«کشتارگاه» مابه ازای واقعی دارد/ تخصص بازیگری را نادیده نگیریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۶
در نشست خبری عنوان شد؛

«کشتارگاه» مابه ازای واقعی دارد/ تخصص بازیگری را نادیده نگیریم

حسین فرخ زاده نویسنده «کشتارگاه» معتقد است داستان این فیلم سنمایی ما به ازای واقعی دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، نشست خبری فیلم سینمایی «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی که در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد، بعد از نمایش در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

عباس امینی کارگردان «کشتارگاه» در ابتدای نشست عنوان کرد: تنها جشنواره ای در دنیا هستیم که فوتبال وسط نمایش فیلم‌ها در جشنواره پخش می شود.

مدیر روابط عمومی جشنواره سی‌وهشتم به جابجایی ساعت نشست این فیلم به دلیل پخش دربی استقلال-پرسپولیس اشاره و کرد: باهماهنگی، ساعت نشست را به دلیل پخش فوتبال جابجا کردیم.

سحر عصر آزاد منتقد این جلسه در سخنانی مطرح کرد: من هم انتقاد دارم که چرا جشنواره باید تعطیل شود برای فوتبال و نمایش فیلم ها به دلیل فوتبال جابه جا شده است اما به هرحال درباره فیلم صحبت کنیم بهتر است.

وی ادامه داد: من فیلم‌های قبلی کارگردان را از گروه هنر و تجربه دنبال کرده ام و مگاه ایشان که وامدار از نگاه مستند است و دارم را در آن جاری می کند به خوبی آشنا هستم. او بافت جنوب را به خوبی می‌شناسد و این فیلم این موضوع را در درام جاری کرده است. «کشتارگاه» به این مساله و نگاه او نزدیک است. بافت مستند و بافت درام در این فیلم به خوبی دنبال شده است. امینی این توانایی را دارد که با نگاه خود فیلم‌هایش را متمایز کند. همچنین انتخاب بازیگران چهره در این فیلم را هوشمندانه بوده و انتخاب بازیگران تنها به دلیل گیشه و فروش نبوده و آن‌ها با توجه به چالشی که در درام دارند انتخاب شده‌اند.

عباس امینی درباره ایده شکل گیری این فیلم گفت: به دنبال ساخت فیلمی بودیم که موضوع اجتماعی و روز باشد. از آنجاکه کارهای قبلی من شانس اکران را به صورت گسترده نداشت می خواستیم این فیلم ساخته و اکران شود. با حسین فرخ زاده به مهمترین موضوع کشور یعنی دلار رسیدیم و دیدیم فیلمی درباره این موضوع ساخته نشده است. از آنجا که سیستم دلار در ایران دولتی است و ورود و خروج آن مشخص است ما هم مردم دسترسی به اطلاعات نداشتیم و دیدیم برویم سراغ دلارهای خرد و چمدانی و تحقیق کردیم و رسیدیم به قاچاق گوشت و گوسفند که عناصر قابل تبدیل به فیلم هستند.

وی درباره روند کند داستان و پراکندگی خرد داستان ها گفت: من اینگونه فکر نمی کنم.

حسین فرخ زاده نویسده «کشتارگاه» نیز درباره ما به ازای واقعی داستان عنوان کرد: بله ما به ازای آن وجود داشت. همچنین مشکل بچه های دیپورت شده ایران از خارج از کشور و فاطی شدن در بازار سیاه و قاچاق خیلی موضوع دوری نیست و اینها وجود دارد. من بچه آبادان هستم و بزرگ شدم در آنجا. آن منطقه دارای مسایل ریز و درشت بسیاری است.

جواد نوروزبیگی درباره اکران این فیلم و بهتر دیده شدن آن گفت: من قرارداد اکران با یک پخش معتبر بستم و در همان مراحل پیش تولید توجه دارم برای اکران. من با عباس امینی از خاک سرخ شروع کردم و از قصه خوشم آمد و جسورانه بود و چندماه با هم بحث کردیم. سعی می کنم از کسانی که اینگونه قصه را می نویسند، حمایت کنم.

