جایزه ملی طراحی بسته‌بندی به اختتامیه رسید/ اهمیت توجه به «فروشنده خاموش» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۹

جایزه ملی طراحی بسته‌بندی به اختتامیه رسید/ اهمیت توجه به «فروشنده خاموش»

مراسم اختتامیه جایزه ملی طراحی بسته بندی در صنایع فرهنگی امروز 26 بهمن ماه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری صبا،  آیین پایانی نخستین دوره جایزه ملی طراحی صنایع فرهنگی امروز شنبه ۲۶بهمن با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی اصغر مونسان و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در سالن همایش‌های دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.

محمدحسین ایمانی خوشخو، عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره این رویداد گفت: جایزه ملی طراحی به عنوان یک روش برگزیده و تجربه شده در تمام دنیا شناخته شده است و به عنوان بهترین راه برای رسیدن و شناسایی ایده‌های نوآورانه و راه حل‌های نو و نیز قدردانی از تلاش‌های طراحان خبره و دارای فکر نو مورد استقبال طراحان و صنعتگران قرار می گیرد.

وی افزود: یکی از مولفه‌های مهم در پیشرفت کشورهای توسعه یافته، صنعت بسته‌بندی است که بسته‌بندی زیبا، اغوا کننده و جذاب کیفیت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد به گونه‌ای که بسته‌بندی را «فروشنده خاموش» می‌نامند. نا آشنایی و گاه بی‌رغبتی صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع‌دستی و محصولات فرهنگی نسبت به اهمیت، ضرورت و ارزش آفرینی بسته‌بندی، کمبود دستگاه‌های صنعتی پیشرفته و ضعف تکنولوژی به روز، رعایت نکردن استانداردهای لازم در طراحی و تولید بسته‌بندی محصولات فرهنگی و… از جمله ضعف‌های کشور ما در این حوزه است.

عضو هیات علمی و رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزاری این رویدادها و ارزیابی بسته‌بندی صنایع فرهنگی را قدم سازنده‌ای در راستای رسیدن به این اهداف برشمرد و تاکید کرد: با این اقدام می‌توان رقابتی سالم و حقیقی را برای محصولات از جهت اکرام مشتری و احقاق حقوق آن‌ها رقم زد. بسیار پیش آمده که محصولی با وجود کیفیت پایین‌تر به دلایل متعدد همچون تبلیغات از توجه بیشتری در بازار برخوردار می‌شود و محصولی با کیفیت بالا تنها به دلیل نبود برنامه‌ریزی و ضعف در معرفی در دست مصرف‌کنندگان قرار نمی‌گیرد و در نهایت این ظلم به مشتری و در دید کلی به ضرر تولید ملی خواهد بود. لذا با برگزاری سالیانه این جایزه ملی، ارزیابی درستی از بسته‌بندی محصولات فرهنگی به عمل خواهد آمد و باعث رونق تولید در حوزه بسته‌بندی و نیز رقابت سالم و عملی بین محصولات خواهد شد که این امر می‌تواند در آینده‌ای نزدیک باعث اعتماد مصرف‌کنندگان داخلی به محصولات تولیدی توسط تولیدکنندگان ایرانی شود و رونق و بالندگی را برای تولید ملی به ارمغان آورد.

ایمانی یادآور شد: در همین راستا از تیر ماه امسال آثار هنرمندان به دبیرخانه ارسال شده و هیات داوران پس از بررسی، آثار برگزیده در دو بخش ایده‌های نو در بسته‌بندی و محصولات بسته‌بندی را معرفی خواهند کرد که به صاحبان آثار منتخب جوایزی اهدا خواهد شد.  از ۱۵ تیرماه امسال دریافت آثار از ۱۱ استان کشور، در دو بخش ایده‌های نو و محصول و چهار محور بسته‌بندی سوغات خوراکی، بسته‌بندی صنایع‌دستی، بسته‌بندی اسباب بازی و کتاب و بسته بندی محصولات هنری و دیجیتال آغاز شد و  تا ۳۰ مهر ادامه داشت.

وی در پایان اظهار کرد: در بخش ایده‌های نو بیشترین تعداد اثر متعلق به حوزه بسته‌بندی سوغات خوراکی با ۵۸ اثر و بعد از آن به حوزه صنایع دستی با ۳۸ اثر و در نهایت حوزه اسباب بازی و کتاب و محصولات هنری و دیجیتال هر کدام با ۶ اثر اختصاص داشت که سه استان تهران با ۵۰ اثر اصفهان و خراسان رضوی با ۱۷ اثر بیشترین میزان مشارکت در ارسال آثار را داشته اند.  همچنین در بخش محصول نیز بالغ بر ۲۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که در روز پایانی از برگزیدگان در بخش ایده و محصول تجلیل به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است