جزییات جشنواره هنرهای تجسمی فجر تشریح شد/ چگونگی بازگشت دبیران و داوران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۸

جزییات جشنواره هنرهای تجسمی فجر تشریح شد/ چگونگی بازگشت دبیران و داوران

نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، صبح امروز 26 دی ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، صبح امروز شنبه ۲۶ بهمن ماه با حضور هادی مظفری رییس جشنواره هنرهای تجسمی فجر و مدیرکل هنرهای تجسمی و ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

هادی مظفری رییس جشنواره و مدیرکل هنرهای تجسمی در ابتدای این نشست در سخنانی با تبریک روز ولادت حضرت زهرا (س) عنوان کرد: همانگونه که دوستان در خبرهای قبلی اعلام کردند، جشنواره ۲۹ بهمن ماه افتتاح می شود و تا ۵ اسفند در مرکز صبا ادامه خواهد داشت و روز ۹ اسفند ماه مراسم اختتامیه در تالار وحدت برگزار می شود.

تجمیع همه بخش های جشنواره درمرکز صبا

وی به تفاوت های این دوره از جشنواره با دوره های قبل اشاره کرد و افزود: این جشنواره تفاوت هایی با جشنواره های سال های گذشته دارد. تفرق بخش ها در سال های گذشته باعث شده بود مخاطبان فقط از مرکز صبا بازدید کنند و مخاطبان بخش چهارسو که شامل حضور گالری ها است از باغ موزه قصر و بخش های پژوهشی و علمی هم از خانه هنرمندان بازدید کنند. امسال همه بخش ها را با هم تجمیع کردیم و از تمام ظرفیت مرکز صبا برای جشنواره تجسمی فجر استفاده کردیم. حتی طبقه سوم آن مرکز که در اختیار یکی از بانک ها بود در اختیار این جشنواره قرار گرفت که شما برای اولین بار همه این مجموعه را با رویکر هنرهای تجسمی خواهید دید.

تفاوت رویکرد در دو جشنواره

مظفری در ادامه اظهار کرد: من در ابتدای حضورم در جشنواره هنرهای تجسمی احساس کردم جشنواره هنرهای تجسمی جوان و جشنواره فجر در یک مسیر در حال حرکت هستند و رویکردشان هم به هم شباهت دارد و باید تغییری بین آنها ایجاد می کردیم. جشنواره جوان باید مسیر خود را در استعدادیابی ادامه دهد اما آن بخشی که هنرهای تجسمی را توانسته بود در سال های گذشته نسبت به سایر جشنواره های فجر به سمت عمومی شدن ببرد، بازار هنر است.

وی ادامه داد: جشنواره هنرهای تجسمی نهاینا با دریافت یک جایزه به پایان می رسید و این انگیزه کافی برای تمامی سطوح هنرمندان به ویژه استادان ایجاد نمی کرد. کما اینکه تا دو سال قبل حضور آثار هنرمندان طراز اول کشور در جشنواره کم رونق و کم رمق بود. اما سال گذشته با حضور گالری ها در بخش چهارسو هنر بسیاری از استادان هم آثارشان به جشنواره راه یافت و امسال این مسیر ادامه دارد.

حق فروش آثار راه یافته به جشنواره

مدیر مرکز هنرهای تجسمی در ادامه یادآور شد: یک تغییر دیگر امسال در جشنواره داریم که فکر می کنیم جشنواره را به بازار هنر نزدیک می کند.  امسال به تمامی هنرمندانی که آثارشان به جشنواره راه یافته،حق فروش آثار عرضه شده به آنها داده شده است. یعنی فروش آثار خارج از بخش گالری ها ،در بخش مسابقه نیز انجام می شود و شرکت کننده برای اولین بار حق دارد قیمت فروش آثارش را اعلام کند که این منوط به تایید شورای هنری است و بعد از آن قیمت آثار در مقابل چشمان مخاطبان قرار می گیرد.

افزایش ۱۵ درصدی آثار ارسالی به جشنواره/ بخش های جدید در جشنواره دوازدهم

وی همچنین افزایش تعداد آثار ارسالی به جشنواره را به عنوان خبر خوش این دوره اعلام کرد و گفت: امسال جشنواره های هنرهای تجسمی با ۹۰۰ اثر افتتاح می شود که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد به لحاظ کمی رشد داریم و جزییات آن ها شامل بخش های چهارسوی هنر، طوبای زرین، چهارخانه که امسال اضافه شده و بزرگداشت مفاخر و شهدای اخیر مثل سردار سلیمانی و جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراینی است و امسال در نمایشگاه خواهیم دید.

تجلیل از ۹ هنرمند از مفاخر هنرهای تجسمی/ گفتگوی هنرها در بخش چهارخانه

ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره نیز در سخنانی گفت: در بخش طوبای زرین ۳۳۸ هنرمند با ۴۴۰ اثر در بخش های دهگانه حضور دارند. در چهاسوی هنر ۳۴۰ اثر با حضور ۳۸ گالری حضور دارند که نسبت به سال گذشته آمار بالاتر است. در بخش چهارخانه که به بخش حضور استان ها اختصاص دارد و نام چهارخانه را بر این اساس گذاشته ایم و امیدواریم که جشنواره بتواند در سال های آینده این بخش را پر رنگ تر کند.

وی افزود: شهرستان ها بیشتر در بخش عکاسی، چیدمان و فاین آرت از مشهد، زاهدان، زنجان، شهرکرد و…. با ۱۱۵ اثر حضور دارند. تجلیل مفاخر  را داریم که ۹ نفر از مفاخر تجلیل می شوند. تعداد حضور خانم ها بیشتر از آقایان است و این در هنر مزیت به حساب می آید. مضامینی که در بخش استان ها به آن توجه شده بازسازی وقایع تاریخی، آیین ها و اقلیم ها است. امسال برخلاف تمام سال های گذشته مجموعه عکس هم پذیرفته شده  که این به درخواست عکاسان بود. محور  امسال جشنواره گفتگوی هنرها بود که در بخش چهارخانه سعی کردیم این اتفاق بیفتد. هنرها در یکدیگر تداخل پیدا کرده اند‌ و سعی کرده ایم از هنرمندان که اکثرا جوانان هستند بخواهیم همسوی جهان بسیار نو و امروز حرکت کنند.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ  به خبرنگاران اختصاص یافت.

چگونگی بازگشت دبیران و داوران به جشنواره تجسمی فجر/ اختصاص هزینه افتتاحیه به خرید مایحتاج سیل زدگان

هادی مظفری درباره استعفای دبیران و داوران جشنواره و نحوه انتخاب آثار توضیح داد: ما سال گذشته دو نشست خبری برگزار کردیم. یکی بعد از فراخوان و یکی قبل از برگزاری جشنواره. اما امسال یک نشست برگزار شد و از بابت به تعویق افتادن زمان برگزاری نشست عذرخواهی می کنم. به هر حال در این مدت اخیر اتفاقات ناگواری در کشور ما رخ داد که در آن ایام شاید برگزاری یک جشنواره که واژه آن جشن بود برای برخی از دوستان خوشایند نبود و فکر کردند که شاید نباید در آن زمان این جشنواره برگزار شود‌.  بعد از گذشت روزهای دی ماه با نشست هایی که با دبیران و داوران داشتیم تصمیم گرفتیم جشنواره را پس از زمان سوگواری ها برگزار کنیم. امسال ما به جای افتتاحیه به سیل زدگان سیستان و بلوچستان کمک کردیم. دیروز ماشین های حامل هدیه هنرمندان و ستاد جشنواره شامل ۱۰۰ منبع آب که یک نیاز ضروری برای این هموطنان است به سمت این استان رهسپار شد که حامیان این اتفاق از داوران این جشنواره هستند و در نهایت با این تدبیر تمامی دبیران به جشنواره بازگشتند و به عنوان شورای هنری کارشان را به ثمر رساندند. داوران هم بازگشتند و آثار را داوری کردند. امروز آثار داوری شده با امضا و بیانیه داورانی است که در ابتدای فراخوان منتشر کردیم. به هر حال بار سنگینی روی دوش ستاد جشنواره بود به این معنا که بیش از ۳۰۰۰ هنرمند اعتماد کرده بودند و آثارشان را برای جشنواره ارسال کردند و ارایه حدود ۶۰۰۰ اثر وظیفه ما را سنگین می کرد و اینجا باید از داوران جشنواره و استاد حقیقی که وظیفه خود را مسئولانه انجام دادند، تشکر کنم.

رییس جشنواره در پاسخ یه این پرسش که آیا همه داوران بازگشته اند یا نه، بیان کرد: جشنواره تجسمی اگر صدایش بیشتر از بخش های دیگر به جامعه رسید به این جهت است که ستاد برگزاری و دبیر و داوران آن در مجموع ۵۵ نفر بودند و تعداد آن ها بسیار زیاد است‌. ممکن است تعدادی از داوران به این نتیجه رسیده باشند که در دوره جدید همکاری نکنند و نظرشان محترم است اما در بخش های دیگر همان داوران و دبیران داوری کردند و یک نفر از داوران خارج از لیست اعلام شده نبود.

تغییر دوباره مکان جشنواره بر اساس ضرورت رخ داد

وی در ادامه تاکید کرد: شاید ما یک خیز بسیار بزرگی برای بازار هنر برداشته بودیم. اما با تغییرات انجام شده زمان لازم را برای برگزاری در نمایشگاه بین المللی در اختیار نداشتیم. ما وسط دو نمایشگاه مجبور بودیم جشنواره تجسمی را برگزار کنیم که در شان ما نبود. تغییر مکان بر اساس یک ضرورت رخ داد و اگرنه قابلیت برگزاری نمایشگاه را در نمایشگاه بین المللی داشتیم. با اضافه شدن بخش موزه موسسه صبا کمیت آثار را یک جا خواهید دید.

مظفری در ادامه افزود: شورای هنری تمامی آثار را در بخش های تخصصی خود داوری کردند و در مجموع دو سوم داوران و دبیران کار خود را انجام دادند.

پرهیز از دو قطبی کردن جشنواره

مدیرکل هنرهای تجسمی با تاکید بر اینکه این تلقی که همه دبیران و داوران استعفا داده بودند، با واقعیت سازگار نبود، بیان کرد: در واکنش به این انصراف‌ها ما به عنوان برگزارکننده یا باید تصمیم می‌گرفتیم که جشنواره برگزار نشود یا اینکه باید همت خود را چند برابر می‌کردیم تا هنر آسیب نبیند. همواره پیش می‌آمد که رویدادهایی رخ می‌داد که روی جشنواره‌ها سایه می‌انداخت، اما این دوره سایه سنگین‌تری بود. بنابراین در بخش کمی تلاش شد که جشنواره دچار آسیب نشود. از شما خواهش می‌کنم خودتان را جای برگزارکنندگان جشنواره و هنرمندانی بگذارید که فقط یک بار فرصت دارند آثارشان را در چنین رویدادی ارائه کنند.

مظفری تاکید کرد: در تمام مدت فقط به این موضوع فکر می‌کردیم که اتفاقات پیرامونی نباید به هنرهای تجسمی کشور آسیب بزند و اینکه اگر این رفت و برگشت‌ها را تبدیل به یک جریان دو قطبی می‌کردیم تا سال‌های سال نمی‌توانستیم این دو قطبی کردن را برطرف کنیم. جشنواره تجسمی فجر نسبت به سایر جشنواره‌ها بسیار جوان‌تر است، اما در چنین فضایی تلاش کردیم از هویت خود دفاع کنیم تا این جشنواره بتواند به مسیر خود ادامه بدهد.

وی درباره برخی شایعات مبنی بر انصراف برخی از داوران و دبیرانی که حق‌الزحمه‌شان را دریافت کرده بودند، گفت: به هیچ عنوان دبیر و داوری از جشنواره پول نگرفته بود و حتی برخی از دبیران اعلام کردند که به جشنواره برمی‌گردند و هزینه‌ای که دریافت می‌کنند را به مناطق سیل‌زده اهدا خواهند کرد.

حقیقی همچنین درباره‌ انصراف خود از دبیری جشنواره امسال، توضیح داد: فضای عمومی که برای هموطنان پیش آمده بود، روی تمام داوران و دبیران تاثیر گذشت. بعد از گذشت چند روز و با آرام شدن فضا، تصمیم بر این شد که شواری هنری تشکیل شود، آثار مورد داوری قرار بگیرند. من نیز به احترام ۳ هزار هنرمند شرکت‌کننده تصمیم گرفتم که به این جشنواره برگردم تا این جشنواره‌ای را که متعلق به هنرمندان است ، درست و پررنگ‌تر برگزار کنیم.

حقیقی: اولین فرد مستعفی نبودم

حقیقی در پاسخ یه این پرسش که چرا پس از اتفاقات آبان استعفا نداده است، گفت: من اولین فردی نبودم که استعفا دادم. دلم نخواست که پس از اتفاقات آبان ماه استعفا بدهم. شما دارید مرا بازجویی و محاکمه می کنید؟

جشنواره تجسمی مسیری برای ورود به بازار هنر/ خرید مرکز هنرهای تجسمی از آثار برتر جشنواره

مظفری درباره اینکه آیا جشنواره تجسمی فجر به سمت حراج‌های هنری پیش می‌رود، توضیح داد: جشنواره تجسمی باید رابطه خود را با بازار نزدیک کند، اما قطعا با حراج و کارکرد آن تفاوت دارد. در واقع جشنواره تجسمی تلاش می‌کند مسیر خود را از جشنواره استعدادیابی جوان جدا کند و در عین حال آثار هنرمندان تمام نقاط کشور را به بازار هنر نزدیک کند. در واقع جشنواره فجر مسیری باشد برای رسیدن آثاری که هنوز به حراج راه پیدا نکرده‌اند.

به گفته وی، امسال دفتر هنرهای تجسمی برخی از آثار برتر جشنواره تجسمی فجر  را خریداری می‌کند و خرید طبق پیش‌بینی ها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان است که امکان افزایش قیمت نیز وجود دارد.

بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران تا بهار ۹۹

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی همچنین درباره زمان افتتاح موزه هنرهای معاصر تهران نیز اظهار کرد: پیش‌بینی ما این بود که تا پایان اسفند ماه کار موزه به پایان می‌رسد، البته الان نیز اینچنین است، اما به دلیلی اهمیت انتقال آثار از گنجینه چند ماه وقت بیشتری صرف کردیم. به هر حال رعایت استانداردها برای انتقال آثار از گنجینه دایم به موقت اهمیت زیادی داشت. در حال حاضر کار عمرانی گنیجنه تقریبا به پایان رسیده و به‌ زودی نصب ریل‌های جدید نیز آغاز می‌شود. بعد از پایان این بخش، حدود ۴۵ روز برای بازگشت آثار نیاز به زمان داریم و در نهایت روتوش آخر را انجام خواهیم داد. امیدوارم که درهای موزه هنری معاصر بهار ۹۹ به روی مخاطبان گشوده شود.

سرنوشت برگزاری بی ینال ها

مظفری درباره سرنوشت بی نال‌های هنری نیز اظهار کرد: قرار بود امسال بی ینال مجسمه‌سازی و سال آینده نقاشی و خوشنویسی برگزار شوند. ما قدم بزرگی را برای برگزاری بی ینال ها برداشته ایم، اما وقتی دبیر خیلی راحت می‌تواند به این نتیجه برسد که استعفا بدهد، چه آینده‌ای را می‌توان برای سایر بی ینال‌ها تصور کرد. به هر حال ما مصر هستیم که این بی ینال‌ها برگزار شوند و با توافقی که با انجمن مجسمه‌سازان داشتیم قرار است دبیر جدید معرفی شود تا بی ینال را با قدرت برگزار کنیم.

برگزاری جشنواره با اعتبار نزدیک به ۳ میلیارد تومان

وی در پایان درباره اعتبارات این جشنواره نیز گفت: جشنواره تجسمی فجر دارای ردیف بودجه مشخصی است که بر اساس قانون شفاف سازی وزارت ارشاد این بودجه بعدا اعلام می شود اما پیش بینی ما بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است