واکنش وزیر ارشاد به انتقادهای فرامرز قریبیان/ ربطی به دوره ما ندارد

به گزارش خبرگزاری صبا، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه 19 بهمن در پردیس سینمایی ملت حضور یافت و از سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر بازدید کرد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره مسایل چالش برانگیز جشنواره صحبت کرد.

یکی از خبرنگاران از وی درباره ضرورت برگزاری چنین جشنواره و جشنی با توجه به مشکلات و اتفاقات اخیر که برای مردم پیش آمد پرسید که وی گفت: جمع شدن ما دور هم نشان می‌دهد که جشنواره می‌تواند تاثیرگذار باشد. جشنواره فیلم فجر رویدادی است که فضای یک سال آینده سینمای ایران را تعیین می‌کند و این امر برگزاری آن را مهم می کند.

با توجه به اعتراض های دیروز فرامرز قریبیان در نشست فیلم «خروج» که به دلیل مشکلات مدیریتی در سینما از بازیگری خداحافظی کرد نیز توضیح داد: اعتراض آقای قریبیان ربطی به این دوره مدیریت در وزارت ارشاد نداشت.

وی افزود: برنامه ما این است که خانواده سینما کنار یکدیگر باشند و کمترین دافعه را داشته باشیم. جشنواره فیلم فجر می تواند عامل این نزدیکی باشد.

وزیر ارشاد همچنین درباره طرح مساله تحریم جشنواره از سوی برخی هنرمندان نیز گفت: واکنش هنرمندان در پی اتفاقات تلخی بود که در چند ماه گذشته رخ داد. درنهایت دیدیم که اهالی فرهنگ و هنر هم اینگونه نشان دادند که جشنواره‌ها اتفاقی هستند که به راحتی نمی‌توان از آن‌ها گذشت.

سوال دیگر درباره تهدید یکی از نمایندگان مجلس علیه هنرمندانی بود که گفته بودند جشنواره های هنری را تحریم‌ می کنند. وزیر ارشاد در پاسخ بیان کرد: ما معتقد به همگرایی هستیم. درنهایت با نگاهی به فضای جشنواره‌های هنری فجر می بینیم که هنرمندان به این رویدادها آمدند. اهالی هنر انتقادهایی هم دارند اما یک خانواده هستند.

وی در پاسخ به انتقادی بودن فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا علیه دولت که به اعتقاد حاتمی کیا باعث حذف فیلمش از روند آرای مردمی شده است نیز توضیح داد: دولت مشکلی با انتقاد ندارد و کسی از دولت انتقاد و گله ای را به من منتقل نکرده است.

با توجه به اینکه حاتمی کیا دیروز در نشست خبری اشاره کرد که دولت دیگر سراغ سوژه های ارزشی نمی رود و گویا بودجه کافی برای آن ندارد، وزیر ارشاد در این باره گفت: صحبت‌های ایشان ارجاعی به وزارت ارشاد نداشته است.

وی افزود: بحث دفاع مقدس و موضوعاتی از این قبیل در دستور کار ما بوده و هست اما امکانات و منابع ما به‌شدت محدود است و این محدودیت پاره‌ای معذوریت‌ها را در زمینه حمایت ایجاد کرده است.