«تعارض» به خوبی با مخاطبش ارتباط برقرار می کند/ تلاقی روانشناسی و نمایش | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۶
نقد آثار سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر؛

«تعارض» به خوبی با مخاطبش ارتباط برقرار می کند/ تلاقی روانشناسی و نمایش

جعفر گودرزی منتقد سینما در یادداشتی به نقد و بررسی فیلم «تعارض» ساخته محمدرضا لطفی پرداخته است.

فیلم ریستبه گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، جعفر گودرزی منتقد سینما در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری صبا قرار داده است، با نگاهی به فیلم «تعارض» ساخته محمدرضا لطفی به نقد و بررسی آن پرداخته است.

گودرزی نوشته است: «فیلمسازانی که همیشه دنبال تجربه در فضاهای جدید هستند و از دریچه ای تازه می خواهند به سینما بپردازند برایم ارزشمند و قابل احترام بوده اند. محمدرضا لطفی یکی از همین فیلمسازن است که جسارتش در پرداختن به این نوع فرم و قصه حائز اهمیت است.

فیلم هر چند فیلم مخاطب عام نیست اما تلاش فیلمساز برای روایتی جدید، به درستی با مخاطب خاص خود ارتباط برقرار می کند. فیلم قصه شخصیت اصلی خود را از طریق دوربین های مدار بسته روایت می کند. فیلم ایده و موضوع جالب دارد و در اصل نقطه تلاقی روانشناسی و نمایش است. ریتم و ضرباهنگ فیلم آرام و کند است اما چون با ریتم درونی اثر سازگاری دارد آزارنده نیست.

در فیلم دوربین ها همه جا نظاره گر ما هستند؛ در محل کار، خیابان، فروشگاه و…و چیزی به نام حریم خصوصی باقی نمی گذارد. دوربین ها برای کارکتر اصلی تنها همدم هستند. رضا تنها و ناامید در برزخی آزاردهنده روزگار می گذراند و فقط عشق او را از این مخمصه خلاص می کند و عشق تنها چیزی است که در زندگی سرد و بی روح و سنگی و ماشینی می تواند انگیزه بدهد و خون تازه ای در رگهای زندگی جاری کند و گاه آدم را به رقص هم وا می دارد.

ذهن و دنیای روحی و ذهنی آشفته رضا، مخاطب را چون دوربین مدار بسته دیگری مقابل رضا می نشاند. در واقع مخاطب و پارتنر اصلی رضا ماییم. ما با دردها و آلام و او همراه می شویم به برزخ و مسلخ برده می شویم و با تمام وجود درک می کنیم که در این دنیای پیچیده و عجیب و تاریک ، عشق راهگشاست. به راستی حقیقت چیست و کجاست؟حقیقت کدام دوربین است، کدام نظاره گر می تواند عشق را به ما هدیه کند؟

زندگی حقیقت است یا کابوس و رویا؟ کسی چه می داند….

فیلمساز برای روایت قصه اش روایتی منقطع و بریده بریده را انتخاب می کند ، همچون حال و روز کاراکتر اصلی اش. ویژگی فیلم اصلا همین رفت و برگشت ها و بی نظمی درعین منظم بودن است که مفهوم تعارض و ناسازگاری را نمایان می سازد.

مخاطب در پایان هر روایت ، باید همه را ریست کند و از دریچه و زاویه دیگری قصه زندگی رضا را به نظاره بنشیند و این گونه است که کاراکتر اصلی در هر بخش خود را دوباره معرفی می کند و..

فقط ای کاش نریشن از فیلم حذف می شد تا همه چیز را فقط از دریچه دوربین ها حس و درک می کردیم  و در پایان ، مرخصی گرفتن رضا از صاحب کارش از طریق دوربین مداربسته در نوع خود جذاب و جالب است.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000