«آن شب» تجربه‌ای در ژانر وحشت/ مشکل همچنان از فیلمنامه است

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، جعفر گودرزی نویسنده و منتقد، از اعضای هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و دبیر سه دوره جشن منتقدان در یادداشتی به فیلم «آن شب» ساخته کوروش آهاری که در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر رقابت می کند، نگاهی داشته است.

یادداشت گودرزی بدین شرح است: «آن شب قصه زوج جواني است كه مجبور مي‌شوند شبي را در هتلي به صبح برسانند؛ شبي كه تاصبح ترس و دلهره و وحشت جان آنها را به لبشان مي آورد.

فيلم هر چند نشانه هايي آشكار از “درخشش” كوبريك در خود دارد، اما تلاش مي‌کند فضايي جديد و متفاوت را براي سينماي ايران به وجود بياورد و همين كه در مسير ژانري مهجور در سينماي ايران (ژانر وحشت) قدم برداشته قابل تقدير است، اما نتوانسته اثري شاخص و تاثيرگذار از آب درآيد.

مشكل اصلي فيلم فقر قصه و ماجراست و منطقي هم براي وقايع اش رقم نمي زند. اگر فيلم از قصه و فيلمنامه و در پي آن شخصيت‌هايي محكم برخوردار بود مي توانست جذاب و تاثير گذار باشد اما ساختمان قصه ضعيف، لاغر و سست است و جاني ندارد تا بتواند روحي در كالبد فيلم بدمد و به همين دليل هر دو كاراكتر اصلي فيلم هر چه تلاش مي‌كنند و خود را به در و ديوار مي زنند نمي‌توانند فيلم را به جلو بكشانند.

در اين گونه فيلم‌ها، كاراكترها بعد از قرار گرفتن اجباري در فضايي ترسناك و وهم آلود و سراسر وحشت به دنبال فرار و نجات جان خود به هر قيمتي هستند اما در اين فيلم و در سكانس‌هايي دو بازيگر اصلي كه مي‌توانند زودتر خود را از هتل خلاص و فرار كنند بيشتر به دنبال كنجكاوي هستند و همين بي منطقي رفتار آنها، مخاطب را از فيلم دور مي كند.

تلاش كارگردان در فضاسازي قابل قبول است و موسيقي و نورپردازي هاي درست و پركنتراست فيلم را هم نبايد ناديده گرفت.

«آن شب» با يك تدوين مجدد و حذف برخي سكانس‌ها مي تواند مخاطب بيشتري داشته باشد.»

انتهای پیام/