متن و حاشیه اختتامیه جشنواره ملی فیلم فجر ۳۸/ اسامی همه برندگان/ مهدویان بهترین کارگردان شد/ بهترین فیلم «خورشید» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۲
صبا گزارش می دهد؛

متن و حاشیه اختتامیه جشنواره ملی فیلم فجر ۳۸/ اسامی همه برندگان/ مهدویان بهترین کارگردان شد/ بهترین فیلم «خورشید»

در اختتامیه سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر برندگان سیمرغ این دوره از جشنواره معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، عصر سه شنبه ۲۲ بهمن ماه اختتامیه سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر در برج میلاد تهران برگزار شد. عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی و پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این مراسم حضور داشتند.

برنامه ساعت ۶:۴۸ بعد از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن آغاز شد. اجرای این مراسم به عهده محمدرضا شهیدی فرد بود. در ابتدای مراسم ویدیویی به مناسبت دهه فجر و ٢٢بهمن و همچنین تیزر جشنواره پخش شد.

شهیدی فرد در ابتدای این مراسم بیان کرد: انگار ما زود شروع کرده ایم چون همچنان افراد در حال ورود و نشستن هستند. از دیدار تک تک شما بزرگواران و هنرمندان خوشحال هستم و خداراشکر سینما دوباره توانست ما را در بیست و دوم بهمن ماه کنار هم جمع کند.

وی ادامه داد: امروز چهلمین روز شهادت سردارق اسم سلیمانی است؛ اتفاقی که جمع شورانگیزی را به وجود آورد. متاسفانه در ادامه هواپیمای اوکراینی سقوط کرد و شرایط ملتهبی را به وجود آورد و مردم منتقد شدند.

شهیدی فرد تاکید کرد: بعضی فکر کردند شاید با قدری فاصله صدای بهتری از مردم می شنوند اما بقیه تصمیم گرفتند که در روزهای طلایی سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور یابند. ابراهیم حاتمی کیا با فیلم خود نمایانگر خروج مردم سرزمین شد و در روز صفرِ ملکان توانایی و قدرت مردم را دیدیم. آقای مجید مجیدی به ما یادآوری کرد به سودای گنج های دروغین از گنج های مردم این سرزمین غفلت نورزیم.

در ادامه کلیپی با موضوع مروری بر ده روز گذشته جشنواره فجر به نمایش درآمد.

شهیدی فرد اعلام کرد: آقای داروغه زاده این سومین سالی است که جشنواره را اداره می کنند از ایشان دعوت می کنم تا برای بیان صحبت های خود به صحنه بیایند.

داروغه زاده دبیر جشنواره ملی فیلم فجر متن از پیش نوشته خود را قرائت کرد که در آن به شهادت سردار سلیمانی و حادثه هواپیمایی پرداخت و ادامه داد: این جشنواره از مهم ترین آیین هایی است که ما را کنار هم جمع می کند. در این جشنواره جریان های فکری متنوع در قاب ماندگار سینما به موضوعات مختلفی می پردازند. گفتگو و شنیدن و دیدن، آغازی است برای درک بهتر قسمتی به ظاهر متفاوت از افراد جامعه و شرایطی که در آن حضور دارند.

وی افزود: جشنواره مانند عیدانه ای است که تمام اعضای خانواده را کنار هم جمع می کند و این عیدانه باعث خیزش مردمی در کل کشور می شود. جامعه به آیین هایی نیاز دارد که کنار هم بودن را در آن تجربه کنیم و جشنواره فیلم فجر یکی از آنهاست.

در ادامه ویدیویی از برش های کوتاه فیلم های حاضر در جشنواره پخش شد.

سپس مجری برنامه گفت: جشنواره ٣٨ با ارسال کمک های هنرمندان به سیل زدگان سیستان و بلوچستان آغاز شد و امروز جایزه های منتخبان اهدا خواهد شد.

در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران کلیپی برای آشنایی با هیات داوران این بخش پخش شد.

در این بخش اعلام شد حبیب مجیدی داور این بخش در برف رشت گیر کرده و نتوانسته خود را به اختتامیه جشنواره برساند. انوشیروان خاقانی و محمد روح الامین به صحنه آمدند.

