«خورشید» طلوع دوباره مجیدی است/ درخواست بخشش برای قاتل غزاله شکور | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۱

«خورشید» طلوع دوباره مجیدی است/ درخواست بخشش برای قاتل غزاله شکور

نشست خبری فیلم سینمایی «خورشید» بعد از نمایش فیلم در پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، در آخرین روز از سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر، فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و نویسندگی نیما جاویدی به نمایش در آمد و بعد از آن نشست مطبوعاتی این فیلم برگزار شد.

رضا صائمی منتقد این جلسه در سخنانی عنوان کرد: «خورشید» طلوع دوباره مجیدی در سینمای ایران بود. فیلم «خورشید» یک قصه سر راست داشت با روایت ساده که به نظر من نگاه هوشمندانه ایشان است. با توجه به کارهای گذشته ایشان می شود گفت مجیدی کاشف و خالق بازیگر کودک نیز هست. فیلم ریتم بسیار خوبی با قصه ملتهب دارد اما مساله من با یک سوم پایانی داستان است که به نظرم باعث شد ریتم کار کند شود که امیدوارم در تدوین کمی روی داستانک ها کار شود تا مخاطب خسته نشود. در این فیلم با پایان غافلگیر کننده ای مواجه هستیم. همچنین استفاده هوشمندانه و هویت‌مند نور نیز یکی دیگر از ویژگی های این کار است.

امیر بنان تهیه کننده «خورشید» درباره با تاخیر رسیدن این فیلم به جشنواره ملی فیلم فجر توضیح داد: ما خودمان در این موضوع ضرر کردیم. اگر در سنوات مختلف نگاه کنید فیلم های زیادی بودند که دیر رسیدند و داوری شدند. اولین نمایش فیلم روز ۱۴ بهمن بود. ما بخش عمده ای از فیلم را تقدیم هیات انتخاب کردیم و به دلیل کار های پست پروداکشن زیادی که داشت، فیلم دیر تکمیل شد و بعدا به صورت کامل تحویل دادیم. هیچ استثنایی برای ما نبود.

هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری درباره این کار گفت: ما قانون جشنواره فیلم فجر را دور نزدیم. جشنواره شامل دو بخش داوری جشنواره و‌ اکران مردمی است که ما از اکران مردمی جا ماندیم و در آرای مردمی کنار گذاشته شدیم. هم جشنواره و هم ما نخواستیم که در بخش مردمی قرار بگیریم. این نکته را هم باید بگویم که  تصحیح رنگ این فیلم در دو روز و نیم انجام شد. به این دلیل که پروانه ساخت فیلم‌ها در تابستان صادر می‌شود و پیک کار در نیمه دوم سال زیاد است این اتفاق که فیلم‌ها دیر حاضر می‌شوند و دیر به جشنواره می‌رسند برای بسیاری از فیلم‌ها و به کرات اتفاق می‌افتد که برای سینمای ایران مشکل ساز  است.

مجید مجیدی کارگردان در ابتدای سخنان خود عنوان کرد: به سهم خودم در ابتدا ادای دین می کنم به شهدای انقلاب و جنگ که فضای امنیتی را برای ما به وجود آوردند که امروز اینجا باشیم. در ماه گذشته کشور ما شاهد حوادث تلخی بود مانند ترور حاج قاسم سلیمانی و فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی که دل همه ملت را به درد آورد. امیدوارم سال آینده اتفاقات خوبی برای ملت ما رقم بخورد. من به عنوان یک فیلمساز که همیشه آثارم گویای دغدعه مردم است باید بگویم لیاقت مردم ما بیشتر از اینها است.

وی افزود: صادقانه بگویم که فیلم ما شرایط سخت فیزیکی و روحی به لحاظ فیلمبرداری داشت. من به جد معتقد بودم که این فیلم به جشنواره نمی رسد اما از آنجا که این فیلم ممکن است در جشنواره های دیگر به نمایش دربیاید من تاکید داشتم علارغم همه مشکلات اول در جشنواره و کشور خودم فیلم نمایش داده شود. اگر به تاریخچه جشنواره توجه کنید در طول این ۳۸ دوره که خود من ۵ دوره آن داور بودم، اتفاق افتاده بود که و فیلم خارج از زمان تعیین شده به جشنواره برسد. مهم این بود که تنور جشنواره ملی را داغ نگه داریم. مهم حضور این فیلم در جشنواره بود.

