«دشمنان» یک فیلم روانشناختی است/ انتقام یک زن از خودش | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۹
در نشست خبری فیلم مطرح شد؛

«دشمنان» یک فیلم روانشناختی است/ انتقام یک زن از خودش

کارگردان فیلم «دشمنان» معتقد است در این فیلم تاثیراتی از فیلم «پرویز» وجود دارد اما نسخه زنانه آن نیست.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، نشست خبری فیلم «دشمنان» به کارگردانی علی درخشنده عصر یکشنبه ۲۰ بهمن در پردیس سینمایی ملت با حضور عوامل و اهالی رسانه برگزار شد.

علی درخشنده درباره انتخاب رویا افشار به عنوان بازیگر نقش اول و اینکه بازیگرانی از این دست فروش گیشه را تضمین نمی کند، گفت: فیلم برای گیشه ساخته نشده است. بازیگران که اساتید من هستند در این مدل فیلم‌ها بیشتر دیده شده‌اند و انتخاب من برای این فیلم از ابتدا رویا افشار بود.

مجید برزگر تهیه کننده این فیلم درباره انتخاب رویا افشار برای بازی در این فیلم و درباره ساخت آن گفت: فیلم برای جامعه هدف مشخصی ساخته شده است و بر مبنای الگوهایی که برای فیلم طراحی کردیم بازگشت سرمایه خواهیم داشت. منظور فروش میلیاردی نیست و بازگشت سرمایه اولیه نیز کافیست و درخشنده سعی کرده است آشنایی زدایی کند تا بتواند روند فیلم را بهتر جلو ببرد.

درخشنده درباره‌ رابطه زهره با همسایگان گفت: لوکیشن این فیلم شهرک اکباتان است که اقشار زیادی از طبقه های اجتماعی متفاوت در آن زندگی می کنند و شرایط آن به گونه ای است که معمولا همسایه های همدیگر را نمی شناسند. این لوکیشن را به این دلیل انتخاب کردیم که در آن آسیب های اجتماعی مختلفی را می توان نشان داد.

کارگردان «دشمنان» درباره احوالات شخصیت زن فیلم گفت: فکر می‌کنم همه کسانی که فیلم را دیدند شرایط این شخصیت را فهمیدند. او خود را باعث مرگ پسرش می‌داند و سعی دارد با آن نامه ها از خود انتقام بگیرد.

برزگر درباره اینکه آیا فیلم نسخه زنانه فیلم «پرویز» است و سعی دارد استاندارد جدیدی برای شخصیت زن در سینما بوجود آورد، توضیح داد: این را نمی دانم که چقدر نسخه زنانه «پرویز» است یا نه و خوبی و بدی آن را نیز نمی دانم اما فیلمنامه آن را بسیار دوست داشتم و هرچه در فیلم می‌بینیم انتخاب کارگردان کار است و من بدون هیچ دخالتی به انتخاب های آن احترام گذاشتم.

درخشنده نیز در ادامه صحبت های برزگر گفت: فکر نمی کنم «دشمنان» نسخه زنانه «پرویز» باشد و البته هر کسی تاثیراتی از آثاری که دوست دارد می‌گیرد و قطعا «پرویز» در این فیلم بی تاثیر نبوده است.

ایلیا محمدی‌نیا منتقد حاضر در نشست درباره این فیلم اظهار کرد: چرا به فیلم هایی که با بودجه های میلیاردی ساخته می‌شوند و به سوددهی نمی‌رسند نمی پردازیم؟ این فیلم نیز نباید نگران گیشه و فروش باشد زیرا در جشنواره امسال فیلم هایی دیدیم که هیچوقت به یک پنجم سرمایه خود نیز نخواهند رسید.

درخشنده درباره سینوهه دانشمند و سعید آرمند و علت حضور آن‌ها در این فیلم گفت: افتخار من بود همکاری با آرمند و همیشه دوست داشتم در فیلم من بازی کند و درباره دانشمند، کاراکتر «کامران» شخصیت عجیبی است و دوست داشتم کسی که این نقش را بازی می‌کند درک درستی از آن داشته باشد.