سیمرغ بلورین بهترین عکس به مریم تخت کشیان برای فیلم غلامرضا تختی اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین پوستر به محمد تقی پور برای فیلم ٢٣نفر اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس به امید میرزایی برای فیلم شاه کش اهدا شد.

در بخش بعدی این مراسم به معرفی هیات داوران فیلم های کوتاه، مستند و نگاه نو پرداخته شد.

مهدی جعفری، مصطفی رزاق کریمی، هادی مقدم دوست، روح الله حجازی و فرشته طایرپور روی صحنه آمدند. همچنین کلیپی برای معرفی نامزدهای این سه بخش به نمایش درآمد.

فرشته طائرپور پیش از اعلام برنده ها گفت: سلام می کنم به کسانی که نیامدند اما دلشان برای سینمای ایران می تپد. می خواستم به حال خودمان از وقایع پیش آمده اشاره کنم. ایستادن ما روی سن و فیلم ساختن و حضور، از سر بی اعتنایی به اتفاقات جامعه و درد مردم نیست بلکه اعتنا به فردای سینمای ایران است.

وی افزود: از جمله واکین فینیکس در مراسم اسکار نقل می کنم؛ که همه ما یک عشق مشترک داریم و آن سینما و فیلم است. فکر می کنم بهترین هدیه به من فرصتی است که از صدای خود برای بی صداها استفاده کنم.

وی ادامه داد: هر ۱۰ فیلم اول شایسته جایزه هستند. توقع داریم مسئولان به بخش نگاه نو توجه بهتر و بیشتری داشته باشند.

این داور تاکید کرد: ما فیلم ها را مورد بررسی قرار دادیم نه فیلمساز و حاشیه های آن را.

بخش فیلم کوتاه

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به سعید نجاتی برای فیلم دابُر اهدا شد.

سعید نجاتی در سخنانی گفت: این جایزه متعلق به همه بچه های فیلم کوتاه است. امیدوارم از این به بعد فیلم کوتاه هم نشست مطبوعاتی داشته باشد. ما نشست خبری پس از فیلم که نداشتیم پس جای اون اینجا حرفم را می زنم. از هیات داوران تشکر می کنم. فکر نمی کردم این موضوع در این جشنواره دیده شود. آخرین ردیفی که در سالن اینجا اختصاص داده اند به بچه های فیلم کوتاه است. خیلی ویژه از علی مردانه تشکر می کنم.

وی در ادامه به ذکر کسانی که خاستگاهشان فیلم کوتاه بوده است پرداخت تا نشان دهد که نباید این بخش نادیده گرفته شود.

نجاتی در پایان عنوان کرد: جایزه را به جایی که بیست سال از من حمایت کرده است، انجمن سینمای جوانان اهدا می کنم و از صادق موسوی می خواهم بیاید و جایزه را به او بدهم.

بخش مستند سینمایی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند به سام کلانتری و محمد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب برای جایی برای فرشته ها نیست اهدا شد.

سام کلانتری گفت: دوره ٢٧ که مجید برزگر کارگردان اختتامیه بود، شغل من این بود که به کاندیدها زنگ بزنم و اعلام کنم. از همان روز به سیمرغ گرفتن امید داشتم و امروز اینجا هستم و سیمرغ در دستان من است.

وی افزود: ما هنرمندان وظیفه مان امید دادن و تزریق آن به جامعه است.

شکیبانیا نیز بیان کرد: پرسش های زیادی بی پاسخ هستند و دست از سر ما برنمی دارند. کسانی که نیامده اند به خاطر همدردی با سوگواران است و امیدوارم به پاسخ این پرسش ها برسیم.

بخش نگاه نو

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به سعید ملکان برای فیلم روز صفر اهدا شد.

در این بخش اعلام شد سعید ملکان در راه است و به محض حضور در سالن جایزه خود را دریافت خواهد کرد. البته عوامل این فیلم هم تا دقایقی قبل از شروع مراسم در سالن حضور نداشتند.

در ادامه ویدیویی با حال و هوای روزهای جشنواره در سالن های مختلف به نمایش درآمد.

