حاتمی کیا این است که جلوی شما نشسته است/ تشنج در نشست خبری | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۱
ابراهیم حاتمی کیا در نشست مطبوعاتی «خروج»:

حاتمی کیا این است که جلوی شما نشسته است/ تشنج در نشست خبری

نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «خروج» بعد از نمایش این فیلم در پردیس سینمایی ملت با حاشیه های بسیار برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد و نشست مطبوعاتی آن فیلم نیز برگزار شد. این نشست در حالی برگزار شد که حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهوری نیز در آن حضور یافته بود. نقشی که محمدرضا شریفی نیا بازی کرده بود ما به ازای واقعی او است.
خسرو نقیبی به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت و درباره این فیلم گفت: حاتمی کیا فیلمسازی است که به عنوان تاثیرگذارترین فیلمسازها فعالیت کرده است و بعد از یک سه گانه ای که حال و هوای اکشن و شلوغ تری داشت، با فیلم «خروج» به جشنواره آمده است که یادآور دوره قبل تر این فیلمساز است. فیلم بر قهرمان استوار است. در فیلم سکانس هایی مشاهده می کنیم که مثل فیلم های پیشین آقای حاتمی کیا است.
فرامرز قریبیان نیز در ابتدا بیان کرد که برای اولین بار در نشست های جشنواره و برای دفاع از فیلم در این نشست حضور پیدا کرده است.
ابراهیم حاتمی کیا درباره اینکه اگر جای کشاورز بود به رییس جمهور چه می گفت، بیان کرد: دقیقا در بیست دقیقه ابتدایی فیلم بیان می کنیم که قرار است به رییس جمهور چه بگویند و حتی آخر فیلم هم باز این حرف از زبان ماموری که کامبیز دیرباز نقش آن را بازی کرده است، گفته می شود.
وی درباره پایان بندی فیلم که آیا تحمیلی بوده است یا خیر، توضیح داد: خیر این پایانی که در فیلم وجود دارد و شما هم آن را دیدید، تحمیلی نبوده و دقیقا همان چیزی است که خودم می خواستم.
حاتمی کیا درباره همزمانی تولید این فیلم با دولت روحانی بیان کرد: هر دولتی می آمد من این بحث را مطرح می کردم ضمن اینکه تحقیق و ایده این فیلم از سال ٨٩ آغاز شد.
وی درباره ایده این فیلم نیز گفت: رفتن سراغ فیلمی که در فضای روستا و مردمان آن و به ویژه جاده ای باشد برای من مساله بوده است و حضور بازیگرانی که تجربه بسیاری دارند، بسیار برای خود من لذت بخش بود و هیچ وقت از یادم نمی رود.
من خودم یک «رحمت بخشی» هستم
در ادامه این مراسم فرامرز قریبیان درباره حضور خود در این فیلم گفت: من از ورودم به سینما نقش های معترض را همیشه دوست داشته ام، چون خودم معترض بوده و هستم و این را در فیلم «خاک»، «گوزن ها»، «سفیر» و «سناتور» و… نیز می توانید ببینید. من این نقش ها را دوست دارم و به عقیده من «خروج» بهترینش است و به نظرم خود من الان نیز یک «رحمت بخشی» هستم.
حاتمی کیا درباره اینکه اگر این فیلم در جشنواره موفقیتی کسب نکند آیا خروجی خواهد داشت، گفت: من به ندیده شدن عادت دارم و البته بستگی به هیات داوران هم دارد. در نهایت باز من می پذیرم.
وی در بخشی از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که هر چیزی که در فیلم وجود داشته است در حقیقت هم بوده و در تحقیقات به آن ها رسیده اند.
این کارگردان درباره حضور نداشتن و خط خوردن از لیست آرای مردمی مطرح کرد: نبودن این فیلم در لیست مردمی امکان ندارد و شوخی ای بیش نیست. باید هیاتی تشکیل شود و ساز و کار کارت هایی را که صادر می شود دوباره بررسی کنند. یک مهندسی به شدت پیچیده اتفاق افتاده است، اما من همه را به زمان ارجاع می دهم و زمان مشخص می کند که کدام فیلم ها در ذهن مردم می مانند.