مجیدی درباره دیالوگ های شعاری در چند سکانس از این فیلم اظهار کرد: این نظر است. تلاش کردیم شخصیتی خاکستری را خلق کنیم که تک بعدی نباشد.

علی نصیریان بازیگر فیلم «خورشید» درباره حضور خود در این فیلم گفت: «خورشید» برای من هم جالب و جذاب بود اما به نظرم آمد باید فیلم فشرده تر شود و نگاه دیگری به لحاظ ادیت لازم است.

طناز طباطبایی بازیگر این فیلم نیز درباره حضور خود در جشنواره توضیح داد: امسال من دو پیشنهاد جذاب داشتم. برای هر بازیگری همکاری با مجیدی هیجان انگیز است. من بی نهایت ازایشان آموختم، کیف کردم و لذت بردم. این فیلم متن فوق العاده ای داشت و همان نقش کوتاه من جالش برانگیز بود. حضور من در این فیلم حتی به صورت ویترین می‌توانست به نشان داده شدن بازی بچه‌های این فیلم کمک کند که با جان و دل آن را پذیرفتم. فرصت همکاری با مجیدی قطعا همیشه اتفاق نمی افتد.

جواد عزتی دیگر بازیگر این فیلم نیز درباره حضور تکراری خود در فیلم های امسال جشنواره فیلم فجر گفت: سینما سلیقه ای است و من اینگونه بیشتر جواب گرفته ام.

کارگردان «خورشید» درباره تلخ بودن این فیلم سینمایی بیان کرد: من فکر نمی کنم فیلم تلخ باشد. ممکن است شرایط درام فیلم به ظاهر تلخ بیاید اما مغز فیلم می گوید تمام این بچه ها گنج های پنهانی دارند و مهم این است که افراد گنج دورنی خود را پیدا کنند. لازم است بدانید تمام بچه هایی که در فیلم بودند واقعا نان آوران باغیرت خانواده هستند. این بچه ها علاوه بر درس خواندن کار هم می کنند. اینها الگوهای خوبی برای جامعه هستند.

وی ادامه داد: احساس خود من این است که هر فیلمی یک شاخه ای است که به این درخت اضافه می شود. «خورشید» در ادامه کارهای فبلی من و در یک راستا است.

مجیدی درباره همکاری با علی نصیریان و دیگر عوامل گروه مطرح کرد: خوشحالم با یک تیم جوان کار کردم و معتقدم که باید به آن ها اعتماد کرد. سینمای ما استعدادهای درخشان در زمینه های مختلف زیاد دارد که باید توجه ویژه تری به آن ها بشود و نشان می دهد آینده سینما درخشان است. یک شانس یزرگ من حضور علی نصیریان در این فیلم علیرغم همه مسایل ایشان بود. بودن ایشان در فیلم ما شبیه معجزه شد البته از اول این نقش را برای استاد نصیریان گذاشته بودیم. ایشان با یک انرژی مضاعف، با صلابت و با انگیزه سر صحنه حاضر می شدند. نصیریان به گونه ای کار می کرد که انگار فیلم اولش را بازی می کند.

وی درباره همکاری با بچه ها این فیلم نیز گفت: به ۴۰۰۰ بچه در تهران و شهرستان سر زدیم و آلبومی از این یچه های با استعداد جمع کرده ایم. ۱۲۰ نفر برای تست نهایی انتخاب شدند. روح الله را به دلیل چهره متفاوت و استعدادش برای بازی در نقش علی انتخاب کردم.

روح الله زمانی بازیگر نقش علی در «خورشید» مطرح کرد: خدا خیلی به من کمک کرد و حمایت های مادرم من را به اینجا رساند. عوامل هم بسیار در این مسیر به من کمک کردند. خیلی عشق کردم که با علی نصیریان کار کردم.

در ادامه بهمنش در ارتباط با نقش روح الله زمانی توضیح داد: او با وجود اینکه پایش در بخشی از فیلم شکسته بود اما با تمام قوا کار کرد. روح الله تکنیک بازیگری را می‌فهمد.

