می‌خواستیم یک فیلم شریف بسازیم/ تدوین نهایی «پدران» پس از جشنواره | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۳

می‌خواستیم یک فیلم شریف بسازیم/ تدوین نهایی «پدران» پس از جشنواره

سالم صلواتی معتقد است هدفش از ساخت «پدران» ساخت یک فیلم شریف و محترم بود.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا نشست خبری فیلم سینمایی «پدران» به نویسندگی و کارگردانی سالم صلواتی که سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر نمایش داده شد، برگزار شد.

علی اکبر عبدالعلی زاده منتقد حاضر در این نشست گفت: من در مواجهه با این فیلم از دو منظر نکاتی را عرض می کنم. به لحاظ محتوا «پدران» جزو فیلم‌هایی است که حرف بروز و مغتنمی می زند. همچنین مساله بعدی تقابل نسل‌های است. البته شناخت نسل هاست که منجر به تقابل نسل ها می شود. تا زمانی که هر کسی هنوز فرزند است متوجه دغدغه‌های پدرش نمی‌شود و تا زمانی که خودش پدر نشود نیز همچنان درک نخواهد کرد. اتفاقی در جریان فیلم می‌افتد که خانواده‌ها پس از تصادفی که رخ می‌دهد متوجه شناخت ناکافی خودشان از فرزندانشان می‌شوند و به مساله ای می‌پردازد که متاسفانه در رسانه ملی و تلویزیون اولویت نیست و دایما فیلم‌هایی می سازیم که نیاز جامعه را برطرف نمی کند.

وی ادامه داد: جشنواره امسال از مناطق مختلف جغرافیایی استفاده کرده است و این فیلم نیز در اقلیم همدان اتفاق افتاده که ظرفیت خوبی برای فیلم تلقی می شود. قرار بر این بود که با آداب، اخلاق و روحیات انسانی مردم آن منطقه آشنا شویم. در «پدران» خیلی کم با آدم‌های قصه برخورد می‌کنیم. فیلم دارای دیالوگ ها و برخوردهای ساده انگارانه است. کارگردان می‌تواند با تدوین، صدا و فیلمبرداری فیلمش را برای مخاطب جذاب‌تر کند. فکر می کردم فیلم به خاطر هزینه اندکش به این شکل ساخته شده اما در اصل این ساختار انتخاب سالم صلواتی به عنوان کارگردان بوده است. ای کاش با جزییات بیشتری سراغ داستان می رفتند چون محتوا ارزشمند و به موقع است.

مهدخت مولایی بازیگر این فیلم سینمایی در سخنانی عنوان کرد: ممنون از حضور شما و امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید. خداراشکر که می گویند موصوع به روزی بود. من فکر می کنم فیلم پدران دارای یک فیلمنامه و روایت ساده و جذاب بود که برای هرکسی قابل درک و لمس و اتفاقی است که ما به راحتی می توانیم با آن همراه شویم. شاید فیلمنامه جزییاتی ندارد اما من فکر می کنم کاملا تعمدی است.

شهرام مسلخی درباره اینکه چرا فیلم انتخاب شده است ییان کرد: با افتخار در این پروژه حضور داشتم و مطمئن بودم این فیلم به جشنواره می آید. «پدران» فیلمی پر لوکیشن، پر بازیگر است و حدود ۵۰۰ هنرور داشتیم و معمولا کارگردان کار اول ترجیح می دهم، ورود پیدا نکنند. رسانه در سلیقه مخاطب تاثیر زیادی دارد، تلاش کردیم در فیلم طرح مساله کنیم و به مسایل روز جوانان بپردازیم. ما آدم‌های بدی نیستیم ما را دور نیندازید.

سالم صلواتی کارگردان درباره انتخاب نام فیلم سینمایی «پدران» گفت: ما در فیلم به واسطه پدران می‌خواهیم داستان پسران را نشان دهیم. این فیلم قرار بود پنج سال قبل ساخته شود که اگر این اتفاق در آن زمان می‌افتاد تاثیر ببشتری داشت زیرا در آن زمان مسایل اجتماعی اهمیت بیشتری داشتند. سعی کردیم داستان را سرراست بیان کنیم، حتی اگر به آن نگاه تلویزیونی وارد شود. انتخاب نام «پدران» برای فیلم به دلیل پدرانی بود که در فیلم حضور داشتند.

وی درباره دلیل ساخت فیلم در همدان و لهجه نامناسب فیلم بیان کرد: تمام فیلم های قبلی من با زبان کردی و فیلم های بعدی ام نیز با افتخار کردی است. تمام تلاشمان را به خرج دادیم تا مردم شریف همدان را همانطوری که هستند نشان بدهیم. اینکه انتظار داشته باشم تمام بازیگران لهجه همدانی را به خوبی ادا کنند کمی غیرقابل باور است. تمام تلاشمان را انجام دادیم با حضور تمام عوامل همدانی لهجه آنگونه که باید ادا شود.

کارگردان «پدران» درباره اینکه در این فیلم تلاشی برای فرهنگ‌سازی همدان نشده است، گفت: من نگاهم در هیچ فیلمی نگاه توریسیتی نیست و می‌خواستم نگاه عام تری به منطقه داشته باشم و ضرورتی نداشت که بخواهم به طور خاص موضوع را مطرح کنم.