شهیدی فرد مجری برنامه گفت: شهرداری تهران در این جشنواره حامی مالی و معنوی جشنواره بود که در دنیا هم کاملا امر مسبوق به سابقه است.

سپس پیروز حناچی شهردار تهران برای ایراد سخنان خود به صحنه آمد.

شهیدی فرد گفت: شهرداری تهران در این جشنواره حامی مالی و معنوی جشنواره بود که این امر در دنیا هم کاملا امر مسبوق به سابقه است.

سپس پیروز حناچی برای ایراد سخنان خود به صحنه آمد.

شهردار تهران بیان کرد: چهل و یکمین سالگرد انقلاب را تبریک عرض می کنم زیرا چهل علامت عبور از مرحله بلوغ است. یاد می کنم از کسی که ملت ایران را با رفتنش غمگین کرد؛ سردار دلها قاسم سلیمانی و همچنین مسافران هواپیمای اوکراین که برای روحشان آرزوی مغفرت دارم.

وی ادامه داد: ما دارای کشوری تاریخی هستم و عقبه آن را در هنرمان می شود جستجو کرد. در خمسه نظامی در خردنامه به جایی که اسکندر از چین عبور کرده و وارد سرزمینی می شود اشاره شده که آرمان شهری به نام ایران است.

حناچی در بخش دیگر صحبت های خود گفت: جشنواره فجر یکی از نهادهای زمینه ساز گفتگو است و ما وظیفه خود می دانیم که از این فضا حمایت کنیم. با توافقی که با دبیرخانه جشنواره داشتیم قرار شد مسایلی را که مهم است در جشنواره بازتاب دهیم و با پخش مجموعه ای از کلیپ ها نظر هموطنان را به بخشی از مسایل و مشکلات جلب کنیم تا با افزایش آگاهی به نیت خود برسیم. هنر بهترین وسیله برای تاثیرگذاری است.

در ادامه بزرگداشت فریدون جیرانی آغاز و ویدیویی از او پخش شد. همزمان با پخش ویدیوی ساخته شده درباره فریدون جیرانی، تصویر او که با بغض و چشمان اشک آلود در سالن حاضر بود در مانیتور سالن به نمایش درآمد. نکته جالب این دوره جشنواره این بود که جیرانی هم تجلیل شد هم داور بخش سودای سیمرغ بود!

از غلامرضا موسوی و مهدی صباغ زاده دعوت شد تا برای تجلیل از جیرانی به صحنه بیایند.

غلامرضا موسوی درباره جیرانی گفت: صحبت کردن درباره جیرانی آسان و سخت است. او در رشته های مختلف کار کرده و با استادی کار کرده است. ما او را با واژه استاد خطاب می کنیم. او صرفا یک فیلمنامه نویس، کارگردان و منتقد خوب نیست بلکه انسان خوبی است و به راحتی توانستیم از علم او بیاموزیم.

این تهیه کننده عنوان کرد: او همه نوع فیلم را در مشهد می دید. او معلم بسیار خوبی است.

وی ادامه داد: من ۱۰ سال سردبیر هفته نامه سینما بودم و او اظهار لطف کرد و معاون سردبیر ایستاد و ما درکنار ایشان آموختیم. تجلیل از فریدون جیرانی، تجلیل از سینمای میانه است. از دبیر جشنواره و معاونت سینمایی برای بزرگداشت فیلسوف سینما تشکر می کنم. به احترام او کلاهم را از سر برمی دارم.

صباغ زاده نیز گفت: آرزوی سلامتی می کنم برای جناب جیرانی. من سینمایم را مدیون آقای جیرانی هستم. با یک فیلم کوتاه با ایشان آشنا شدم. سال ها در کنارشان کار کرده ام و آموخته ام.

سپس فریدون جیرانی با تشویق حاضران روی صحنه آمد. دبیر جشنواره فجر نیز برای برگزاری این مراسم روی صحنه آمد.

فریدون جیرانی در سخنان کوتاهی گفت: برای اینکه خسته تان نکنم فقط تشکر می کنم از این مراسم و بزرگداشت.

در بخش دیگر این برنامه ویدیویی با عنوان ادای دین به شهید قاسم سلیمانی به نمایش درآمد.

