«روز صفر» پُر از تصاویر زیبا و ضعف در شخصیت پردازی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۴

«روز صفر» پُر از تصاویر زیبا و ضعف در شخصیت پردازی

«روز صفر» یکی از فیلم های استوار جشنواره فیلم فجر امسال است که در کسب سیمرغ نیز بی نصیب نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، «روز صفر» نخستین فیلم سعید ملکان، گریمور و تهیه کننده در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر و در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ حضور دارد.

این فیلم سراغ ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی در آسمان ایران رفته است و ساعد سهیلی و امیر جدیدی به عنوان بازیگران اصلی آن نقش آفرینی می کنند.

«روز صفر» فیلم سختی است، از آن جهت که پرداختن به موضوعی که اغلب مردم ایران علاوه بر دانستن آن، کلیپ تصویری دستگیری و پیاده کردن ریگی از هواپیما را هم دیده اند و این کار نویسنده و کارگردان را برای نگه داشتن مخاطب تا آخرین دقایق فیلم سخت می کند.

ملکان با یک طراحی صحنه خوب و فیلمبرداری قابل اعتنا تا حد زیادی از پس این فیلم به شدت سخت برآمده است؛ فیلمی که قطعا هر سکانس و پلان آن دشواری های فراوانی را به همراه داشته است.

اینکه برخلاف آنچه در گذشته دیده ایم، یک مامور امنیتی خوش استایل و خوش فرم طبق آنچه که در هالیوود هم می بینیم در فیلم حضور دارد بسیار جذاب به نظر می رسد اما پرداختن بیش از اندازه به او از تاثیرگذاری درست کاسته و فیلمنامه را نیز تا حدی با مشکل مواجه کرده است. وقتی شما یک شخصیت منفی و مهم فیلم و قصه را درست و دقیق نشان دهید و کامل به شخصیت پردازی او بپردازید آن وقت است که اعمال نقش مثبت فیلم دیده می شود و خود به خود قهرمان را خلق کرده ایم اتفاقی که در «روز صفر» نمی بینیم. اگر در این فیلم بهتر با شخصیت ریگی و اعمال و واکنش های او مواجه می شدیم قطعا در انتها مامور امنیتی که انقدر تلاش می کند و قلنج گردن می شکند بهتر و دقیق تر دیده می شد.

امیر جدیدی که در نقش قهرمان یا همان مامور امنیتی ایفای نقش می کند، هرچند که نشان می دهد مسیر پیشرفت را طی می کند اما بازی متفاوتی از خود نشان نداده است و معجون و تکراری از بازی های گذشته خود از «اژدها وارد می شود» و… است اما پیدا کردن جایگزینی برای این نقش نیز کار بسیار دشواری است.

ساعد سهیلی نیز برای ایفای نقش خود تلاش بسیاری کرده است اما همانطور که پیشتر اشاره شد، این نقش در فیلمنامه آنطور که باید حضور ندارد.

«روز صفر» قطعا یکی از فیلم های استوار و محکم جشنواره امسال است که در کسب سیمرغ نیز بی نصیب نخواهد ماند.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است