آخرین کتاب زنده‌یاد حسین زمرشیدی رونمایی شد/ اهدای آثار به موزه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۰

آخرین کتاب زنده‌یاد حسین زمرشیدی رونمایی شد/ اهدای آثار به موزه

کتابخانه و موزه ملی ملک از کتاب «آثار معماری قدسی» آخرین دستاوردهای پژوهشی زنده‌یاد حسین زمرشیدی در گستره معماری اسلامی- ایرانی رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه آستان قدس رضوی، آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و یابود زنده‌یاد حسین زمرشیدی، چهره ماندگار حوزه معماری عصر شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ خورشیدی با حضور غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمود اسعدی رییس بنیاد ملی چهره‌های ماندگار، علیرضا دلخوش مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، استادان و مدیران دانشگاه شهید رجایی، معماران و پژوهشگران، خانواده حسین زمرشیدی و شماری دیگر از اهل فرهنگ و هنر در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

رونمایی از کتاب «آثار معماری قدسی» آخرین دستاوردهای پژوهشی زنده‌یاد حسین زمرشیدی، یکی از برنامه‌های مهم این آیین بود. کتاب «آثار معماری قدسی» مجموعه مقاله‌ها و نوشتارهای پژوهشی این استاد و پژوهشگر شناخته شده در گستره معماری اسلامی- ایرانی به شمار می‌آید که یک‌سال پس از درگذشت او به کوشش خانواده‌اش منتشر شده است.

فعالیت کتابخانه و موزه ملی ملک در راستای اعتلای فرهنگ ایران است

غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به رسم میزبانی در آغاز این آیین با تبریک و گرامی داشت ولادت دخت نبی مکرم اسلام و تبریک روز زن و مادر گفت: جشن فرخنده میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها یکی از یادگارهای حاج حسین آقا ملک است که برپایه سفارش این فرهنگ‌دوست، نیک‌اندیش و واقف بزرگ در وقف‌نامه، هر ساله در این موقوفه آستان قدس رضوی با شکوه و جلال برگزار می‌شود. کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری خانواده استاد حسین زمرشیدی، هم‌زمان با فرخنده‌سال‌روز میلاد دخت نبی گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم، بزرگ‌داشت این معلم، استاد و اهداکننده کتاب و آثار فرهنگی و هنری را نیز برپا می‌دارد.

وی افزود: حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در وقف‌نامه این گنجینه بر برگزاری هفت جشن آیینی یعنی میلاد پنج تن آل عبا و حضرت رضا علیهم‌السلام و مبعث حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم تاکید داشته همچنین یادآور شده است آیین سوگواری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام از هفتم تا یازدهم محرم در این موقوفه برپا شود.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: زنده‌یاد ملک یادگاری بزرگ از خود برجای گذاشت که همین کتابخانه ارزشمند و موزه نفیس است. او بیش از ۱۹ هزار نسخه منحصربه‌ فرد خطی و دیگر گنجینه‌های ارزشمند را بر آستان ملکوتی ثامن‌الحجج علیه‌السلام وقف کرد و از آن تاریخ تاکنون نیز بیش از سه هزار نیک‌اندیش کتاب‌ها و آثاری بر این مجموعه وقف و اهدا کرده‌اند.

وی افزود: مرحوم حاج حسین آقا ملک دو دغدغه بهداشت عمومی و ارتقای معارف را داشت و همه ثروت خود را برای تحقق این دو مهم وقف کرد و اداره موقوفات را در اختیار آستان ملایک‌ پاسبان حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام گذاشت. حاج حسین آقا ملک عاشق اهل بیت علیهم‌السلام بوده و در این مسیر هر آنچه که داشته در طَبق اخلاص گذاشته است.

به گفته مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، هدف حسین آقا ملک از پایه‌گذاری و وقف کتابخانه و موزه ملی ملک، ترویج فرهنگ وقف در کشور بوده است.

او یادآور شد: این موقوفه عام‌المنفعه در راستای اعتلای فرهنگ ایران فعالیت می‌کند و در جایگاه یکی از پایگاه‌های فرهنگی مجموعه آستان قدس رضوی در تهران به ایرانیان و غیر ایرانیان خدمات فرهنگی می‌رساند. حاج حسین آقا ملک با نیت ارتقای معارف که منجر به تولید علم، پیشرفت و ارتقای بشر می‌شود، موقوفه را از خود بر جای گذاشت.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: باید بکوشیم کاری که واقفانی بزرگ همچون حاج حسین آقا ملک آغاز کردند، پیوستگی یابد. هر گامی که در مسیر پایه‌گذاری و پیوستگی سنت‌های نیک برداشته می شود، ثواب آن به پدر و مادر می رسد که چنین فرزندانی به یادگار گذاشته‌اند.

