جشنواره ها را که شامل بهترین فیلم های جشنواره های مختلف سینماحقیقت، فیلم کوتاه تهران، جشنواره فیلم فجر و … می شود، به نمایش گذاشته می شود.

وی درباره تعداد آثار هم گفت: حدود ۸۰۰ قاب چاپ شده به نمایش درمی آید در بخش های مختلف جشن تصویر سال و در بخش مالتی مدیا نیز بیش از ۱۵۰۰ تصویر به نمایش گذاشته می شود و در بخش فیلم های این جشنواره نیز از ۳۱۲ فیلم ارسال شده، ۱۳۵ فیلم منتخب به نمایش درمی آید و در بخش ۴۰ سال تهران نیز ۳۰ فیلم روی پرده می رود که در مجموع از بین ۱۵۶ فیلم، ۶۱ فیلم به جشنواره راه یافته است.

آثار برگزیده برگزیده های ۱۰ سال اخیر کتاب شد

دبیر جشن تصویر سال با اشاره به گرانی کاغذ و منتشر نشدن کتاب این رویداد در سال های گذشته یادآور شد: در این رویداد بیش از ربع قرن تصاویر ایران را چاپ کردیم هر ساله ولی در چند سال گذشته به دلیل گرانی کاغذ این امکان برای ما فراهم نشد ولی امسال با وجود همه مشکلات توانستیم کتاب آثار برگزیده برگزیده های ۱۰ سال اخیر را در بخش جوانان زیر ۲۵ سال به چاپ برسانیم که این کتاب روز جمعه رونمایی می شود و شامل ۲۵ درصد تخفیف خرید است.

سیف الله صمدیان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: این رویداد بدون هیچ گونه بودجه دولتی هر ساله برگزار می شود و فقط از حمایت معنوی و گاهی مالی بخش خصوصی بهره مند می شویم که در این دوره نیز با وجود این شرایط همچنان مهمترین حامی ما خانه هنرمندان ایران است که مکان برگزاری این رویداد را به ما اختصاص می دهد و سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در بخش آثار ۴۰ سال تهران از ما حمایت کرده است.

وی در پایان گفت: این رویداد بدون هیچ جناح بندی سیاسی و با حضور هنرمندانی از جناح های مختلف هر دوره برگزار می شود، کسانی که شاید همدیگر را قبول نداشته باشند اما این رویداد را قبول دارند و برای حضور در این رویداد کنار هم قرار می گیرند.

هفدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر ۲ اسفندماه ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار می کند و تاب ۲۳ اسفندماه ادامه دارد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است