شهیدی فرد اعلام کرد که خانواده شهدای مدافع حرم، ترور، هواپیمای اوکراینی و… در سالن حضور دارند. با ذکر اسم این مهمانان حاضران به تشویق آنها پرداختند.

مجری برنامه اعلام کرد که فرزند شهید سلیمانی هم قرار بود در برنامه حضور داشته باشد که این اتفاق تا این لحظه نیفتاده است.

سپس از سید عباس صالحی وزیر ارشاد و حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی و داروغه زاده دبیر جشنواره و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و همایون اسعدیان رییس هیات مدیره خانه سینما دعوت شد تا برای اهدای جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی به صحنه بیایند.

سیمرغ ویژه شهید قاسم سلیمانی به فیلم آبادان یازده ۶٠ به تهیه کنندگی حسن کلامی و کارگردانی مهرداد خوشبخت اهدا شد.

حسن کلامی بعد از دریافت این سیمرغ گفت: از همه عوامل فیلم تشکر می کنم. فیلم مقاومت را به سردار مقاومت تقدیم می کنیم؛ کسی که از راه دل وارد می شد نه از در. به یادش هستیم و خواهیم ماند.

در ادامه صالحی وزیر ارشاد گفت: سینما می تواند دریچه گفتگو را باز کند و ما بیش از هر چیزی به این گفتگو نیاز داریم. در این ۱۰ روز با هم بودیم و به زبان سینما گفتگو کردیم.

وی افزود: دوربین سینما ظرفیت ویژه ای برای عمیق دیدن دارد و ما به این نگاه ها و چشم اندازهای تازه نیازمند هستیم.

وزیر ارشاد تاکید کرد: جشنواره فرصتی برای تبادل نظر و نقد بوده و هست و جشن مردم و سینماگرها است. امروز روز پایان ۱۰ روزه جشنواره است اما چراغ سینما خاموش نشدنی است.

جوایز بخش سودای سیمرغ

نرگس آبیار برای اعلام بهترین جلوه های بصری روی صحنه آمد.

سیمرغ بلورین این بخش به محمد برادران برای فیلم خروج اهدا شد.

برادران گفت: از هیات داوران و آقای حاتمی کیا که جایشان در جمع ما خیلی خالی است تشکر می کنم و ای کاش استاد قریبیان نیز حضور داشتند.

وی همچنین از کشته شدگان هواپیمای اوکراینی یاد کرد و گفت سوالات زیادی داریم که بی جواب مانده اند.

سعید راد برای اعلام سیمرغ جلوه های ویژه میدانی به صحنه آمد.

سیمرغ بلورین این بخش به محسن روزبهانی برای فیلم روز صفر اهدا شد.

وی در مراسم حضور نیافته است.

رضا پورحسین نیز برای اعلام سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی روی صحنه آمد.

سیمرغ بلورین این بخش به مهرداد میرکیانی برای فیلم خروج اهدا شد. میرکیانی برای دریافت جایزه اش روی سن حضور یافت.

عباس بلوندی برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس روی صحنه آمد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به امیر ملک‌پور برای روز صفر رسید.

این جایزه نیز در حالی اهدا شد که ملک پور هم در مراسم حضور ندارد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای فیلم خورشید رسید.

مازیار میری برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین موسیقی روی صحنه آمد.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به بامداد افشار برای فیلم پوست اهدا شد.

افشار گفت: این جایزه برای من جنبه تشویقی داشته چون وقتی اسم استاد علیزاده هست، اینجا جای ایشان است نه من.

وی افزود: مدیون عرفان خواننده و عاشیق هستم که در این فیلم کنارمان بود.

محمدمهدی عسگرپور برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین تدوین روی صحنه آمد.

سیمرغ بلورین این بخش به اسماعیل علیزاده برای فیلم شنای پروانه اهدا شد.

تورج اصلانی برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری روی صحنه آمد.

سیمرغ بلورین این بخش به مرتضی نجفی برای فیلم تومان اهدا شد.

فریدون جیرانی برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن روی صحنه آمد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن به طناز طباطبایی برای فیلم شنای پروانه اهدا شد.

