مشکل «سرزمین کهن» قابل حل است/ زود قضاوت کردیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۵
یک پژوهشگر تاریخ بختیاری در تلویزیون گفت:

مشکل «سرزمین کهن» قابل حل است/ زود قضاوت کردیم

با تعامل بزرگان ایل بختیاری و مسئولان صداوسیما به زودی مشکل قدیمی «سرزمین کهن» حل می شود و این سریال روی آنتن می رود.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی «سلام صبح بخیر»، امروز ۲۰ بهمن در برنامه «سلام صبح بخیر» محمود کرم پور پژوهشگر تاریخ بختیاری از نقش شگرف قوم بزرگ بختیاری در تاریخ ایران زمین سخن گفت.

در بخشی از این گفتگو سیدحسین حسینی مجری «سلام صبح بخیر» به ماجرای توقیف «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی که به «سرزمین مادری» تغییر نام داده اشاره کرد که به واسطه احترام رسانه ملی به مخاطبانی که احساساتشان جریحه دار شده بود، توقیف شد و از مهمان برنامه درباره دلیل دلخوری قوم بختیاری از این سریال پرسید.

دلیل دلخوری بختیاری ها از «سرزمین کهن» چه بود؟

کرم پور در این باره اظهار کرد: دلیل این دلخوری اهانتی بود که یکی از کاراکترها به قوم بختیاری می کند و آنها را به عنوان خدمتگزار یا نوکر انگلیس معرفی می کند. در صورتی که دقیقا باور بفرمایید ما دو سه بار در طول تاریخ با انگلیسی ها می جنگیم و کشته می شویم. آش نخورده و دهان سوخته به ما زور آمد و گفتیم این همه مجاهدت کردیم، در همه جا از جمله جنگ تحمیلی بود و یک دفعه چنین توهینی بدون هیچ دلیلی به ما می شود.

وی افزود: بنده این رنجش را به مدیران بزرگ رسانه ملی هم عرض کردم و ما با آنها صحبت کردیم.

سریال را تا آخر ندیده ام و شنیده ام خیلی از بختیاری ها تعریف و تمجید می کند

این پژوهشگر تاریخ بختیاری در ادامه صحبت هایش در باره «سرزمین کهن» یادآور شد: من این سریال را تا آخر ندیدم اما می گویند در اواسط سریال خیلی از بختیاری ها تعریف و تمجید می شود.

حسینی نیز اعلام کرد: سازندگان سریال گفتند قصد هیچ توهینی نداشتیم. در آثار داستانی هم مرسوم است که اتهامی به فرد یا قومی زده می شود اما در طول داستان مشخص می شود که این اتهام واهی بوده است. در همین سریال هم شخصیت رهی یک فرد آزاده و رزمنده ای بختیاری است که شهاب حسینی نقش او را بازی می کند و از نقش های اصلی سریال است.

ما بختیاری ها زود قضاوت کردیم

کرم پور تاکید کرد: ما بختیاری ها زود قضاوت کردیم و همان یکی دو قسمت را دیدیم. ان شاءالله جمعی از بختیاری ها می نشینند و این کار را کامل می بینند. اصلا سریال به آنجا نرسید که ما قهرمان لر را ببینیم.

قضاوت قبل از جنایت کردیم

وی در پاسخ به حسینی که «سرزمین کهن» را یک سرمایه ملی معرفی کرد که هزینه زیادی برای آن شده است، یادآور شد: من به مسئولان صداوسیما عرض کردم جمعی از بختیاری ها و بزرگان قوم و ریش سفیدها بیایند و این سریال را ببینند. شنیده ام در قسمت های بعد خیلی خوب درباره قوم لر کار می شود. ما قضاوت قبل از جنایت کردیم. این را ان شاءالله ببینیم و از این سریال هم استفاده ببریم.

کرم پور در پایان در واکنش به حسینی که می گفت فقط چهار قسمت از ۵۰ قسمت «سرزمین کهن» پخش شده و این سریال با رفع نواقص پخش خواهد شد، اعلام کرد: جلسه بازبینی و حل مشکل «سرزمین کهن» برپا خواهد شد و ما در خدمت رسانه خواهیم بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است