جایزه «ققنوس» محفلی برای مطالبه حق مردم از سینماست/ جوایزی گفتمانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۶
دبیر علمی جایزه سیننمایی ققنوس در نشست خبری این جایزه:

جایزه «ققنوس» محفلی برای مطالبه حق مردم از سینماست/ جوایزی گفتمانی

نشست خبری نهمین دوره «سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس» با حضور نماینده هیات داوران، دبیر علمی و دبیر اجرایی این رویداد برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی جشنواره، نشست خبری نهمین دوره محفل هم اندیشی «سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس» با حضور روح‌الله رجبی نماینده هیات داوران جایزه ققنوس، حسین الهام دبیر علمی جایزه سینمایی ققنوس و امیر مسعود استاد حسین دبیر اجرایی این جایزه سینمایی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

استاد حسین دبیر اجرایی جشنواره ققنوس در ابتدای این نشست گفت: این جشنواره از ۲۵ تا ۳۰ بهمن در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار می‌شود و روزی سه فیلم در سه سانس ۱۳، ۱۵ و ۱۹:۳۰ اکران می‌شود. بعد از نماز مغرب و عشاء نیز درباره فیلم‌ها بحث و گفتگو خواهیم داشت، در واقع پس از سومین اکران نقد و بررسی فیلم‌ها برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره ققنوس عنوان کرد: ۱۶ فیلم سینمایی در جشنواره امسال روی پرده می روند و در اختتامیه فیلم برتر به نمایش درمی آید.

در این نشست خبری، روح‌الله رجبی نماینده هیات داوران نهمین جایزه سینمایی ققنوس بیان کرد: امسال سینما انقلاب، عالی‌ترین سطح مظلومیت خودش را می‌گذراند اما با قدرت و قوت به مطالبات انقلابی‌اش در سینما ادامه می‌دهد و به دنبال تحول در سینمایی است که باید مردمی باشد.

وی افزود: این محافل سینمایی انقلاب و هم‌اندیشی‌ها، فضایی را برای رسیدن به هم‌افزایی برای خوب کردن حال سینما فراهم می‌کند و ما دنبال این هدف مهم هستیم.

استاد حسین دبیر اجرایی نهمین جایزه سینمایی ققنوس از برگزاری نشست‌های نقد و بررسی و استادانی که قرار است پایشان به محافل سینما انقلاب برسد سخن گفت و افزود: هر روز سانس آخر فیلم‌های پرحاشیه را اکران و با آن به صورت موضوع محور برخورد می‌کنیم. فیلم‌های «خروج»، «روز بلوا»، «مغز استخوان»، «درخت گردو » و حتی «عامه‌پسند» اکران می‌شوند و درباره موضوعات مختلف آن گفتگو می‌کنیم. البته بعد از اذان مغرب و عشاء، هر شب یکی از استادان سخنران این جایزه سینمایی خواهند بود.

وی ادامه داد: شخصیت‌هایی از جمله عزت‌الله ضرغامی، حسن عباسی،‌ رحیم‌پور ازغدی، محمدحسین جعفری‌جلوه و  مجید شاه حسینی به عنوان سخنران جایزه سینمایی ققنوس حضور خواهند داشت. این استادان درباره گفتمان انقلاب در سینما و فیلم‌هایی که می‌توانند حرف‌های مهمی درباره سبک زندگی اسلامی ایرانی بزنند و به فکر ارتقای جامعه باشند و این که چطور سینما می‌تواند ابزار مهم توسعه‌ای و ارتقایی جامعه باشد، مطرح می‌کنند.

الهام دبیر علمی جایزه سینمایی «ققنوس» درباره مطالبه سینما انقلاب از سینماگرها و اصحاب هنر و هدف از به میدان آمدن برای نهمین گام، گفت: جایزه «ققنوس» محل مطالبه بعد از ۱۴ سال ملت ایران به ویژه در شرایط جنگی است. امروز هم نظامی، اقتصادی و هم رسانه‌ای و فرهنگی در جنگیم. مطالبه امسال سینما انقلاب از فیلم‌های  سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر را به نسبت شرایط امروز جامعه می‌سنجیم. اینکه سینماگرها و اصحاب فرهنگ و هنر باید در کنار انقلاب و مردم باشند و اینطور در نهمین گام روزهای بلوغ سینما انقلاب و این محافل اندیشه‌ای را سپری می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور منتقدان و استادان علوم انسانی برای نقد و بررسی موضوعی و مبنایی ۵ فیلم سانس پایانی هر شب جایزه سینمایی ققنوس اظهار کرد: امسال برای کار مبنایی‌تر و ویژه‌تر، کلیدواژه‌های اصلی ۵ فیلم مهم که در سانس پایانی هر شب جایزه سینمایی ققنوس روی پرده می‌روند را به طور ویژه با حضور اساتید علوم انسانی و منتقدین کاربلد و صاحب‌نام بررسی می‌کنیم. حتی در تلاشیم مسعود فراستی یک شب به جایزه سینمایی بیاید و در مورد فیلمی طبق برنامه نظرات کارشناسی دهد.

