سینما بدون فیلم کوتاه ناقص است/ تاثیر نامزدی در فجر بر مسیر فیلمساز | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۹
سعید نجاتی در گفتگو با صبا:

سینما بدون فیلم کوتاه ناقص است/ تاثیر نامزدی در فجر بر مسیر فیلمساز

سعید نجاتی درباره فیلم کوتاه خود «دابر» که در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر کاندید شده است، توضیح داد.

سعید نجاتی کارگردان «دابر» که در سی و هشتمین دوره از جشنواره ملی فیلم فجر در بخش فیلم‌های «کوتاه داستانی» نامزد بهترین فیلم شده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره کمتر مطرح شدن فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌ها توضیح داد: ۲۱ سال است که در حوزه فیلم کوتاه فعالیت می‌کنم اما در چند سال اخیر است که می بینم توجه به فیلم‌های کوتاه بیشتر شده است.

وی افزود: مدیران ما همیشه درباره ارزشمندی فیلم کوتاه و اینکه سینماگران آینده را پرورش می‌دهد، صحبت می‌کنند اما در عمل ویژگی‌هایی که ما به دنبال آن هستیم اتفاق نیفتاده است البته می‌شود به افراد حق داد چراکه فیلم کوتاه بازگشت سرمایه‌ای در آن وجود ندارد و سینمای تجاری نیست.

این مدرس انجمن سینمای جوانان ایران درباره حضور فیلم های کوتاه در جشنواره ملی فیلم فجر توضیح داد: بدترین اتفاقی که برای فیلم کوتاه در این سال‌ها به وجود آمد حذف آن از بخش رقابتی جشنواره ملی فیلم فجر بود چراکه همه رسانه‌ها معطوف به این جشنواره هستند و توجه‌ای که در جشنواره ملی فیلم فجر به فیلم من شد در جشنواره فیلم کوتاه تهران نبود.

وی افزود: اگر این جشنواره سبد کامل سینمای ایران است پس نباید فیلم کوتاه و مستند از آن جدا دیده شوند و این حضور باید به شکل درستی انجام شود و حتی برای این فیلم‌ها نیز نشست بگذارند و شیوه اکران مانند قبل باشد و تنها آن را در سانس‌های اول و آخر قرار ندهند بلکه انتخاب سانس با قرعه‌کشی انجام شود.

به گفته وی، فیلم بلند تنها بدنه اصلی سینمای ایران نیست و بدون سینمای کوتاه و مستند، سینمای ایران ناقص است.

این کارگردان درباره تاثیر کاندید شدن فیلم «دابر» در جشنواره ملی فیلم فجر بر کارنامه کاری خود بیان کرد: خیلی همه چیز را برای خود بزرگ نمی‌کنم و هدف‌گذاری‌هایم بیشتر از فجر و این جشنواره‌ها است. من آکادمیک سینما خوانده‌ام و دوست دارم فیلمی بسازم که در کتاب‌های سینما ماندگار باشد.

وی ادامه داد: خیلی از مواقع به این فکر می‌کنم که چرا فیلم بلند خود را نساخته‌ام اما زمانی که می‌بینم بسیاری از افراد بعد فیلم کوتاه خود فیلم بلند ساخته‌اند اما نه نام فیلم آن‌ها و نه نامی از خود آن‌ها مانده است به خود می‌گویم حتما وقت ساخت فیلم بلند من نرسیده است و شاید باید تلاش بیشتری بکنم و امیدوارم این کاندید شدن تاثیری بر کارنامه کاری من داشته باشد که البته بی تاثیر هم نیست چراکه از طریق رسانه کار مطرح می‌شود.

نجاتی درباره ویژگی‌های فیلم کوتاه خود که باعث نامزد شدن در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر شده است، عنوان کرد: این لطف هیات داوران و انتخاب بود که فیلم من را انتخاب کرده‌اند. برای من جدا از مسایل تکنیکی، مهمترین نکته‌ای که وجود داشت و از بعد مردانه من بیرون آمده بود این بود که فیلمی بسازم تا مساله‌ای را که به تابو تبدیل شده است کنار بگذاریم و البته این کار شاید با چند فیلم ساختن درست نشود اما بی‌تاثیر نیز نیست و اگر این نگاه به فیلم وجود داشته باشد که تابوهایی این چنینی را کنار بگذاریم من خود را برنده می‌دانم و از هیات داوران که من را تا همین مرحله آورده‌اند، ممنون هستم.

کارگردان فیلم کوتاه «دابر» در پایان درباره ساخت فیلم‌های دیگر گفت: امیدوارم که فیلم‌ بلند خود را نیز بسازم. فیلمسازی بلند کار ساده‌ای نیست و کاری گروهی است و سرمایه و فیلمنامه‌ای خوب می‌خواهد اما اگر قرار باشد روزی فیلم بسازم ولی نامی از من نماند و کاری از من به خوبی دیده نشود، ترجیح می‌دهم تنها فیلم کوتاه خود را بسازم. همچنین سه سال است که روی فیلمنامه‌ای با آرش رواده کار می‌کنم.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است