افتتاح نمایشگاه «گوهر گره» در روز ۲۶ بهمن | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۳

افتتاح نمایشگاه «گوهر گره» در روز ۲۶ بهمن

نمایشگاه «گوهر گره» گزیده اهدایی حسین زمرشیدی در روز شنبه 26 بهمن گشایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه «گوهر گره»، گوشه‌هایی از دهه‌ها کوشش فرهنگ و هنری حسین زمرشیدی در گستره معماری سنتی ایرانی- اسلامی به شمار می‌آید.

این نمایشگاه مجموعه‌ای آثار از حسین زمرشیدی را دربرمی‌گیرد که این هنرمند، پژوهشگر و استاد معماری سنتی در میانه سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۱ به مناسبت‌های گوناگون مذهبی و فرهنگی همچون سالروز میلاد حضرت محمد (ص) ، امام علی، امام حسین، امام جعفر صادق، حضرت عباس و حضرت مهدی (ع) و حضرت معصومه (س)، همچنین به مناسبت عید غدیر خم و همایش معماری مساجد آفریده است.

از نمونه آثار این نمایشگاه به متن و حاشیه اثر با تزیینات خط شش بندی (شش جعفری)، متن و حاشیه اثر با تزیینات خط معقلی خفته و راسته و خط بنایی سه رگی محقق‌نما، متن و حاشیه اثر با تزیینات خط معقلی و خط بنایی سه رگی، متن اثر با تزیینات خط معقلی خفته و راسته گلدار، قاب گل و خط متن اثر با تزیینات خط سه رگی شطرنجی می‌توان اشاره کرد.

دهه‌ها کوشش در ژرفای معماری شگفت‌انگیز ایرانی- اسلامی

حسین زمرشیدی زاده پنجم فروردین سال ۱۳۱۸ خورشیدی در مشهد، در دسته معماران و استادان معماری سنتی ایرانی- اسلامی جای می‌گیرد که هم‌راستای عشق‌ورزی به معماری ژرف ایرانی- اسلامی، پژوهش‌ها و نگاشته‌هایی گسترده در این گستره به انجام رسانده و برجای گذاشته است. دستاوردهای این نگاشته‌ها و پژوهش‌ها در پاره‌ای کشورهای مسلمان نیز برای کاربرد در آثار معماری اسلامی به کار آمده است. او که نزد پدر، حاج محمد معمار از استادان معماری سنتی در خراسان، پیشه پدر را در کارهای گوناگون همچون بنای خواجه ربیع فراگرفته بود، با گذر از روزگار نوجوانی و فراگیری آموزش‌های گوناگون، استادی سرآمد در معماری اسلامی شد.

آثاری گسترده از معماری و کاشی‌کاری در بناهای گوناگون بقعه خواجه ربیع، گنبد سبز مشهد، بقعه امام‌زاده محمد محروق و شیخ عطار در نیشابور و بقعه شیخ احمد جامی در تربت جام از یادگارهای زمرشیدی به شمار می‌آید.

زمرشیدی در مسیر دانش‌اندوزی در گستره معماری سنتی اسلامی- ایرانی، به بنایی روی آورد و در زمانی کوتاه در زمینه ساختمان‌سازی به استادی و کارکشتگی رسید. او پس از گذراندن دوره متوسطه در مشهد، به سوی تهران بار سفر بربست و با گذراندن آزمون رشته استادکاری از سوی گروه آلمانی در هنرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان) در جایگاه استادکار آموزشی به استخدام آن هنرستان درآمد.

او  هم‌زمان در رشته ساختمان، تحصیل را پی گرفت و پس از دانش‌آموختگی در سال ۱۳۵۰، به آلمان رفت و در رشته‌های عمومی ساختمان و تربیت دبیر فنی رشته ساختمان در دانشگاه برلین به فراگیری آموزش‌های نوین دانشگاهی مشغول شد و از بازگشت به ایران در جایگاه هنرآموز رشته ساختمان در هنرستان تهران به کار پرداخت و شانزده جلد کتاب درسی سال‌های یکم تا چهارم رشته ساختمان را برای هنرستان‌های کشور نگاشت.

زمرشیدی چهار جلد کتاب درسی از نظام پنج ساله در رشته عمران برای هنرستان‌ها نیز پدید آورد و همچنین عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و عضو ثابت در گروه معماری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران بود.

این هنرمند در سال ۱۳۸۳ از ریاست جمهوری اسلامی ایران نشان درجه سه دانش گرفت. ریاست جمهوری اسلامی ایران همچنین در سال ۱۳۸۷ از او در جایگاه پدیدآورنده هنرهای قدسی و الهی معماری اسلامی برای قرآن کریم، به عنوان خادم برگزیده قرآن کریم تجلیل و تقدیر کرد.

زمرشیدی در ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ در ۷۹ سالگی در تهران درگذشت و پیکر او در روز ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ پس از تشییع در قطعه هنرمندان (چهره‌های ماندگار) بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. خانواده زنده‌یاد حسین زمرشیدی پس از درگذشت او برجسته معماری، کتابخانه شخصی و مجموعه آثار برجای‌مانده در گستره معماری را برپایه وصیت او، به سال ۱۳۹۸ خورشیدی به کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا کردند.

کتابخانه و موزه ملی ملک مراسم گشایش نمایشگاه «گوهر گره» را هم‌زمان با آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در روز شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ خورشیدی از ساعت ۱۵ برگزار می‌کند. این نمایشگاه پس از گشایش در روز شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ خورشیدی تا پایان سال به میزبانی دوستداران فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی می‌نشیند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است