رییس اسبق زندان قصر با «هنر فردا» گفتگو می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۳

رییس اسبق زندان قصر با «هنر فردا» گفتگو می‌کند

دیدار و گفتگو با سرتیپ اصغر کورنگی صبح پنجشنبه هفدهم بهمن ماه ساعت 9 در موسسه هنر فردا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روبط عمومی موسسه هنرفردا، یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا به مناسبت انتشار کتاب «مسیح در قصر» به کوشش مهسا جزینی به دیدار با سرتیپ اصغر کورنگی اختصاص یافته است که با حضور محمد ترکمان، علی دهباشی و مهسا جزینی در موسسه هنر فردا به نشانی اتوبان حقانی، نرسیده به چهارراه جهان کودک، پلاک ۲۷ صبح پنجشنبه هفدهم بهمن ماه و در ساعت ۹ برگزار می شود.

سرتیپ اصغر کورنگی متولد۱۳۰۷ در اصفهان است و دبستان و دبیرستان را در همان شهر گذرانده است که قصد شرکت در کنکور پزشکی را داشته اما روزگار او را به دانشکده پلیس در تهران می‌کشاند و بعد هم حقوق می‌خواند و علی رغم میل خود در شهربانی ماندگار می‌شود. خود می‌گوید که بارها قصد کرده از شهربانی بیرون بیاید اما گویا سرنوشت مقدر کرده بود در شهربانی بماند و از آبادان تا گنبد کاووس، از اصفهان تا تهران و بعد بخشی از دوران خدمتش را به عنوان رییس زندان سپری کند که سال ۴۴ رییس زندان قصر می‌شود.

عمده خاطرات کورنگی هم به دورانی بازمی‌گردد که در زندان قصر رییس بوده است و مواجهه او با زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی وقت برای خواننده امروزی احتمالا در نوع خود هم عجیب و هم جالب است برای مثال روایت صمیمیت و دوستی او با زندانیان سیاسی وقت می‌تواند جالب باشد.

کورنگی خاطراتش را با لحن خاص، ساده و صادقانه روایت می‌کند و همین روایت صادقانه به دل خواننده می‌نشیند و علاوه بر اینکه خاطرات کورنگی، تصویری متفاوت‌تر از شهربانی آن دوران برای ما تصویر می‌کند. دانسته های ما از شهربانی و به ویژه زندانهایش معمولا به دوران پهلوی اول و روایتی که زندانیان آن دوره در خاطراتشان بیان کرده‌اند باز می‌گردد که شهربانی در خاطرات زندانیان سیاسی پهلوی دوم اصولا مفقود و خاطراتشان بیشتر روایت مواجهه آن‌ها با ساواک است و خاطرات کورنگی از این نظر به غنای تاریخ‌نگاری زندان و شهربانی در دوره پهلوی دوم هم می‌افزاید به ویژه که این بار نه از زبان یک زندانی بلکه از نگاه مخالف یعنی رئیس یک زندان بیان می‌شود.

کورنگی به واسطه رابطه انسانی و دوستانه‌ای که در زندان قصر با اعضا جبهه ملی و نهضت آزادی به ویژه مهندس بازرگان و آیت‌الله طالقانی پیدا می‌کند بعد از انقلاب برخلاف بسیاری از افسران رده بالا که بازداشت، پاکسازی یا اخراج شدند به دعوت دولت موقت به همکاری با شهربانی ادامه می‌دهد و معاون اطلاعات شهربانی می‌شود و با استعفای دولت موقت هم درخواست بازنشستگی می‌کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است