امروز ۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۱
تهیه‌کننده «جلال» در گفتگو با صبا:

«جلال» سه دوره تاریخی را روایت می‌کند/ کمک‌های واقعی در حد صفر بود

مهدی کریمی تهیه‌کننده سریال «جلال» که از شبکه یک سیما در حال پخش است، درباره ویژگی‌های این سریال و مسایل ساخت کارهای تاریخی سخن گفت.

مهدی کریمی تهیه کننده «جلال» به کارگردانی حسن نجفی که در حال حاضر از شبکه یک سیما روی آنتن است در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره این سریال توضیح داد: اواخر اردیبشهت ۹۷ شرایط  اجرایی و سازمانی ساخت این سریال فراهم شد اما مرحله پیش تولید جدی تر در مرداد ۹۷ در شهرهای تبریز و تهران بود. ۸ مهر ماه فیلمبرداری در روستای داران داش از توابع شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی شروع شد. مراحل فنی کار نیز به صورت موازی با تصویربرداری پیگیری شد و در آخر این سریال در کنداکتور دهه فجر امسال قرار گرفت.

وی افزود: این کار با توجه به دوره تاریخی ۱۸ ساله ای که از سال ۳۸ تا ۵۶ را بازگو می‌کند در سه فصل تاریخی در ۱۵ قسمت روایت شده که بخش اول از سال ۳۸ تا ۳۹، بخش دوم ۴۳ تا ۴۴ و بخش سوم ۵۴ تا ۵۶ است. با توجه به آنکه توقع مخاطب امروز تلویزیون دیگر کارهای پرحوصله نیست به نظر من در ۱۵ قسمت ریتم کار به اهداف مورد نظر خود رسیده است و نیاز نبود که قسمت های سریال زیادتر شود.

تهیه کننده سریال «جلال» درباره بازیگران و عوامل این سریال توضیح داد: با توجه به آنکه این سریال در سه بخش روایت کننده سال های مختلفی است ما بیش از ۲۰۰ بازیگر ملی و بومی و حدود ۱۴۰ لوکیشن مختلف برای تولید و فیلمبرداری داشتیم که برخی از آن لوکیشن‌ها را از صفر تا صد ساختیم.

دیگر نمی شود خیلی به فضاهای تطبیقی آن دوران نزدیک شد

کریمی درباره علت تعدد لوکیشن های سریال «جلال» اظهار کرد: این سریال به دلیل حوادث و وقایعی که روایت می‌کند و همچنین به دلیل دوره تاریخی و تغییر و تحولاتی که در سریال «جلال» است، می طلبید که این کار در لوکیشن های مختلفی فیلمبرداری شود. با تغییراتی که در جغرافیای کشور صورت گرفته است دیگر نمی شود خیلی به فضاهای تطبیقی آن دوران نزدیک شد به همین دلیل حوزه طراحی صحنه و لباس این سریال دو بخش سخت کار بودند.

وی درباره ساخت لوکیشن های این سریال «جلال» اظهار کرد: به دلیل آنکه این سریال بازگوکننده دهه ۳۰ و ۴۰ است و طبیعتا به دلیل تغییر و تحول‌های معماری و جغرافیایی که از آن دهه ها تاکنون اتفاق افتاده است ما مجبور شدیم برای ساده ترین لوکیشن ها هم دست به بازسازی صحنه ها بزنیم حتی لوکیشن هایی را که مربوط به طبیعت کار بودند نیز بازسازی کرده‌ایم.

تهیه‌کننده «جلال» ادامه داد: همچنین به دلیل میزان بودجه ای که ما برای ساخت این سریال داشتیم، نمی توانستیم خیلی به سمت کارهای دیجیتال برویم و مجبور بودیم با شرایط پیش رو کار کنیم و این مساله زحمت حوزه صحنه را خیلی زیاد کرده و سرعت فیلمبرداری را کند کرده بود.

کریمی درباره علل پرداختن به وقایع تاریخی به ویژه اتفاقات مربوط به انقلاب اسلامی و پخش سریال های تکراری مربوط به این دوره تاریخی از صداوسیما تشریح کرد: خوشبختانه سریال‌هایی که مجددا در حال پخش از صداوسیما هستند جزو سریال های خوش ساخت و خوبی بودند که درباره وقایع انقلاب اسلامی ساخته شده اند. با توجه به شرایط موجود و امکان سنجی‌هایی که در تولیدهای این چنینی در حوزه‌های مدریتی تصمیم گرفته می‌شود، جزو تولیدات پر ردسر هستند و فقط بحث هزینه نیست.