طناز طباطبایی نیز درباره همکاری با روح الله زمانی گفت: روح الله بسیار تلاش کرد که پرده بین ما شکسته شود و در آخر خیلی از همکاری با او کیف کردم.

مجیدی درباره حضور شمیلا و ابوالفضل شیرزاد نیز مطرح کرد: در مرحله اول در مدرسه صبح رویش تحقیقات میدانی انجام دادیم و پس از تست گرفتن آن ها را برای این نقش ها انتخاب کردیم.

ابوالفضل شیرزاد بازیگر «خورشید» گفت: آخرین روز مدرسه بود که آقای عسگری به دنبال من آمد و از من تست گرفت و به من گفت این نقش مهم است و باید با این نقش زندگی کنم. من روز اول از بازیگری چیزی نمی دانستم اما ۸ ماه سرکار بودم و عاشق بازیگری شدم و دوست داشتم در فیلم ها بازی کنم.

شمیلا شیرزاد دیگر بازیگر این فیلم نیز در ادامه بیان کرد: من در مدرسه یودم و وقتی آقای مجیدی آمد ایشان را نمی شناختم. شانس خوب من بود که در این فیلم بازی کردم.

نیما جاویدی نویسنده «خورشید» درباره فیلمنامه این فیلم نیز عنوان کرد: پیشنهادهای زیادی برای نوشتن فیلمنامه مشترک داشتم. کار کردن با مجید مجیدی برای من بسیار ارزشمند بود. نزدیک به سه ماه مشکلات و مسایل موجود فیلم «خورشید» را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: سکانسی که زهرا با ناظم مدرسه رو به رو شد و موهایش را کچل کرده بودند، داستان واقعی بود که در مدرسه «صبح رویش» با آن رو به رو شدیم و همان جا فیلمبرداری شد.

کیوان مقدم طراح صحنه این پروژه نیز بیان کرد: یکی از سخت ترین کارهای کارنامه کاری ام را انجام دادم. یکی از اتفاقات مهم کاری من خورشید بود و برای این اعتماد تشکر می کنم.

مجیدی درباره داستانک های فیلم‌های اخیر خود که در این فیلم هم وجود داشت، گفت: تمام عناصر قصه به یک وحدت وجود می رسند و ترجیح می دهم در جلسات تخصصی تر درباره این موضوع صحبت کنیم.

وی درباره لوکیشن ها نیز عنوان کرد: صد در صد لوکیشن ها ساخته شده است و قرآیند ساخته شدن آن سخت بود و تا به حال تجربه ای این چنینی در سینمای ایران نداشتیم.

نصیریان درباره فیلم داریوش مهرجویی نیز گفت: مهرجویی از قبل‌تر گفته بود که فیلمم را در جشنواره شرکت نمی‌دهم و درباره کیمیایی نیز معتقدم این سلیقه و تصمیم هر فرد برای خودش است که می‌تواند بین حضور یا حضور نیافتن در جشنواره دست به انتخاب بزند. من به تصمیم آنها احترام می گذارم همانطور که به تصمیم مجیدی برای حضور در جشنواره احترام می گذارم.

مجیدی همچنین ادامه داد: در مورد مشکلات این بچه‌ها اقداماتی را پیگیری کردیم که در زمان‌های آتی اعلام خواهم کرد.

در بخش دیگری از این نشست، هومن بهمنش درباره فیلمبرداری این فیلم ‌توضیح داد: دکورهای این فیلم طراحی پیچیده‌ای داشت و نزدیک به چهارماه طراحی آن‌ها در پیش تولید طول کشید.

مانی غفوری دیگر بازیگر این فیلم عنوان کرد: امیدوارم انرژی کافی از این فیلم گرفته باشید.

مجید مجیدی در پایان گفت: واقعیت این است که من یکسال درگیر یک موضوع اجتماعی و انسانی قرار گرفتم. غزاله شکور که حدود ۵ سال پیش به قتل رسید و خانواده بسیار محترم ایشان درد فراوانی کشیدند. حکم قاتل اعدام بود و باید اجرا می شد اما با پادرمیانی چند تن از هنرمندان این حکم یک ماه به تعویق افتاد و حکم روز چهارشنبه اجرا می شود. یکبار دیگر تقاضا می کنم که خانواده این دختر این پسر را ببخشند.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000