صلواتی در جواب به این سوال که نسبت این فیلم با گیشه چیست، عنوان کرد: بعد از فیلم «پدران» دوباره فیلم خواهم ساخت. من به همراه نویسنده می‌خواستیم این فیلم قصه داشته باشد و از عوامل و بازیگرانی استفاده کنیم که چهره باشند. از گیشه انتظار زیادی نداریم اما هدفمان ساخت یک فیلم شریف و محترم بود. ترکیب بازیگران از بازیگران چهره در فیلم‌های کوتاه و تئاتر بود. اگر چیزی در فیلم، اشتباه است به خاطر تجربه کم من است و سعی می‌کنم در فیلم‌های بعدی تمام تلاشم را به کار بگیرم.

وی با بیان اینکه با ساخت این فیلم قصد نداشته است که برای دیده شدن ادا دربیاورد، گفت: به هیچ عنوان نخواستم کارگردانی باشم که دیده شوم و تنشی به آن اضافه کنم. این فیلم آخرین نسخه بود که توانستیم به جشنواره برسانیم چراکه زمان کافی برای تحویل نداشتیم. این فیلم بعد از جشنواره تدوین نهایی خواهد شد.

علی ثانی فر درباره کاراکترهای مشابه که در سه فیلم حاضر در جشنواره ملی فیلم فجر ایفا کرده است، عنوان کرد: درباره شباهتی که در فیلم‌هایی که در جشنواره فجر دارم بازیگران باید نظر بدهند. در حد توانم تلاش می‌کردم لهجه را به خوبی ادا کنم. در «پدران» مانند باقی فیلم‌ها پیش تولید چند ماهه و گردن کلفت وجود نداشت، بازیگرانی که در این فیلم بودند لحظاتی داشتند که بازیشان واقعا متاثرکننده بود. درباره لهجه باید ما را ببخشید چون ما پیش تولید طولانی را نداشتیم و من از جانب خودم عذرخواهی می کنم.

صلواتی خطاب به منتقد جلسه گفت: من در سردشت زندگی می کنم و با هیچ منتقدی ارتباط ندارم. خوشحالم که ایشان این نقد را درباره فیلم ما گفتند.

حسین قورچیان صداگذار فیلم نیز در سخنانی عنوان کرد: خوشحالم با دوست قدیمی ام سالم صلواتی کار کردم که اشراف کاملی روی بخش صدا دارد. در صورتی که یک بخش مهمی از سینمای ایران نگاه درست و شناخت نسبت به صداگذاری دارد.

هدایت هاشمی بازیگر این فیلم نیز گفت: خوشحالم فیلم را تماشا کردید.

سعادت بسطام مسئول جلوه های ویژه بصری «پدران» مطرح کرد: «پدران» جلوه های بصری سنگینی داشت و نسبتا در زمان کوتاهی توانستیم با وسواس صلواتی به نتیجه نسبتا معقولی برسیم.

گلاره عباسی درباره نقش خود گفت: ما در فیلم سالم صلواتی می‌خواستیم فیلم خوب تولید کنیم و قصه متفاوتی را به تصویر بکشیم. هنوز بازی کردن در فیلم‌های این چنینی برای من جذاب و ارزشمند است، زمانی که در فیلم کارگردان‌های کار اولی کار می‌کنیم خیلی زمان تمرین نداریم. افتخار می‌کنم در کنار این گروه ایستاده‌ام. افتخار می کنم در این گروه بودم و کار کردم. امیدوارم در بخش های بعدی نظرات مثبت بیشتری داشته باشیم.

حمید بخشی طراح صحنه گفت: اگر اشکالی در کار ما بود در صحنه می‌دیدید اما به نظر من صحنه همه استاندارهای لازم را داشت و اگر غلو داشت دوستان می فهمیدند. ارزشمند و جذاب است و توانستیم صحنه ای خوب را به تصویر بکشیم.

مهتاب متعصب طراح لباس این فیلم نیز اظهار کرد: فاصله ساخت «قصیده گاو سفید» و‌ «پدران» زیاد نبود و هر شباهتی ممکن است طبیعی باشد، سعی کردم در رنگ‌ لباس‌ها بعد از بحران و قبل از بحران توجه کنم. سالم صلواتی مشاوره های خوبی به من داد و از همکاری با او خوشحالم. من تمام تلاشم را کردم که لباس و رنگ ها خطی داشته باشد و امیدوارم که این خط و خطوط درآمده باشد. از تیم عوامل ممنونم که هنوز به سینمای مستقل اعتقاد دارد.

مهشید ناصری هم در ادامه این نشست درباره حضورش در این فیلم گفت: جزو کم تجربه‌ترین افراد این گروه هستم و بسیار خوشحالم که اولین تجربه‌ فیلم سینمایی‌ام همراه همسرم رقم خورد. هر کسی باید از جایی شروع کند من هم خوشحالم که نقطه شروع کارم از اینجا بود.

صلواتی در پایان خاطرنشان کرد: در هیچ فیلمی اصرار ندارم هیجان بدهم بلکه سعی می کنم قصه روزمره مردمانم را نشان بدهم. جا دارد از نویسنده فیلم «پدران» که به من یاد داد آدم‌ها باید به سینما بیایند و شریف بمانند تشکر کنم.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است