وی افزود: شما اگر بخواهید اتفاقات مربوط به انقلاب را بازگو کنید باید بسیاری از مواردی را که بعد از چهار دهه مربوط به این وقایع هستند، رعایت کنید. از سوی دیگر نیز ما با یک رفتار دو پهلو از سوی انقلاب ۵۷ و انقلاب فرهنگی مواجه هستیم. در حوزه فرهنگ پرداختن به اتفاق هایی که در آن دوران رخ داده وظیفه رسانه است و از سوی دیگر زمانی که فیلمسازان می خواهند وارد این حوزه شوند بسیاری از نهادهای متولد شده انقلاب پای کار نیستند که این عامل آسیب‌هایی زده است. متاسفانه با تمام شعارهایی که در سطح رسانه داده می‌شود کمک‌های واقعی در این موضوعات اگر نگویم از صفر پایین تر است به صفر نزدیک است.

هنوز صفحاتی از حماسه انقلاب را هنوز ندیده ایم به دلیل آنکه سرمان شلوغ است!

تهیه‌کننده «جلال» درباره سختی‌های ساخت کارهایی درباره انقلاب‌ اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر اگر بخواهیم برای هر فصلی از انقلاب اسلامی فیلمی بسازیم لوکیشن ها، تجهیزات و وسایل به حدی محدود هستند که شما مجبور می‌شوید از تشکیلاتی که برای نهادهای مختلفی است، استفاده کنید و با مشکلات جدی رو به رو می شوید و آن رغبت و همراهی مناسب نیست. به نظر من هنوز صفحاتی از حماسه انقلاب را هنوز ندیده ایم به دلیل آنکه سرمان شلوغ است و درگیر روزمرگی های زندگی هستیم که فرصت پرداختن به برخی عناصر و اجزای شکل دهی انقلاب را نداشته ایم برای همین ذهن نسل سوم و چهارم پر از سوال از آن دوران است. وظیفه نسل انقلاب انتقال تمام وقایع آن دوران به صورت منصفانه و عادلانه است که بتواند پاسخگوی سوال های نسل های بعد از خود باشد.

کریمی درباره بازیگران سریال «جلال» گفت: یکی از خصوصیات این سریال حضور بازیگران بومی است و حدود ۹۰ درصد بازیگران، بازیگران بومی استان های آذربایجان غربی و شرقی هستند و نکته دیگری هم که وجود دارد آن است که آنچه در قاب تصویر می بینیم، نشان می‌دهد تلاش آن‌ها مثمر واقع شده است. همچنین حضور بازیگران ملی ما مانند عمار تفتی، حمیرا ریاضی، مهران رجبی و فاطمه شکری در کنار این بازیگران بومی که بعضی ها از بازیگران حرفه ای تبریز هستند مانند هادی افتخارزاده، هاشم چاوشی، ثنا پورسعیدی و حامد منافی رنگ و لعاب باورپذیری به کار داده است.

تهیه‌کننده «جلال» در پایان عنوان کرد: امیدوار هستم تجربه سریال «جلال» دلگرمی برای بقیه همکاران ما برای تولید کارهای بزرگ تری با این مضمون و محتوا باشد.

سریال «جلال» به کارگردانی حسن نجفی و تهیه کنندگی مهدی کریمی محصول امور استان های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مرکز آذربایجان شرقی است که همزمان با آغاز ایام فجر در ۱۵ قسمت از شبکه یک سیما روی آنتن رفته است.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


    جدول فروش فیلم ها

    عنوان
    فروش (تومان)
    • مطرب
      ۳۸٬۵۴۳٬۸۹۱٬۰۰۰
    • چشم و گوش بسته
      ۱۲٬۸۳۴٬۱۱۵٬۰۰۰
    • بی وزنی
      ۳۱٬۵۵۲٬۰۰۰
    • نرگس مست
      ۳۶٬۶۲۲٬۰۰۰
    • دوئت
      ۶۸٬۷۰۷٬۰۰۰
    • عطر داغ
      ۹٬۱۳۸٬۰۰۰
    • امیر
      ۱۳۰٬۹۶۴٬۰۰۰
    • جهان با من برقص
      ۶٬۷۴۸٬۶۳۶٬۰۰۰
    • خوب، بد، جلف 2
      ۱٬۴۷۶٬۲۶۴٬۰۰۰
    • چهل و هفت
      ۵٬۱۱۱٬۰۰۰
    • سونامی
      ۳۶۵٬۵۴۴٬۰۰۰
    • آشفته گی
      ۵۹۵٬۴۵۶٬۰۰۰