الهام درباره پرداختن به فضای مقاومت و حضور سردار سلیمانی در جایزه سینمایی «ققنوس»، توضیح داد: جشنواره فیلم فجر جایزه نگاه ملی‌اش را به حاج قاسم سلیمانی اختصاص داد و تغییر چندانی نداشت. اما جایزه ققنوس همه‌ساله به دنبال فضای مقاومت بوده و امسال هم این موضوع را به جد دنبال می‌کند. براساس فیلم‌هایی که حاضرند نسبت به گفتمان جبهه مقاومت ارزیابی می‌شوند هر چند این نگاه و ارزیابی محدود است اما فیلم و موضوعی در این فضا مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

دبیر علمی جایزه سینمایی «ققنوس» در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب چهره سال در جایزه سینمایی «ققنوس» گفت: براساس اتفاق جشنواره پیش می‌رویم و جوایز ما گفتمانی‌اند. فیلم و چهره‌ای انتخاب می‌شوند که در محور انقلاب موضوع ملی را مورد تأکید خودشان قرار داده باشند.

الهام با اشاره به اینکه مطالبه جایزه سینمایی «ققنوس» این است که مردم قهرمانان‌شان را روی پرده ببینند، سینما از حالت قشرمحور خارج شود و به مردمی بودن و اصالت خودش بازگردد، افزود: جایزه سینمایی «ققنوس»، محفلی است برای مطالبه دریغ شده و حق مردم از این سینما که حالشان خوب شود. آنقدر تلخی و سیاه‌نمایی نبینند، قهرمانان‌شان را روی پرده ببینند، به سلامت روان‌شان آسیبی وارد نشود بلکه به محتوا و ارزش‌ها دست یابند.

وی اضافه کرد: متأسفانه سینمای ایران یک سینمای قشری است و محدود به تفکر و ارزش‌ها و سبک زندگی گروهی خاصی می‌شود. حتی از مخاطبین‌شان هم می‌توان به این موضوع رسید. چرا که پربیننده‌ترین فیلم سینمایی سال گذشته چهار میلیون مخاطب داشته است و این عدد به درصد پایانی از مخاطب می‌رسد. حتی در نظرسنجی ایسپا هم که منتشر شد یک سوم مردم یعنی در واقع ۳۷٫۲ درصد مخاطب سینما بوده‌اند. چون خط و مشی سینما را قشر خاصی برمی‌گزینند و به مردم باز نمی‌گردد. ما باید جریانی را شکل دهیم و جوانان مستعد و انقلابی به میدان بیایند و در این اندیشه و تفکر ما را یاری دهند که سینما به مردمی بودن و اصالتش برگردد. در واقع به مردم احترام بگذارد.

دبیر اجرایی جایزه سینمایی «ققنوس» به اختتامیه ویژه اشاره کرد و گفت: اختتامیه جایزه سینمایی «ققنوس» در روز سی‌ام بهمن‌ماه ساعت ۱۹ در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار می‌شود. کاری ویژه را پیش‌بینی کرده‌ایم و بهترین فیلم از نظر هیأت داوران هم اکران خواهد شد. در تلاشیم به واسطه گام دوم انقلاب، اتفاق‌های جذاب و جدیدی را در این اختتامیه خلق کنیم.

روح‌الله رجبی در پایان این نشست، در پاسخ به سؤالی درباره تعامل تلویزیون با این محفل هم‌اندیشی انقلابی‌ها تصریح کرد: تلویزیون یک شبکه مافیایی قدرتمندی در عرصه سینما دارد که فقط ترجیح می‌دهد به گزارش‌های خبری از این اتفاق بسنده کند. در جریان‌سازی و فضاسازی نقشی ندارد و کاری را صورت نمی‌دهد. در صورتی که صداوسیما می‌تواند ما را در این عرصه یاری دهد و گفت‌وگوها و جریان‌هایی را همچون برنامه تلویزیونی «ققنوس» که در دوره اول این محافل اندیشه‌ای در شبکه چهار سیما داشتیم، فراهم کند اما به دلیل همان جهت‌گیری‌ها و رفتارهای مافیایی، این اتفاق تا به امروز نیفتاده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است