سینوهه دانشمند درباره نقش خود عنوان کرد: آرزوی من بود شخصیتی مثل کامران را بازی کنم. کامران بسیار تنهاست ولی این تنهایی را دوست ندارد.

سعید آرمند نیز درباره حضور در «دشمنان» گفت: در مقام بازیگر حرفی ندارم فقط زمانی که به من پیشنهاد شد دوست داشتم در این فیلم حضور داشته باشم.

بهروز بادروج مدیر فیلمبرداری درباره تجربه این کار توضیح داد: فقدان باعث می‌شود که از خیلی وابستگی‌های زندگی بگذریم و مساله این فیلم نیز فقدان است.

وی افزود: فضای سرد فیلمنامه در این کار بسیار مهم بود که برای همراهی مخاطب با این سردی از فضای سرد همیشگی فیلم ها دور شدیم و به رنگ کرم و قهوه‌ای رسیدیم و بالانس رنگ ها ترکیبی از نور پنجره و لوازم خانه است که ترکیبی از این دو رنگ بود.

لیلا نقدی پری درباره صحبت های خود در نشست خبری «ابر بارانش گرفته» عنوان کرد: فیلم «ابر بارانش گرفته» کاملا به صورت مستقل ساخته شده است اما متاسفانه روز گذشته بنیاد فارابی اعلام کرد که از ما حمایت کرده اما اصلا چنین اتفاقی نیفتاده است. هیچ حمایتی از هیچ ارگانی دریافت نکردیم.

برزگر نیز در ادامه توضیح داد: فارابی لیستی منتشر کرد که در آن اعلام شد از «ابر بارانش گرفته» حمایت شده است که این خبر اشتباه بود. من به عنوان یک فیلمساز حق دارم مورد حمایت قرار بگیرم و فارابی باید من را حمایت کند که نکرد. بنیاد فارابی با وام به من موافقت کرد که برخوردی با من شد که اصلا درست نبود که در نهایت من از وام انصراف دادم.

ندا جبرئیلی درباره نزدیکی کاراکتر خود در فیلم به شخصیت حقیقی خود عنوان کرد: این کاراکتر از من خیلی دور است و برای من جالب بود بازی در این نقش زیرا رابطه دختر و مادر در این فیلم مخدوش است و این خیلی کم است در سینما و تلویزیون اتفاق می‌افتد برای همین این نقش را پذیرفتم.

حمید جانی پور عکاس «دشمنان» درباره تجربه عکاسی سینمایی و آزاد گفت: سال ها تجربه عکاسی در مطبوعات داشتم و زمانی که بیکار بودم توسط شخصی برای عکاسی فیلمی رفتم و شدم عکاس سینمایی و خیلی پرکار نیستم در سینما و در معدود آدمایی هستم که ابتدا فیلمنامه را میخوانم و بعد کار میکنم.

زهره صمدی طراح چهره‌پردازی درباره گریم و چهره‌پردازی فیلم «دشمنان» توضیح داد: برای طراحی گریم شخصیت ها با کارگردان بسیار صحبت شد و بین همه عوامل فیلم این تعامل در جریان بود. گریم بازیگر را به شخصیت دیگری تبدیل می‌کند و من سعی کردم گریم بازیگران واقعی باشد و مخاطب آن را باور کند.

محمدمهدی جواهری زاده درباره صداگذاری این فیلم بیان کرد: تلاش بر این بود تنهایی و سکوت شخصیت‌ها در فیلم نشان داده شود و همچنین زندگی در جریان بیرون یعنی شهرک اکباتان محسوس باشد.

محمدی‌نیا در پایان گفت: چیزی که به جذاب‌تر شدن فیلمنامه کمک می‌کرد گره افکندن بود. تنها در بخشی از این فیلم این اتفاق افتاد اما خیلی زود گره‌ها باز شدند. شاید اگر گره‌ها مقداری دیرتر باز می‌شدند فیلمنامه جذاب‌تر می‌شد.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است