طباطبایی گفت: خدارا شاکرم. آقای رسول صدرعاملی سال هشتاد و سه با فیلم شما به سینما ورود کردم و امسال اولین سیمرغم را با تهیه کنندگی شما می گیریم. جای جواد عزتی اینجا خالی است. جواد دل بزرگی دارد. این سیمرغ ماحصل تلاش یک گروه درجه یک و محمد کارت است. از فیلم دیگرم نیز حرف می زنم و از آقای مجیدی هم سپاسگزارم.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد به امیر آقایی برای فیلم شنای پروانه اهدا شد.

آقایی بعد از دریافت سیمرغ خود بیان کرد: از تیم درجه یک شنای پروانه تشکر می کنم. مقام معنوی جایزه ام را به خانواده ام تقدیم می کنم و در انتها دلگیری ام را با شما درمیان می گذارم. خانمی از رسانه ملی گفت اگر کسی مثل ما فکر نمی کند از ایران جمع کند، برود. رفتن را به کسی می گویند که بیاید اما ما بودیم و ریشه در خاک سرزمینمان داشته ایم و داریم.

لوح تقدیر هیات داوران به بازیگران فیلم خورشید، ابوالفضل و شمیلا شیرزاد، روح الله زمانی و سید مهدی موسوی اهدا شد.

شمیلا شیرزاد گفت: از آقای مجیدی و عسگری تشکر ویژه میک نم. من کودک افغانستانی هستم که در کشورم جنگ است و در مترو برای گذران زندگی ام کار می کنم. امیدوارم روزی برسد که در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد.

روح الله زمانی نیز بیان کرد: دلیل اینکه اینجا هستم آن بالا سری است که شاکر او هستم. از آقای مجیدی تشکر می کنم دمش گرم. این لوح را به مادرم تقدیم می کنم.

ابوالفضل شیرزاد نیز گفت: خیلی از آقای مجیدی و عسگری ممنونم.

گریه امان ادامه حرف زدن را به ابوالفضل نداد.

سید مهدی موسوی نیز گفت: این لوح را به مادربزرگم که در غیاب پدر و مادرم از من محافظت کرد، تقدیم می کنم.

زمانی بار دیگر گفت: به بچه های همسن خودم می گویم من از زندگی ناامید شده بودم اما ایاد گرفتم که دیگر هیچ وقت نا امید نشوم و شما هم ناامید نشوید.

حاضران ایستاده آنها را تشویق کردند.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن به نازنین احمدی برای فیلم ابر بارانش گرفته اهدا شد.

احمدی گفت: از همه سپاسگزارم. تشکر ویژه دارم از آقای برزگر عزیز و تمام تیم فیلم. افتخارم این است که این جایزه را در فیلم مجید برزگر گرفتم.

در ادامه مراسم سعید راد عضو هیات داوران گفت: سینما هستی است و حرکت روبه جلو دارد. ما هیچ کداممان آدم های شکست خورده نیستیم. درباره کسانی که در سالن نیستند متاسفم. چرا آقای کیمیایی و حاتمی کیا و درویش نیستند؟

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد به پیمان معادی برای فیلم درخت گردو اهدا شد.

معادی در ایران حضور ندارد و مهدویان برای دریافت جایزه رفت. معادی که گفته بود جشنواره را تحریم کرده است در پیامی ویدیویی گفت: برای حضور در یک پروژه خارج از کشور هستم. از این جایزه ممنونم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنروتجربه به بهرام و بهمن ارک برای فیلم پوست اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید اهدا شد.

مجید مجیدی و نیما جاویدی هر دو به صحنه آمدند.

مجیدی گفت: از تمام گروه تشکر می کنم و به ویژه از آقای حناچی متشکرم که از ما حمایت کردند و سر صحنه نیز آمدند. گنج های سرزمین ما همین کودکان هستند و امیدوارم فکر اساسی برای این کودکان بکنیم. این جایزه را به هومن بهمنش فیلمبردار تقدیم می کنم.
هومن من را یاد فیلمبردار بزرگ دنیا استرارو انداخت.

سپس بهمنش برای دریافت سیمرغ از دستان مجیدی روی صحنه آمد.

