علاقه به عرفان ما را به «پوست» رساند/ ترفندهای فیلمسازی یک دوقلو | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۷
بهمن ارک در گفتگو با صبا:

علاقه به عرفان ما را به «پوست» رساند/ ترفندهای فیلمسازی یک دوقلو

بهمن ارک که به همراه برادر خود نویسنده و کارگردان فیلم «پوست» هستند درباره این فیلم توضیح داد.

بهمن ارک نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «پوست» که در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر به عنوان یک فیلم اولی حضور دارد و نامزد بهترین فیلم در بخش نگاه نو نیز شده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره ساخت اولین فیلم بلند داستانی خود گفت: والا فیلم بلند به سراغ من آمد زیرا واقعا قصد ساختن فلم بلند در امسال را نداشتم اما آقای مصباح به من زنگ زدند و گفتند فیلمنامه داری؟ منم گفتم بله ولی پنج صفحه است و بعد از آن خیلی جدی نگرفتم اما آقای مصباح خیلی جدی بودند و مرا پای کار نشاندند و ما حتی تا سر فیلمبرداری هم با بهرام مشغول نوشتن بودیم. اینجوری شد که ناخواسته و البته خواسته وارد این فضا و اولین بلند داستانی شدیم.

وی ادامه داد: اصلا عجله ای برای انجام هیچ کاری ندارم و می گذارم تا اتفاق خودش پیش بیاید. من تا به حال دفتر هیچ تهیه کننده ای نرفته ام که بگویم بیایید و فیلم من را بسازید و نرفتن من به این دلیل بوده است که فکر کردم فرصتش به موقع پیش می آید.

کارگردان فیلم «پوست» درباره موضوع متفاوت این فیلم گفت: این فیلم برگرفته از اتفاقاتی است که در زیست من افتاده است. من خیلی به اسطوره و افسانه علاقه دارم و دوست دارم فیلم های آیینی با معنا و داستان ها نو بسازم به ویژه علاقه من به عرفان خیلی من را به این سمت کشانده است که می توانم فیلمی بسازم که مقداری از حالت ژورنالیستی بودن خارج شود. نه که فیلم ژورنالیستی بد باشد اما دوست دارم فیلمی درباره انسان در طبیعت، انسان در مقابل خودش، انسان در مقابل افسانه و… بسازم تا اینکه فیلمی درباره اینکه اجتماع چه تاثیری روی انسان دارد بسازم.

فیلم ما اصلا صاحب یک ژانر خاص نیست

وی درباره ژانر فیلم توضیح داد: فیلم ما اصلا صاحب یک ژانر خاص نیست. ما فیلم وسترن داریم که سرژانر آن وسترن است اما مود آن ملودرام است. اگر فیلم ما هم بخواهیم در این تقسیم بندی بیاوریم که خیلی با آن مخالف هستم، ژانر خیال انگیز با مود وحشت است که حتی حالت های ملودرام دارد و جاهایی موزیکال می شود. ما خودمان را در قالب ژانر محدود می کنیم.

ارک درباره شرایط فیلمبرداری و تولید این فیلم بیان کرد: فیلم ما به دلیل سختی و عجیب بودن آن، قانع کردن عوامل به خصوص عواملی که از تهران بودند سخت بود و آن چیزی را که می خواستیم نمی توانستند پیاده کنند یا مقابله می کردند پس این شد که پروژه به مدت سه ماه دچار توقف شد و دکور را دوباره ساختیم و یک سرمایه گذار دیگر به پروژه اضافه شد.

وی ادامه داد: قرار بود دوماهه فیلم تمام شود ولی بیست روز فیلمبرداری شد و کار توقف پیدا کرد و پول تمام شد. آقای مصباح خیلی کمک کردند و توانستیم دوباره کار را شروع کنیم و فصل ها عوض شده بود و مجبور شدم بعضی از سکانس ها را حذف کنم و از تعدادی لوکیشن بگذرم که قطعا به فیلم ضربه خواهد زد اما تلاش کردیم تا همه چیز را کنترل کنیم تا فیلم با کیفیت لازم به اتمام برسد. این فیلمی هم که الان می بینید تمام آن چیزی نیست که می خواستیم و با توجه به شرایط این را ساختیم و سعی کردیم آبرومند باشد.

درون ما یکی است

نویسنده «پوست» درباره کار مشترک خود با برادرش گفت: شاید در بیرون تضادهایی داشته باشیم اما درون ما یکی است. می فهمیم وقتی یک چیزی درست است آن را پیش می بریم اما قطعا اختلاف نظرهایی هم وجود دارد. البته که با همه این اختلاف نظر وجود دارد و دوست دارم که اختلاف نظر داشته باشم. هرچیزی که مساعد طبع همه است نباید حتما مساعد طبع من باشد. با هم بودنمان دوپاره نمی کند و بلکه کار را وسیع تر میکند.

وی در پایان عنوان کرد: هیچ وقت فیلمی نساختیم که فقط به جشنواره برود و جایزه بگیرد. ما فیلم را برای خودمان می سازیم اگر فیلم بتواند خودش را نگه دارد، خودش را جلو می برد.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000