تأملی در رابطه حافظه و زمان/ «زیبایی‌شناسی شکست» به نمایش درآمد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۶

تأملی در رابطه حافظه و زمان/ «زیبایی‌شناسی شکست» به نمایش درآمد

جدیدترین نمایشگاه عکس علیرضا سمیعی با عنوان «زیبایی‌شناسی شکست» در گالری روشنخانه به نمایش در می‌آید.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه انفرادی عکس علیرضا سمیعی با عنوان «زیبایی‌شناسی شکست» از روز جمعه ۱۸ بهمن ماه در گالری روشنخانه برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «ما در دورانی هستیم که تصاویر در دست عموم قرار دارند و هر لحظه در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجوگر در چرخه‌ بی‌انتهای بازنشر به اشتراک گذاشته می‌شوند. دورانی که نه تنها کارکرد حافظه‌ تاریخی ‌ما برای همیشه دچار تغییر شده است بلکه آرشیو کردن تصاویر نیز مشکل به نظر می‌آید و تصاویر تاریخی مجموعه‌ حاضر حاصل تامل در باب رابطه‌ حافظه و زمان است، اینکه حافظه از حال به گذشته باز نمی‌گردد بلکه بالعکس، به خاطر آوردن تصاویر در میانبری مابین احساس بلاواسطه و ادراک بالقوه‌ی ذخیره شده از گذشته اتفاق می‌افتد.

در ویدئوهای این نمایشگاه تصاویر متحرکی از تاریخ معاصر ایران که در آرشیوهای آنلاین موجود است به صورت ویدئوهای دیجیتالی درآمده است، ویدئوهایی که به شکل مصنوعی فشرده شده تا رابطه‌ی میان آرشیوهای کامپیوتری (که در آن وقایع به صورت میکروسکوپی ذخیره می‌شوند) و کارکرد حافظه‌ جمعی را به پرسش بکشد.

مجموعه تصاویر متحرک پلاسکو نیز از میان تصاویر انبوهی که از فروپاشی این ساختمان در فضای آنلاین منتشر شده گردآوری و انتخاب شده است که تصاویر ثابت انتخابی به وسیله‌ برنامه‌های کامپیوتری به تصاویر متحرک تبدیل شده است تا نشانگر تفاوت بنیادین حال در تصاویر آنالوگ و دیجیتال باشند.

همچنین با بهره‌گیری از سنت منظره نگاری شهری، تصاویر ثابت نمایشگاه از مکان‌هایی عکاسی شده است که اهمیتی نمادین در حافظه‌ تاریخی شهر تهران دارند و این عکس‌های دیجیتال که در کامپیوتر بازچینش شده‌اند بازنمایی نشان‌هایی شهری هستند که هر کدام بخشی از کلیت حافظه‌ جمعی ما از تهران را شکل می‌دهند.»

نمایشگاه «زیبایی‌شناسی شکست» از جمعه ۱۸ بهمن تا جمعه ۲ اسفند ماه در گالری روشنخانه به نشانی تهران، جمالزاده جنوبی، خیابان کلهر، بین استاد بهزاد (کاوه) و زارع، پلاک ۶۹ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است