جاویدی نیز گفت: امیدوارم با نوشتن این فیلمنامه دین خود را به کودکان نازنین کار کشور ادا کرده باشم.

جایزه ویژه هیات داوران به سعید ملکان تهیه کننده و کارگردان روز صفر اهدا شد.

حسین انتظامی، عباس صالحی و ابراهیم داروغه زاده نیز برای اهدای جایزه های بهترین فیلم و کارگردانی به صحنه آمدند.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمدحسین مهدویان برای فیلم درخت گردو اهدا شد.

مهدویان پس از دریافت جایزه خود گفت: از گروه خیلی خوب درخت گردو سپاسگزارم. این جایزه را به نمایندگی از گروه بردم. باعث افتخار بود که اسمم کنار آقای مجیدی قرار گرفته است. از تهیه کننده فیلم نیز تشکر می کنم. این فیلم راجع به رنج پدران سرزمین است، این فیلم را به پدران داغ دیده سال ٩٨ تقدیم می کنم داغ دیده سال ٩٨ تقدیم می کنم از جمله به پدران کشته های مظلوم تشییع سردار سلیمانی، سیل، هواپیما و اتفاقات آبان ماه.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به تهیه کنندگان فیلم خورشید امیر بنان و مجید مجیدی اهدا شد.

مجیدی گفت: باز هم از هیات داوران تشکر می کنم. گرفتن جایزه احساس مسئولیت را بالا می برد. امیدوارم برای مردم عزیز همچنان فیلم بسازیم.

امیر بنان نیز گفت: اولین کار تهیه کنندگی را کنار آقای مجیدی انجام دادم. شرایط سختی در تولید فیلم داشتیم. این جایزه را به همه بچه های گروه تقدیم می کنم.

وی ادامه داد: من سوالی دارم، آیا هنوز ترافیک است که آقای ملکان نرسیدند؟

سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی به سعید ملکان برای فیلم روز صفر اهدا شد.

سپس منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برای اعلام فیلم منتخب آرای مردمی روی صحنه آمد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به شنای پروانه به تهیه کنندگی رسول صدرعاملی و کارگردانی محمدکارت اهدا شد.

محمد کارت گفت: با احترام به نظر داوران، مثل آدم های فیلم آقای مجیدی می خواهم دغدغه مند پیش بروم.
هیچ وقت حرف دل مردمم را فقط با بسته اینترنتی خرج نکنم و خودم را حذف نکنم.
از جواد عزتی تشکر می کنم. یک خاطره هم اینجا بیان می کنم؛ در بیابان های ورامین کار می کردیم به جواد گفتم دیگر اینجا کسی تو را نمی شناسد و می توانیم راحت قدم بزنیم ولی یک کشاورز آمد و به جواد گفت ببخشید من ختم بابات نیومدم.

وی افزود: او جایزه اش را از دل مردم می گیرد. دم تک تک بچه های پایین شهر و بالاشهر که به سالن ها رفتند گرم. از آبان عسکری تشکر ویژه دارم.

صدرعاملی نیز گفت: امسال متفاوت ترین جشنواره بود رنج و شادی با هم داشت. رنج بابت مصیبت های اخیر و شادمانی بابت ورود جوانان. ما سینما را پاس می داریم و پای آن می ایستیم.

فیلم های شنای پروانه و روز صفر هر کدام با ۵ سیمرغ رکورددار سیمرغ های امسال بودند.

آمار سیمرغ های سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر

شنای پروانه:
صدابرداری و صداگذاری
تدوین
نقش مکمل زن
نقش مکمل مرد
بهترین فیلم برگزیده تماشاگران

روزصفر:
نگاه نو
جلوه های ویژه میدانی
طراحی لباس
جایزه ویژه هیئت داوران
نگاه ملی

خورشید:
طراحی صحنه
فیلم نامه
بهترین فیلم

درخت گردو:
بازیگر نقش اصلی مرد
کارگردانی

خروج:
جلوه های بصری
چهره پردازی

پوست:
موسیقی متن
هنروتجربه

ابربارانش گرفته:
بازیگر نقش اصلی زن

تومان:
فیلمبرداری

آبادان یازده ۶۰:
جایزه ویژه سردار سلیمانی

محمد زکی زاده

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است