آرشیو انقلاب در سازمان صدا و سیما خیلی ارزان فروخته شد/ افتتاح گنجینه دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، آیین افتتاحیه بزرگترین گنجینه تصویری آثار دفاع مقدس همزمان با دهه فجر در محل بنیاد فرهنگی روایت فتح و با حضور سید محمدیاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، سردار حمیدرضا تقی زاده رئیس بنیاد تعاون بسیج، سردار عبدالرضا آزادی معاونت فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین، عبدالرضا دهقانی مدیر عامل موسسه رزمندگان و جمعی دیگر از اعضای هیئت مدیره بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

 

نادری: سیاست روایت در اختیار گذاشتن گنجینه به اهالی فرهنگ و هنر است

در ابتدای این مراسم نادری، رییس بنیاد فرهنگی روایت فتح در باره این گنجینه گفت: گنجینه محل نگهداری یک شیء ارزشمند بوده که ما لازم است به واسطه صیانت و مراقبت از آن تمهیداتی را پیش بینی کنیم و نسبت به آن مسئولیتی داریم، وقتی صحبت از گنج می‌کنیم یعنی یک سرمایه داریم که باید از آن مراقبت کنیم و نکته مهم این است که این گنجینه باید برای خود و محیط اطرافش ارزش افزوده هم داشته باشد.

وی افزود: برای به دست آمدن این گنجینه شهدای بسیاری داده ایم و به معنای واقعی کلمه مجاهدت‌ها شده است. لذا مسئولیتی داریم که اولا قدرشناس کسانی باشیم که این گنجینه را استخراج کرده و تحویل ما داده‌اند. ثانیا نسبت به آن و در مقابل نسل آینده تکلیفی بر گردن ماست که از آن درست مراقبت و محافظت بکنیم و به بهترین نحو ممکن از آن بهره برداری کنیم.

نادری با تاکید بر تلاش بسیار گروه مستند روایت فتح برای راه اندازی این گنجینه اظهار کرد: ساماندهی منظمی نسبت به آرشیو تصویری انقلاب و دفاع مقدس در مجموعه صورت گرفته و انشاالله بتواند مورد استفاده اهالی فرهنگ و هنر قرار بگیرد. مستحضر هستید که آرشیو انقلاب در سازمان صدا و سیما خیلی ارزان فروخته شد و نتیجه در اختیار قرار دادن آن تولید آثاری علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.

رdیس بنیاد فرهنگی روایت فتح ادامه داد: از همه عزیزانی که در این بنیاد فرهنگی از بدو تاسیس تا کنون زحمت کشیدند، تلاش کردند و مجاهدت کردند، تشکر می کنم، چراکه امروز این سرمایه بسیار ارزشمند را در اختیار ما قرار داده اند. روح سید شهیدان اهل قلم آقا سید مرتضی آوینی انشاالله شاد باشد و همه کسانی که یار و همراه و همسنگر او بودند انشاالله اجرشان در محضر خداوند متعال محفوظ است آقایان شعبانی، همایونفر و برادر ارزشمندم اصغر بختیاری که واقعا با جان و دل تلاش کردند تا این گنجینه در اختیار ما قرار بگیرد و تشکر می‌کنم ار اعضای هیات مدیره بنیاد فرهنگی روایت فتح که همیشه یار و یاور این مجموعه بوده و از آن حمایت کردند تا این مجموعه معظم به شکل قابل قبول و مطلوبی هم حفظ شده و هم ازآن مراقبت شود.

 

رفیعی: آنچه امروز در گنجینه تصویری دفاع مقدس داریم در خاور میانه بی نظیر است

روح الله رفیعی، مدیر گروه مستند روایت فتح در این مراسم گفت: میزان فیلم هایی که در طول این سال ها در مجموعه روایت فتح موجود بود چیزی حدود دوازده هزار حلقه فیلم بوده که جمع آوری شده و حدود 850 حلقه نگاتیو و پزتیو بوده که الحمدلله بیش از نیمی از این‌ها امروز تبدیل شده و آماده استفاده است.

وی تصریح کرد: غیر از این موارد حدود چهار هزار و پانصد حلقه فیلم هست که از مجموعه های هم سو جمع آوری شده و به این گنجینه اضافه شده است و تقریبا آنچه که ما امروز در گنجینه تصویری دفاع مقدس داریم در خاورمیانه بی نظیر است و شاید اگر اطلاعات جامع تری داشتیم می توانستیم بگوییم جزء معدود مواردی است که شاید غیر از آلمان و کره دیگر در کشوری سراغ ندارم و غیر از آن آرشیو جنگ قوی‌ای نداریم.

رفیعی با بیان اینکه حدود 90 درصد اطلاعات لیست شده و در دیتا بیس آماده است، گفت: از اینجا به بعد ما نگاهمان به مسئولان بالادستی است تا بتوانیم آن را توسعه دهیم، ضرورت هوش مصنوعی برای آشیو امری اجتناب ناپذیر بوده و قطعا باید در این مسیر از کمک دوستان استفاده کنیم تا بتوانیم بهره برداری درست و صحیحی از این موارد داشته باشیم. گنجینه ای که امروز مشاهده می کنید در فضای حدود 250 متر آماده شده و تمام فرآیند آرشیو امروز در داخل طبقات به صورت متمرکز انجام می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: در ساخت این آرشیو غیر از ساخت فیزیکی و زیرساخت اصلی آن از امکانات موجود در مجموعه استفاده کردیم و چیزی اضافه بر هزینه های مجموعه در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام/