ارکستر سمفونیک صدا و سیما در تالار وحدت نواخت/ دست‌زدن های بی‌موقع | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۸
صبا گزارش می‌دهد؛

ارکستر سمفونیک صدا و سیما در تالار وحدت نواخت/ دست‌زدن های بی‌موقع

ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما به رهبری آرش امینی و با حضور کراف مورژا نوازنده روسی شامگاه پنجشنبه در تالار وحدت روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، کنسرت ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری آرش امینی و با حضور گراف مورژا سولیست روسی در سی و‌ پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر روز پنجشنبه ۲۴ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت برگزار شد.

اجرای روز پنجشنبه با زمان‌بندی دقیق و‌ پخش تیزر جشنواره موسقی فجر و با ورود رهبر ارکستر آرش امینی و نواختن سرود ملی آغاز شد‌ که به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد درگذشت لودویگ وان بتهوون قطعات این موزیسین با عنوان «یک شب با بتهوون» نواخته شد. در اولین بخش از این کنسرت قطعه‌ای که به آن پرداخته شد «اورتور اگمنت» بود.

یکی از نکات قابل توجه این بود که جمعیت کمی در سالن حضور داشتند و بسیاری از صندلی‌ها و همچنین بالکن‌های طبقات دوم و سوم خالی بود. همچنین در سالن اجرا، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی و شاهین فرهت دبیر جشنواره حضور داشتند.

سپس با سکوت کوتاهی که لازمه اجرای این قطعه است حضار دست زدند و گروه را مورد تشویق قرار دادند! و بعد از اجرای ادامه قطعه گروه خوانندگان کر و رهبر گروه از روی سن خارج شدند و با بازگشت آرش امینی گروه، قطعه جدید را نواخت.

در حالی که بخشی از اجرا پیش رفته بود جمعیت به سالن وارد می شدند که در بین آنها کودکان نیز حضور داشتند و در بعضی از مواقع و در بین اجرا صدای کودکان باعث حواس‌پرتی حضار می‌شد. همچنین آنچه برخلاف اجراهای ارکسترال رخ داد و آزاردهنده بود نور گوشی بعضی حضار بود که توجه خاصی به اجرا نداشتند.

پس از آنکه گروه سازهای خود را برای قطعات جدید کوک و با هم هماهنگ کردند، «سمفونی شماره ۸ در فا ماژور» به صورت پرشور از سوی آن‌ها نواخته شد که در پایان آن جمعیت با دست زدن خود و اشتیاق زیاد از این اجرا استقبال کردند و در اینجا سانس اول اجرا به پایان رسید.

در زمان شروع سانس دوم به حضار سالن اعلام شد که کنسرت ویلن بتهوون دارای سه بخش است و در میان قطعات آن گروه را تشویق نکنند.

سپس اجرای «کنسرتو برای ویلن وارکستر در ر ماژور» آغاز شد که با گذشت کمی از آن گراف مورژا نیز به تک‌نوازی ویولن پرداخت و با نوازندگی این سولیست جمعیت بیشتر به شور آمد.

با وجود اطلاع قبلی که برای دست نزدن میان قطعات داده شد اما جمعیت همچنان میان اجرا تشویق می کردند.

در پایان آرش امینی و‌ گراف مورژا به جمعیت ادای احترام کردند سپس گروه و‌ مردم برای ادای احترام به یکدیگر برخاستند و تا دقایقی تشویق مردم ادامه داشت و سپس با اعلام قطعه‌ای توسط گراف مورژا، تکنوازی این ویولونیست روسی آغاز شد و اجرای این ارکستر بدین ترتیب به پایان رسید.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه در حال برگزاری است.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است