سازهایی که در سوگ جانباختگان سانحه هوایی نواختند | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۱
صبا گزارش می‌دهد؛

سازهایی که در سوگ جانباختگان سانحه هوایی نواختند

در چهارمین روز از سی و‌ پنجمین جشنواره موسیقی فجر «ارکستر سمفونیک تهران» ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، کنسرت «ارکستر سمفونیک تهران»  روز شنبه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت و در چهارمین شب از سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزار شد.

این ارکستر با عنوان ارکستر بلدیه (شهرداری) در آذر ماه سال ۱۳۱۲ با رهبری غلامحسین مین باشیان اولین فعالیت خود را آغاز کرد که تا امروز رهبران متعددی داشته است تا سال ۹۵ که این مسئولیت به شهرداد روحانی سپرده شد و در سی و‌ پنجمین جشنواره موسیقی فجر به رهبری نصیر حیدریان به صحنه رفت.

اجرای گروه در زمان تعیین شده و بدون تاخیر به رهبری نصیر حیدریان آغاز شد که در این زمان جمعیت به نسبت زیادی نیز در سالن دیده می‌شد.

در این اجرا دو قطعه از لودویگ فان بتهوون با عنوان‌های اوورتور کوریولان و سمفونی شماره هشت در سل ماژور نواخته شد که آغاز این اجرا با قطعه ای با سرعت بالا در کشیدن آرشه‌های سازهای زهی نواخته می‌شد و در بین آن فاصله و‌ نت‌های سکوت سریع و با فاصله زمانی کم اتفاق می‌افتاد و با شدت و‌ کندی زیادی از ریتم همراه بود.

با آن که ۱۵ دقیقه از اجرا گذشته بود اما همچنان افراد به سالن وارد می‌شدند و مخاطبان این کنسرت تمایلی به نشستن در صندلی های طبقات بالاتر تالار وحدت نداشتند و طبقه سوم آن نیز خالی از جمعیت بود.

در پایان اجرای قطعه اول، حضار با دست زدن ممتد خود گروه را تشویق کردند که پس از خروج رهبر گروه، نوازندگان ساکسیفون روی صحنه آمدند و‌ با ورود مجدد حیدریان قطعه جدید نواخته شد.

این قطعه با ریتم آرام‌تری آغاز شد که بیشتر آن نیز با همین ریتم گذشت.

به نظر می‌آمد که در این میان نیز حضار از این اجرا لذت می‌برند چرا که کمابیش از تلفن همراه برای ثبت این تصاویر استفاده می کردند.

در پایان اجرای این قطعه ،گروه، آرشه سازهای خود را به نشانه تشویق تکان دادند و با اشاره رهبر ارکستر، نصیر حیدریان نوازندگان این ارکستر بلند شدند و مورد تشویق ممتد حضار قرار گرفتند.

پس از آن گروه استراحتی کوتاه داشت و سپس قطعه پایانی کوتاهی نواخته شد که آن، قطعه ۱۷۶ بهزاد عبدی بود که به یاد جان باختگان سانحه‌هوایی هواپیمای اوکراینی اجرا شد.

همچنین در این اجرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی و سید محمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان حضور داشتند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری و به دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی میزبان مخاطبان خواهد بود.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000