وی در واکنش به نقدهای این چند روزه توضیح داد: گناه ما چیست که فیلم می سازیم، چرا جنس رفتارها دادگاهی است؟ تقریبا مشخص شده که زبان من چیست، چرا انقدر بی حیا می شویم؟ وقتی علی حاتمی رفت جایش پر شد؟ این چه رفتاری است که با ما می کنند؟ واقعا از این فضا دلخور هستم. بیست بار و در طی بیست سال این بالا آمدم و چرا هر سال دارد سخت تر می شود؟ چرا فضا را اینطور کردید؟ شما تنش را می سازید. انصاف کنید. من عمرم را بابت فیلم ها می گذارم. چرا انقدر با بی حیایی حرف می زنند؟ چرا به من گیر می دهید و چرا اینجوری گیر می دهید؟
حاتمی کیا درباره جاده ای بودن فیلم «خروج» گفت: فیلم جاده ای ساختن را دوست داشتم و به جای یک نفر که معمول این نوع فیلم ها است، با سیزده تراکتور همراه شدیم و این نکته را هم بگویم که این فیلمنامه سه بار نوشته شده است.
در ادامه فرامرز قریبیان گفت: هنوز هم عقیده دارم که «خروج» بهترین کار من است. در این سال ها خیلی از کارها را رد کردم. ولی وقتی فیلمنامه را خواندم خواستم در این فیلم حضور داشته باشم، چون می خواستم با یک کار خوب به بازیگری پایان دهم و دیگر حوصله غرض ورزی مسئولان سینما را ندارم و «خروج» کار آخر من خواهد بود.
حاتمی کیا درباره تنوع این فیلم با فیلم های دیگر خود گفت: همیشه تنوع را دوست داشتم و در سال های کار کردنم در این راستا قدم برداشته ام. سینما مساله من است، برای هر پلان این فیلم زحمت کشیده ایم و تلاش کرده ام سینما بسازم.
وی درباره مطالبه کردن راهی برای اعتراض با این فیلم بیان کرد: چراکه نه، هنوز مسیر اعتراض را پیدا نکرده ایم. ما هنوز برای اعتراض جایگاهی نداریم. اعتراضی که به حق هم هست و باید باشد. البته که وقتی ما فیلم را شروع کردیم این اتفاقات و اعتراض ها نبود اما شدت و تب و تاب به قدری بالا رفت که مثل اصحاب کهف به یکباره با جهانی دیگر مواجه شدیم. ولی مطالبه گری باید اتفاق بیفتد و مسئولان باید بدانند که باید پاسخگو باشند.
کارگردان فیلم «چ» درباره ساخت فیلمی درباره سردار سلیمانی گفت: آرزویم این است که بتوانم درباره سردار سلیمانی فیلمی بسازم و حرف ها بزنم.
این کارگردان درباره اینکه چرا رحمت خدابخشی حرف و مطالبه خود را نزد، گفت: نگذاشتند حرفش را بزند و همان جلوی در جلویش را گرفتند.
حاتمی کیا درباره توجه به اتفاقات اجتماعی کشور بیان کرد: توجه من به اتفاقات در فیلم هایم است. من تا به حال یک فیلم سفارشی نساخته ام. آنچه در فیلم هایم گفته ام برای من و حرف خود من است.
در ادامه با بالا گرفتن تب و تاب سالن علیرضا صالحی بازیگردان این فیلم برخلاف روند روتین جلسه از جای خود بلند شد و به گفتن حرف هایی به دفاع از ابراهیم حاتمی کیا پرداخت که با اعتراض شدید حاضران در سالن و مسئولان برگزاری مراسم مواجه شد.
حاتمی کیا درباره فیلم ساختن با کمک نهادی که آماج نهاد مردمی است، توضیح داد: من هر فیلمی که بسازم از بخش های مختلف برای حمایت مالی می آیند. اوج چه عصبیتی ایجاد کرده است؟ اوج جای کی را تنگ کرده است؟ به دلیل کم کاری دیگران آنجاست که حاضر است پای کار ایستاده است. عصبیت از جای دیگری شکل می گیرد. بروم با تهیه کننده میلیاردی کار کنم که بعد از مدتی تقش درآید؟
در پایان حاتمی کیا درباره استفاده از شخص روحانی برای نشان دادن رییس جمهور توضیح داد: با دو فرمت این قسمت را گرفتیم. یک بار با لباس شخصی و یک بار دیگر با لباس روحانیت و انگار شمایل رییس جمهور بدون لباس روحانیت اصلا در نمی آید.
محمد زکی زاده
انتهای پیام

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است