با سر به سمت «خروج» دویدم/ افتخار قرار گرفتن با فرامرز قریبیان در یک قاب | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۴
کامبیز دیرباز در گفتگو با صبا:

با سر به سمت «خروج» دویدم/ افتخار قرار گرفتن با فرامرز قریبیان در یک قاب

بازیگر «خروج» ایفای نقش در فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا و کنار فرامرز قریبیان را فرصتی ارزشمند دانست.

کامبیز دیرباز در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره همکاری با ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم «خروج» که در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشت، گفت: صرف نظر از تجربه همکاری در فیلم «به نام پدر» که با ایشان داشتم و خاطرات خوب زیادی که با این فیلم در کارنامه ام ثبت شده است، همیشه هوادار سینمای حاتمی‌کیا هستم و آثار او را دنبال می‌کنم.

وی ادامه داد: طبیعی بود که فرصت «خروج» را مغتنم بشمرم و با کمال میل با او کار کنم. این پیشنهاد در کنارش یک بخش جذاب دیگر هم داشت که دیدن فرامرز قریبیان از نزدیک بود تا شانس خودم را امتحان کنم و ببینم آقای قریبیانِ بزرگ به من اجازه می‌دهند برای ثبت در تاریخ سینما در یک قاب مشترک در کنارشان قرار بگیرم یا خیر، که خدا را شکر به قدری ایشان بزرگوارند که نه تنها این اجازه را به من دادند که در چند سکانس مشترک کنارشان باشم، بلکه با بزرگواری انرژی مثبت زیادی هم به من دادند، به من محبت کردند، به من یاد دادند و در واقع اجازه دادند که از ایشان یاد بگیرم.

نقش بزرگ و کوچک نداریم

دیرباز تاکید کرد: فیلم «خروج» برایم فرصتی بود که با سر به سمتش دویدم  و اصلا به این فکر نکردم که نقش کوتاه و کوچکی است. به هر حال همه هم صنف‌ها و رفقا و استادان من آن جمله معروف را می‌دانند که نقش بزرگ و کوچک نداریم، بازیگر بزرگ و کوچک داریم. خوشحالم از اینکه در این فیلم سهم کوچکی داشتم.

وی درباره گزیده‌کاری‌اش در سال‌های اخیر گفت: خیلی سعی کردم که این اتفاق بیفتد اما به هر حال یک جاهایی از کنترل خارج می‌شود و چون ناگزیر به زندگی کردن هستیم و من هم مثل خیلی از دیگر همکارانم تنها شغل و منبع درآمدم همین سینما و بازیگری است و مجبورم کار کنم، شاید انتخاب‌های اشتباه هم در کارنامه ام داشته‌ باشم.

بازیگر «اخراجی‌ها» بیان کرد: در این کارنامه لاغر و نحیف ۱۶-۱۷ ساله‌ای که در سینما دارم چند فیلم هست که طبیعتا کمتر دوست داشتم و تصورم از فیلم چیز دیگری بوده، اما آن‌طور که می‌خواستم درنیامده است آنهم به دلیل اینکه تنها بخشی از یک فیلم بسته به من یا عوامل دیگر است و پرونده یک فیلم تا پس تولید و کات تدوین و آخرین نت موسیقی که برایش نواخته می‌شود، هنوز باز است و سرنوشتش می‌تواند تغییر کند. به همین دلیل من هم از این قاعده مستثنی نیستم، همانطور که تمام بازیگران دنیا در کارنامه‌شان کارهای ضعیف و متوسط دارند.

دیگر وارد جاده خاکی نمی شوم

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر سعی می‌کنم کاراکترهایی را بازی کنم که بتوانم از آنها دفاع کنم و مجبور نباشم بابت بازی کردن آنها عذرخواهی کنم، کما اینکه در همین ۵ سال هم یکی دو جا چنین اتفاقی افتاده اما برای سال ۹۹ به خودم قول داده ام که سعی کنم دیگر وارد این جاده خاکی‌ها نشوم و امیدوارم خدا هم کمکم کند.

دیرباز افزود: اینجا لازم می‌دانم به این نکته هم اشاره کنم که اگر می‌بینید بازیگری گزیده‌کار نیست، این بدان معنا نیست که گزیده‌کاری را دوست ندارد و هر کاری را پیشنهاد کنند مایل است که بازی کند، بلکه واقعا شرایط به گونه‌ای است که گاهی آدم مجبور است و در برخی موارد هم از کنترل شخص خارج می‌شود.

بازیگر «خروج» درباره دیگر آثار حاضر در جشنواره امسال گفت: متاسفانه در جشنواره امسال فقط توانستم فیلم «خروج» را در سینمای رسانه ببینم که حواشی بر فضای عادی فیلم دیدن قدری سوار بود و روی من هم تاثیر گذاشت به همین دلیل خیلی دلم می‌خواهد که یک بار دیگر فیلم را در کنار مردم با فراغ بال و در آرامش بیشتر ببینم تا نظر مردم را هم بدانم و بتوانم بهتر درباره آن صحبت کنم.

وی درباره نظر داوران درباره بازی بازیگران در فیلم های امسال توضیح داد: با توجه به شناختی که از سعید راد دارم می‌دانم که بازیگر به شدت سختگیر و سخت‌پسندی است بنابراین اگر انتخاب خودشان باشد و نیروهای ماورایی در آن دخیل نباشد، مطمئنم که بهترین انتخاب‌ها را در زمینه بازیگری خواهند داشت و مابقی اعضای هیات داوران هم یکی از دیگری کار درست‌تر هستند و با تیزبینی و دقت فراوان و موشکافانه‌تر از همیشه آثار را بررسی می‌کنند.

این بازیگر در پایان بیان کرد: امیدوارم جشنواره برخلاف ابتدا و اواسط پرحاشیه‌ای که داشته، پایان کم حاشیه‌تری داشته باشد و یک اختتامیه وزین و آرام و در حد شان نام سینمای ایران داشته باشد. برای همه همکارانم آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم این جو متشنجی که بین برخی از همکارانم به وجود آمده به زودی و با کمک مردم از بین برود و با میانجی‌گری ریش‌سفیدها سینمای ایران دوباره به روزهای آرام و جذاب گذشته بازگردد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است