امینی در ادامه نشست عنوان کرد: اینکه چه قدر فیلم مورد توجه قرار بگیرد بخشی هنر است و من این بار شانس آن را داشتم در کنار مانی حقیقی و حسن پورشیرزای و کوثری کار کنم. نمیگویم به فروش فکر نکردم طبیعتا وقتی باران را دعوت کردم به فروش فکر کردم. فروش معادله پیچیده ای است که نوروزبیگی بهتر می داند. آرزوی هرکسی که فیلم می‌سازد این است که مورد استقبال مخاطب باشد. دوست دارم همه رده‌های سنی فیلم من را دوست داشته باشند و این فیلم را ببیند

بارن کوثری درباره حقوق بازیگرها و و پیشنهاد نقش براساس چهره بازیگر گفت: فکر می کنم نگاه این چنینی به بازیگر بی انصافی است. شاید کارگردان نقشی نوشته است که نیازمند بازیگر حرفه ای است و دلیل انتخاب شاید دلیل حرفه ای باشد. تخصص بازیگری را نباید نادیده بگیریم و تنها فروش را به این افراد نسبت دهیم.

امینی درباره حضور خود در جشنواره برلین نیز گفت: من در بخش دوم این مسابقه یعنی بخش جنریشن انتخاب شده‌ام.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با ساخت ۴ فیلم، با فیلم اولی ها رقابت می کند، بیان کرد: من هم از این موضوع تعجب کردم. گفتند مطابق آیین نامه است اما اتفاقا در آیین نامه خواندم که فیلمسازانی که در جشنواره های مختلف پخش داشتند فیلم اولی محسوب نمی شوند. امسال دیدیم که در جشنواره فجر برای فیلمسازان بزرگ چه اتفاقی می‌افتد و اگر قرار به استفاده از آیین نامه باشد آیین نامه می تواند همه جا تغییر کند.

امیرحسین فتحی درباره خلق کاراکتری که در این فیلم بازی کرد، گفت: واقعیت این است که ما با عباس امینی که می خواستیم فیلم را شروع کنیم درباره شخصیتش حرف زدیم و من هم سعی کردم به نقش نزدیک شوم

امینی درباره حضور امیرحسین فتحی مطرح کرد: تعامل دو نفره ای داشتیم در این زمینه بود و انقدر انگیزه داشت ایشان و من نیز می دانستم در تئاتر کار می کند و جزییات بازیگری را بلد است.

وی درباره صحبت یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه فتحی تنها یک تئاتر بازی کرده است، گفت: عادتی شده که همه به دنبال مچ گیری هستند.

نوروزبیگی در پاسخ به این پرسش که با توجه به موصوع فیلم نهادها ایرادی گرفته اند یا نه، بیان کرد: سعی کردم در این فاصله تا جشنواره فیلم را نشان بدهم و اگر نقطه نظری داشتند، اصلاح کنیم اما ایرادی نگرفتند و ما را در این زمینه تشویق کردند.

فتحی درباره اینکه آیا دوست دارد در کارهای پدرش حضور داشته باشد یا نه، گفت: افتخار می کنم در کار پدرم حضور داشته باشم و اگر از من بخواهند و من هم دوست داشته باشم، حتما حصور دارم.

فرشاد ملکوتی صداگذار فیلم که برای دومین بار به نشست دعوت شده بود اما اسمش در میز نشست نبود و در جایگاه حضور نداشت، درباره صداگذاری این فیلم پشت جایگاه حاضر شد و گفت: صداگذاری فیلم و آنچه در سالن شنیده شد، منفاوت است. باند سمت چپ سالن قطع بود. در کل قصد ما بر این بود که همان گونه که کاراکتر تحت فشار است مخاطب هم اینگونه باشد.

کارگردان «کشتارگاه» دلیل انتخاب لویشن و جغرافیای جنوب گفت: من بچه جنوب هستم و همه فیلم هایم در آنجا ساخته می شود. قصه تخیل نبود بلکه بیشتر آن ها از جنوب عبور می کنند و من سعی کردم از آنجا عبور کنم.

در حاشیه این برنامه با وجود آنکه نشست هنوز ادامه داشت اما برخی از چراغ های سالن خاموش شد.

کوثری در پایان گفت: من فیلم هایم را روی پرده ندیدم چراکه به دلایل شخصی دل و دماغ ندارم. اما دلیلی نمی بینم سنگر دو فیلم ـ«عامه پسند» و «کشتارگاه» را که با کمترین امکانات ساخته شده اند، خالی کنم و این جلسه تنها جلسه ای است که فکر کردم باید در آن حضور داشته باشم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است