حسین زمرشیدی از افتخارات ایران بود

حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در بخشی از این برنامه گفت: در آیه ۱۸ سوره مبارکه توبه آمده است “إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاهَ وَآتَى الزَّکَاهَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ: مساجد خدا را تنها کسانی آباد می‌کنند که به خدا و قیامت ایمان داشته و نماز را برپا می‌دارند، زکات می‌پردازند و جز از خدا از احدی نمی‌ترسند. زندگی مرحوم استاد زمرشیدی و آثار ایشان چه از نظر عملی چه از جنبه تئوری و نظری یقینا یکی از مصداق‌های این آیه شریفه است.

او افزود: کاشی کاری گنبد خواجه ربیع و گنبد سبز مشهد و بقعه شیخ عطار نیشابوری و بسیاری دیگر از شاهکارهای معماری، دستاورد هنر درخشان مرحوم استاد زمرشیدی است. او به راستی در این عرصه استاد بود. برایم ورود به دنیای شگرف و هندسی وی شگفتی به همراه داشت. یک بار در جلسه تصویب عنوان استاد تمامی ایشان اشاره کردم ستم است بخواهیم استادانی همچون مرحوم زمرشیدی را در قالب بسته نظام دانشگاهی محدود کنیم. چنین کارهایی در شان استادان و نوابغ هنر ایران نیست. عظمت هنر استادانی مانند استاد فرشچیان و استاد زمرشیدی با مترهایی همچون استاد تمام یا دکتر افتخاری سنجیدنی نخواهد بود.

وی با اشاره به خاطره‌هایی درباره جایگاه علمی حسین زمرشیدی، این چهره معماری ایران را «حکیم» نامید و گفت: حکیم از دیدگاه قرآن کریم کسی است که بتواند ایده مکنون را به فرم مخصوص تبدیل کند و بداند از بطن سخن چگونه عمل بیرون راند. جان‌مایه حکمت، توامانی نظر و عمل است و مرحوم استاد زمرشیدی بدون شک یکی از مصداق‌های آن است.

بلخاری بیان کرد: کسانی به واقع استاد می‌توانند باشند که در حوزه نظر و عمل استادگونه رفتار کنند. استاد زمرشیدی هم در پروژه‌های عملی هم در کتاب‌هایش همچون «معماری مسجد» این مساله را بازتاب می‌داد، از این‌رو است که لقب حکیم برازنده این استاد محمودِ مغفور است.

علم نباید بدون عمل و بهره بماند

زهرا زمرشیدی دختر زنده‌یاد حسین زمرشیدی نیز در این آیین گفت: پدر و استاد عزیزم، دارای سرشتی پاک و خصایص فراوان نیک بود. او همچون پدری دلسوز برای ره‌روان فرهنگ و هنر ایران بود و عمرش را برای اعتلای فرهنگ ایران گذاشت. این سنت که علم بدون عمل و استفاده نباید بماند، پس از استاد نیز پابرجا مانده و خواهد ماند. اهدای کتابخانه و آثار هنری این استاد برجسته به کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در راستای این نیت و اندیشه انجام گرفته است.

این پژوهشگر و کارشناس معماری افزود: به خواست و وصیت استاد، کتابخانه نمونه و تخصصی او را همراه با قاب‌ها و کاشی‌ها به موسسه ملک اهدا کردیم تا پژوهشگران و دوستداران فرهنگ و هنر و دانش از این گنجینه بهره گیرند. امیدوارم همگان با الگو گرفتن از این سنت و اندیشه نیک، در مسیر اعتلای آن بیش‌تر بکوشند.

وی در پایان در سخنی با مسئولان و مدیران فرهنگی و علمی کشور گفت: دُرهایی نایاب همچون استاد حسین زمرشیدی را تا زنده‌اند، دریابید و پای حرف‌هایشان بنشینید. این بزرگواران عمر خود را برای اعتلای فرهنگ و هنر و پیشرفت علمی این آب و خاک گذاشته‌اند.

گشایش نمایشگاه «گوهر گره» در کتابخانه و موزه ملی ملک

در آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها که با منقبت‌خوانی و پخش نماهنگ‌های «دعای صباح و دعای سال نو» اثر خوش‌نویسی ام سلمه دختر فتحعلی شاه قاجار و «همای هنر؛ برگی از دفتر پربار زندگی استاد حسین زمرشیدی» همراه بود، آخرین کتاب این چهره ماندگار معماری سنتی ایران با نام «آثار معماری قدسی» رونمایی شد.

اهدای لوح انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به خانواده زنده‌یاد حسین زمرشیدی از دیگر برنامه‌های این آیین گرامی‌داشت بود. اهدای لوح و گواهی به شرکت‌کنندگان در دوره آموزش مهارت‌افزایی تربیت راهنمای گردشگری با رویکرد موزه‌داری که با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و دانشگاه پیام نور استان تهران در سال ۱۳۹۸ برگزار شد، بخش پایانی این برنامه در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بود.

همچنین نمایشگاه «گوهر گره» گزیده آثار اهدایی حسین زمرشیدی به کتابخانه و موزه ملی ملک هم‌زمان با روز میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها گشایش یافت. این نمایشگاه تا پایان فروردین ۱۳۹۹ میزبان دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی خواهد بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است